Železničář / Skupina ČD / Obří výklopníky na železnou rudu v akci
Obří výklopníky na železnou rudu v akci
3.4.2014 – autor: MARTIN HARÁK
Akciová společnost ČD Cargo naváží na vlečku Třineckých železáren běžně i 250 nákladních vozů denně. Vykládají se přitom velmi zajímavým způsobem. Jsou totiž poloautomaticky vysypávány na takzvaném čelním výklopníku, který lze vidět i z koridorové tratě Český Těšín – Mosty u Jablunkova. Do Třince směřují všechny vlaky s železnou rudou, slangově zvané Hanisky, z překladiště v Čierné nad Tisou. Jezdí tam ruda i z Maťovců a z Polska.
Kromě Třince existují v Ostravě
Na výklopník v Třinci zajíždějí jen vozy řady Eas, které jsou čelně sklopné, jiné vozy není možné na tomto zařízení použít. „Vůz s hromadným substrátem se dá vyložit jakkoli. Většinou pomocí bagru či drapáku, ale to trvá zpravidla velmi dlouho. Aby mohly být vlaky, kterými navážíme ponejvíce rudu z východní Evropy, rychle vyloženy, využívají Třinecké železárny čelní výklopník. Ještě existuje takzvaný rotační výklopník, na kterém se vůz otočí doslova koly vzhůru a potom se vysype. Ten používá mimo jiné společnost ArcelorMittal v ostravské huti, kam ostatně přistavujeme také naše vozy,“ říká ředitel ostravské Provozní jednotky ČD Cargo Pavel Kuřil. Vlaky, které navezou rudu do Třince nebo Ostravy, nejezdí zpět na Slovensko prázdné. „Ekonomicky je využijeme i na jejich zpáteční cestě a odvážíme jimi uhlí z ostravsko-karvinského uhelného revíru do U. S. Steelu Košice nebo je dirigujeme na nakládku do Polska,“ vysvětluje Pavel Kuřil.
Vyklopení trvá desítky sekund
A jak celý proces vyklápění v Třinci probíhá? Dopravní četa z Třineckých železáren převezme od kolegů z ČD Cargo asi třicetivozový ucelený vlak s rudou a odveze jej po rozsáhlém vlečkovém kolejišti k výklopníku, který se nachází v zadní části železáren. „Soupravu musíme sunout ve zvláštním režimu, který je zcela odlišný od toho, jaký je běžný na Českých drahách. V naší fabrice se musí dávat obzvláštní pozor na různé konstrukce, haly se speciální technikou, oblouky o malém poloměru či špatné rozhledové poměry,“ vysvětluje Jaroslav Valkus, jeden ze specialistů provozu Doprava a expedice Třineckých železáren.
Po přistavění celé soupravy před výklopník se vždy dva jednotlivé vozy odvěsí od soupravy a najedou pomocí speciálního tažného zařízení na dva takzvané mosty, které jsou umístěné proti sobě. Ty se vzápětí zvednou do úhlu většího než padesát stupňů, vozy se natlačí na nárazníky, až je drží prakticky jen gravitace. Pak se otevře čelní stěna vozu a během několika desítek sekund se substrát vysype do jímky. Jde o velmi rychlý proces a vše musí jít ráz na ráz. Dočištění každého vozu se provádí tlakovým vzduchem. Vykládka celého vlaku trvá maximálně dvě hodiny.
Fotogalerie
Další články této rubriky
ČD začaly s výměnou první generace wi-fi routerů
17.4.2024 - Cestující v dálkové dopravě a ve vybraných spojích Pražské integrované dopravy (PID) se mohou těšit na lepší fungování palubní wi-fi sítě. České dráhy uzavřely se svou dceřinou společnosti ČD - Telematika smlouvu na výměnu… »
Nový kalkulátor emisí pro zákazníky ČD Cargo
25.3.2024 - Ekologie, udržitelnost, dekarbonizace, to vše jsou pojmy, které v současné době rezonují celou společností, oblast dopravy nevyjímaje. Dceřiná firma Českých drah ČD Cargo je společensky odpovědná firma a otázce udržitelnosti… »
Posuzování interoperability železničního systému
27.2.2024 - Posuzování interoperability železničního systému je nezbytnou součástí provozování železniční dopravy v Evropské unii. Výzkumný Ústav Železniční (VUZ) jakožto společnost specializovanou na poskytování odborných služeb se… »