Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Skupina ČD / Moderní opravna podvozků s jedinečnými lisy

Moderní opravna podvozků s jedinečnými lisy

25.4.2019 – autor: MARTIN HARÁK

Již celý rok funguje v nových prostorech haly C olomouckého depa Oblastního centra údržby Východ pracoviště oprav podvozků DPOV a. s., dceřiné společnosti Českých drah. Polovinu „céčkové“ haly mateřská společnost ČD pronajala na dobu neurčitou firmě DPOV v rámci programu synergie opravárenských a servisních činností celé skupiny České dráhy. A právě v Olomouci se také nachází jedinečné soustrojí dvou vysoce moderních lisů.

Moderní opravna podvozků s jedinečnými lisy

Do olomouckého depa se přesunul kompletní tým opravářů podvozků z Přerova loni v dubnu a současně pro ně bylo zřízeno moderní pracoviště, které se bude ještě dále vylepšovat. Už dnes je olomoucká hala vybavená kolejově propojeným unikátním soustrojím dvou lisů, kdy na demontážní a montážní lis navazuje ještě samostatný měřicí a diagnostický lis. Větší z nich, švýcarské výroby, slouží ke konečnému ustavení podvozkových mír. Na menším, českém lisu se provádí montáž a demontáž podvozků. „Pokusíme se pracoviště rozšířit na celou halu C tak, abychom mohli navýšit kapacitu oprav podvozků. Po doplnění personálu a jeho zaškolení začne olomoucký tým pracovat na směny v turnusové službě. Po dohodě s mateřskou společností budeme rozšiřovat i sortiment podvozků, na který se musíme technicky vybavit dalšími přípravky, a rozšíříme i skladové prostory,“ rýsuje blízkou budoucnost předseda představenstva DPOV Roman Kott.

Práce týmu podle potřeby

Četař Petr Kravák, jenž má olomoucké pracoviště oprav podvozků na starosti, říká, že stávající stabilní osmičlenný kolektiv bývá již dnes posílen o devátého pracovníka, který alternuje mezi základnou na hale C a vylévárnou tlapových ložisek na opačné straně depa. Parta opravářů pracuje v osmihodinových směnách od pondělí do pátku, ale pokud je potřeba, chodí i na sobotní a nedělní směny. „Naší základní činností jsou opravy podvozků typu SGP 300, nedávno jsme začali i s maďarskými podvozky typu Dunakeszi. Rukama nám procházejí jak jedničkové vozy řady Ampz, tak i dvojkové řady jako například Bmz nebo Bmee. Stranou nezůstávají ani jídelní vozy WRm, lůžkové a lehátkové vozy jsme prozatím neopravovali. Ale co není, může být,“ dodává četař Kravák.

Náročná technologie oprav

Na otázku, co je na práci zaměstnanců pracoviště podvozků, kde se manipuluje s těžkými břemeny a kovy, nejobtížnější, Petr Kravák odpovídá jednoznačně. „Nejsložitější je práce při vyvazování vozové skříně od podvozku. Vůz musíme nejprve přistavit do zvedáků, které se zajistí patkami. Všechny spojovací součásti je nutné v první řadě odpojit, včetně elektrického a vzduchového vedení. Jako poslední se uvolní hlavní připojení, takzvaný královský čep, jímž je spojen podvozek se skříní. Následně se vozová skříň zvedne a až poté vysuneme podvozky mimo skříň a přemístíme na speciální pracoviště.“ A pak se podle četaře parta zručných mechaniků soustředí na veškeré demontážní práce, což je někdy docela náročné. Než se osobní vůz dostane na vývaz, musí najezdit tisíce kilometrů, přičemž se na podvozku pravidelně usazuje nejrůznější nečistota, a tak někdy musí při „rozborce“ přijít na řadu i autogen. Tím se zajistí, že se všechny části od sebe oddělí. Díky vybavení kvalitním nářadím a dalšími pomocnými přípravky se také nemusí olomoucký tým stresovat ani případnými reklamacemi. Ty se tím totiž eliminují.

Sestava podvozku hodinářskou prací

Naopak při sestavování podvozku jde doslova o hodinářskou práci. Prakticky celá četa pomalu, pomocí jeřábu, usazuje rám do dvojkolí a každý si musí hlídat své milimetry, aby všechno zapadlo na své místo. Parta pracovníků z DPOV říká, že například při usazování prvního podvozku typu Dunakeszi se radili se svými kolegy z mateřské firmy z vedlejšího pracoviště OCÚ Východ, kteří mají s tímto druhem podvozků letité zkušenosti. „Usazování maďarských podvozků je mnohem náročnější než u rakouských SGP, proto záleží opravdu na každém milimetru,“ potvrzuje Petr Kravák. Právě on kontroluje po celém týmu finální usazení a je osobně odpovědný za bezchybný provoz podvozku. Jde o velmi odpovědnou práci, protože podvozky dosahují na mnohých vlacích rychlosti 160 km/h, na trase do Hamburku pak až 200 km/h. 


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 5

Další články této rubriky

Nový kalkulátor emisí pro zákazníky ČD CargoNový kalkulátor emisí pro zákazníky ČD Cargo

25.3.2024 - Ekologie, udržitelnost, dekarbonizace, to vše jsou pojmy, které v současné době rezonují celou společností, oblast dopravy nevyjímaje. Dceřiná firma Českých drah ČD Cargo je společensky odpovědná firma a otázce udržitelnosti… »

Posuzování interoperability železničního systémuPosuzování interoperability železničního systému

27.2.2024 - Posuzování interoperability železničního systému je nezbytnou součástí provozování železniční dopravy v Evropské unii. Výzkumný Ústav Železniční (VUZ) jakožto společnost specializovanou na poskytování odborných služeb se… »

VUZ nabízí novou službu: posuzování odolnosti proti kybernetickým hrozbámVUZ nabízí novou službu: posuzování odolnosti proti kybernetickým hrozbám

31.12.2023 - Kybernetická bezpečnost je dnes zásadním tématem napříč celou řadou oblastí. Je spojená nejenom s každou oblastí, kde se nachází elektronika, ale i s každým člověkem. Útoky na jednotlivce přibývají a jsou stále… »

 

Všechny články rubriky Skupina ČD

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika