Skupina ČD / Servis Vectronů zajistíme i pro jiné firmy
Servis Vectronů zajistíme i pro jiné firmy
28.7.2021 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ
České dráhy si pronajaly už 16 lokomotiv řady 193 Siemens Vectron, jednu přímo vlastní a pronájem dalších sedmi strojů je plánovaný od příštího roku. Stejným typem lokomotiv disponuje také ČD Cargo. Zahraniční leasingové firmy zajišťují jejich pronájem včetně údržby tzv. full service. České dráhy dokážou nabídnout konkurenceschopnou cenu v údržbě vozidel, a tak využily svoji šanci a nabídly zajištění servisu ve svých prostorách a vlastními zaměstnanci.

Díky tomu podpořily také růst odborné kvalifikace svých techniků a dělnických profesí. „Se servisováním Vectronů jsme začali před čtyřmi roky pro společnost ELL, která ČD pronajala 10 lokomotiv řady 193 pro linku z Prahy do Berlína, Hamburku a Kielu. ELL zajišťuje pronájem lokomotiv a u nás ve Středisku údržby (SÚ) Praha Vršovice si objednává a hradí jejich údržbu, což je pro nás výhodné,“ řekl manažer OCÚ Střed Michal Rousek. „Všechny zaměstnance jsme museli zaškolit a získat certifikace od firmy Siemens a dalších dodavatelů námi udržovaných komponentů. Díky tomu dnes provádíme na lokomotivách Vectron společnosti ELL a RS Lease preventivní údržbu v rozsazích N30, I1, I2, I3 a dále pak údržbu korektivní,“ doplnil.
Při preventivní údržbě se provádí komplexní prohlídka podvozků, výměna oleje v nápravových převodovkách, měření dvojkolí nebo prohlídka či zkouška sběračů. Provoz Vectronů je přitom velmi efektivní. Nejnižší stupeň preventivní prohlídky se provádí po ujetí 30 000 km a nejvyšší stupeň I3 po ujetí 600 000 km.
Siemens využije dílny ČD
Další významný kontrakt na údržbu lokomotiv Vectron uzavřely České dráhy loni. Jedná se o rámcovou smlouvu se Siemensem v rámci systému Rail cover, systému smluvních dílen společnosti Siemens Mobility rozmístěných po celé Evropě. Tato dohoda umožňuje společnosti Siemens Mobility využívat kapacitu a údržbové infrastruktury dílen ČD. Dopravce se může podílet na všech činnostech preventivní údržby do rozsahu I3 a části korektivní údržby. Díky této smlouvě nemusí Siemens pověřený udržováním lokomotiv pro různé provozovatele přepravovat Vectrony k údržbě a opravám do vzdálených dep, ale na základě smlouvy s ČD je opraví přímo v Praze, respektive v České republice. Proto se v SÚ Praha Vršovice objevují Vectrony i jiných českých a slovenských vlastníků a pronajímatelů a zahraničních dopravců.
„Prostřednictvím servisu lokomotiv získáváme informace sloužící ke zlepšování procesu údržby i data o spolehlivosti systémů a dílů, využívaných následně v konstrukci a ve výrobě. Zároveň nám umožňuje zlepšovat parametry vozidel a snižovat náklady na údržbu ze strany provozovatele,“ říká Roman Kokšal, generální ředitel Siemens Mobility. „Zkušenosti z výroby lokomotiv nám umožňují provádět i kompletní údržbu formou full service. Tuto formu servisu přímo výrobcem využívá stále více zákazníků.“
V rámci OCÚ Střed se dopravce snaží posunout systém preventivní údržby také do vyšších stupňů, kterými jsou vyvazovací opravy. První z pronajatých Vectronů mají od uvedení do provozu ujeto už přes milion kilometrů a blíží se jejich první vyvazovací opravy ve stupni údržby R1. Podle příručky výrobce pro údržbu musí být obnova provedena nejdéle po dosažení 1,2 milionu km. „Chceme dosáhnout zaškolení pro demontáže dílů z podvozků – dvojkolí či prvků vypružení. To nám umožní vyměnit opotřebená dvojkolí ještě před opravou R1.
V další fázi chceme získat povolení provádět celé vyvazovací obnovy stupně R1. K tomu je nutné v SÚ Praha Vršovice pořídit podvozkový lis od firmy NENCKI, rekonstruovat vysokonapěťovou zkušebnu a prodloužit halu montovny,“ dodal Rousek.
Další články této rubriky
Pražské datové centrum se výrazně rozšířilo
8.3.2025 - Dceřiná společnost Českých drah ČD - Telematika v lednu dokončila a zkolaudovala už čtvrtý technologický sál svého hlavního datového centra v Praze 9. Díky investici ve výši několika desítek milionů korun se po sedmi letech od… »
Pokud budeme důsledně postupovat podle nařízení č. 402/2013, pak doba psaní předpisů „krví“ skončila
1.1.2025 - Železnice denně přepraví miliony cestujících i tuny zboží. S vysokými nároky na spolehlivost, bezpečnost a efektivitu je nezbytné pečlivě sledovat a řídit rizika, která by mohla ohrozit plynulost provozu nebo bezpečnost… »
Zajímavosti z provozu ČD Cargo na Liberecku
18.11.2024 - Letošní rok byl na Liberecku opět ve znamení rozsáhlé výlukové činnosti. V prvním pololetí byl rekonstruován podjezd pod libereckým nádražím s výrazným dopadem na nákladní dopravu. Ta mohla využívat pouze část staničních… »