Skupina ČD / Projekt zelené elektřiny pro společnost ŠKO-ENERGO
Projekt zelené elektřiny pro společnost ŠKO-ENERGO
22.12.2020 – autor: MICHAL ROH Foto: ARCHIV ČD CARGO
Vlak sestavený z celkem osmadvaceti výsypných vozů, v jehož čele stanula lokomotiva TRAXX 388.001, vyjel v pátek 9. října 2020 v ranních hodinách ze stanice Světec. Tento nejmodernější stroj z flotily ČD Cargo byl na vlak nasazen proto, aby upozorňoval na podpis dohody mezi ČD Cargo a MPO o zvyšování energetické účinnosti.

Tabule na bocích lokomotivy informovaly o skutečnosti, že pro dopravu nejen tohoto vlaku zajistilo ČD Cargo elektřinu vyrobenou z obnovitelných zdrojů. Jednateli společnosti ŠKO-ENERGO Jaromíru Vorlovi to předáním certifikátu po příjezdu vlaku do železniční stanice Všetaty potvrdil předseda představenstva ČD Cargo Ivan Bednárik. Ten zdůraznil, že ČD Cargo nabídlo tuto možnost jako první železniční nákladní dopravce v České republice.
„V rámci své strategie má společnost ŠKO-ENERGO za cíl vyrábět teplo
a elektřinu, která bude od druhé poloviny tohoto desetiletí CO2 neutrální,“ potvrdil při předávání certifikátu jednatel společnosti ŠKO-ENERGO Jaromír Vorel. „Postupně se navyšuje podíl spalované biomasy. Dnes je tento podíl cca 70 % uhlí vs. 30 % biomasy. Zahájení realizace železničních přeprav na zelenou energii považuji za jeden z kroků k postupné dekarbonizaci naší činnosti,“ uvedl.
„Tzv. Green deal vnímám z pozice dopravce trochu rozporuplně, neboť v jeho důsledku postupně přijdeme o objemy uhlí,“ komentoval situaci Ivan Bednárik, předseda představenstva ČD Cargo. „Ale zároveň je to pro nás velká výzva. Energie bude stále potřeba a my samozřejmě připravujeme řadu projektů týkajících se nových paliv – dřevní štěpky, odpadů apod. Dřevní štěpku již řadu let vozíme do teplárny v Plzni,“ dodal Ivan Bednárik. Zároveň upřesnil, že projekt zelené energie pro ŠKO-ENERGO bude pokračovat i v příštím roce a společnost ČD Cargo jej samozřejmě nabídne i dalším zákazníkům.
Až 200 tisíc tun uhlí
V současné době je vlaky ČD Cargo pro ŠKO-ENERGO přepravováno cca 180–200 tisíc tun hnědého uhlí ze severních Čech. Přeprava je uskutečňována ze 74 % po elektrizované trati Světec – Ústí nad Labem – Všetaty a z 26 % po neelektrizované trati Všetaty – Mladá Boleslav město. ČD Cargo, vědomé si své společenské odpovědnosti, zajistilo pro 4. čtvrtletí roku 2020 nákup 160 MWh elektřiny vyrobené z obnovitelných zdrojů. Tato elektřina bude v rámci pilotního projektu použita pro dopravu vlaků s hnědým uhlím právě pro příjemce ŠKO-ENERGO. Jedná se o cca 35 vlaků v období říjen–prosinec 2020. Nákupem 160 MWh zelené energie jsme společně ušetřili více než 36 tun emisí CO2.
Vozby vlaku se v závěrečném neelektrizovaném úseku ze Všetat do Mladé Boleslavi ujala dvojice lokomotiv řady 753.6. Mezi železničáři se jim přezdívá Bizoni. U ČD Cargo jsou v provozu od jara roku 2020 a jejich motory Caterpillar typu 3512C HD vyhovují emisní normě škodlivin Evropské unie Stage IIIA.
Další články této rubriky
Pražské datové centrum se výrazně rozšířilo
8.3.2025 - Dceřiná společnost Českých drah ČD - Telematika v lednu dokončila a zkolaudovala už čtvrtý technologický sál svého hlavního datového centra v Praze 9. Díky investici ve výši několika desítek milionů korun se po sedmi letech od… »
Pokud budeme důsledně postupovat podle nařízení č. 402/2013, pak doba psaní předpisů „krví“ skončila
1.1.2025 - Železnice denně přepraví miliony cestujících i tuny zboží. S vysokými nároky na spolehlivost, bezpečnost a efektivitu je nezbytné pečlivě sledovat a řídit rizika, která by mohla ohrozit plynulost provozu nebo bezpečnost… »
Zajímavosti z provozu ČD Cargo na Liberecku
18.11.2024 - Letošní rok byl na Liberecku opět ve znamení rozsáhlé výlukové činnosti. V prvním pololetí byl rekonstruován podjezd pod libereckým nádražím s výrazným dopadem na nákladní dopravu. Ta mohla využívat pouze část staničních… »