Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Skupina ČD / Miloš Klofanda: Máme nejlepší zkušební okruh v celé Evropě

Miloš Klofanda: Máme nejlepší zkušební okruh v celé Evropě

30.1.2023 – autor: VÍT ČEPICKÝ

Už šedesát let je rovinatá středočeská krajina mezi Poděbrady, Velimí a Pečkami domovinou nejnovějších a nejzajímavějších železničních vozidel. Zkušební centrum VUZ Velim pamatuje zkoušky strojů pro ČSD a vývoj lokomotiv pro Sovětský svaz, nyní naopak hostí nejmodernější vlaky významných evropských výrobců. Nad zdejším provozem bdí ředitel pro zkušebnictví Miloš Klofanda, který hovořil o minulosti okruhu, nejzajímavějších zakázkách i tamější chloubě – lokomotivě Kyklop.

Miloš Klofanda: Máme nejlepší zkušební okruh v celé Evropě

V příštím roce si Zkušební centrum VUZ Velim a velký zkušební okruh připomínají 60 let od zahájení provozu. Vyhovují stále požadavkům?
Výstavba zkušebního centra se odehrála v letech 1962 až 1964. Musím uznat, že stavba velkého okruhu proběhla na tehdejší dobu velkoryse – už tenkrát byl projektován na maximální rychlost 200 km/h. Bylo to v době, kdy se u nás vyráběly lokomotivy o výkonu 2 až 2,5 MW s maximální rychlostí do 120 km/h. Přesto si tehdejší ředitel VUZ prosadil v Moskvě v rámci RVHP (Rady vzájemné hospodářské pomoci) výstavbu zkušebního centra v Československu s těmito parametry. Z přibližně sedmi sledovaných lokalit bylo nakonec rozhodnuto okruh vystavět ve Velimi. Pro tu hovořily zejména sklonové poměry, na velkém okruhu není větší sklon než dvě promile. A dále její dostupnost, střední Čechy a poblíž hlavní tratě Praha – Česká Třebová.

Jak hodnotíte uplynulý rok 2022?
Minulý rok se u nás uskutečnila řada zajímavých projektů. Ať už od Škody Transportation, Stadleru, CRRC, konsorcia Alstom – Bombardier a menších výrobců či firem, které se zabývají opravami nebo rekonstrukcemi drážních vozidel. V polovině prosince k nám dojela patrová jednotka Alstom TGV. V minulosti už jsme zde měli také vysokorychlostní jednotky výrobců Siemens, CAF, Stadler, Bombardier a AnsaldoBreda. Alstom AGV zde bylo již v roce 2008 a 2009.

V čem velimské zkušební centrum vyniká nad ostatní podobná zařízení v Evropě, že se těší takové oblibě u zákazníků?
Zkušební centrum VUZ Velim je díky třem základním technickým parametrům, které zákazníkům nabízíme, nejlepším zkušebním okruhem v Evropě. Prvním z nich je délka velkého okruhu, která je 13 kilometrů a 276 metrů. Druhým je kontinuální rychlost, pokud to zkoušené vozidlo dovolí, tedy 200 km/h včetně jízdy obloukem. Dále mohu po splnění podmínek povolit zkušební rychlost 210 km/h, za splnění přísných kritérií stran infrastruktury i vozidel pak můžeme nabídnout rychlost 210 až 230 km/h, což jsem zde za svého působení zažil v roce 2012 při TBZ s jednotkou Českých drah Pendolino, kdy jsme zde na výjimku jezdili 230 km/h. Třetím parametrem je elektrické napájení. Od roku 2009 máme modernizovanou napájecí stanici a v následujícím roce bylo nově vystavěno trakční vedení velkého zkušebního okruhu, díky čemuž můžeme zákazníkům nabídnout výkon až 10 MW a všechny běžné evropské napájecí systémy: dva stejnosměrné a dva střídavé. K tomu navíc nabízíme 750 V stejnosměrných, to slouží například zkouškám souprav metra. Napájet je ale musíme přes sběrač. Soupravy jednotek metro jsme zde zkoušeli od AnsaldoBreda, Hitachi, Škoda Transportation nebo Stadler.

Jaké nejvýznamnější investice do infrastruktury jste v posledních dvou dekádách realizovali?
První byla již zmíněná napájecí stanice v roce 2009, o rok později proběhla výstavba nového trakčního vedení na velkém okruhu. Dále byla provedena střední oprava svršku a instalace zkušebního zařízení pro zkoušky ETCS. Na všechny tyto investice přispěla Evropské unie až do výše čtyřiceti procent uznatelných nákladů.

A co naopak plánujete?
Nechali jsme si zpracovat studii na rekonstrukci malého zkušebního okruhu. Její realizace bude záviset na návratnosti investice a potřebách našich zákazníků.

Důležitou součástí zkušebního centra je i provozní a zkušební zázemí, v jakém je stavu?
Když jsem do zkušebního centra nastoupil v roce 2007, stála zde pouze jedna hala pro přípravu zkoušek, říkáme jí HPZ1, o délce 57 metrů. Takže když zde tehdy byla například stometrová čtyřvozová jednotka, nevešla se do ní. To samozřejmě bylo pro zákazníky i zaměstnance velmi nekomfortní. Do zázemí tedy bylo třeba investovat. Halu HPZ1 jsme postupně prodloužili na 120 metrů a postavili druhou o délce 200 metrů. Obě jsou vytápěné, vybavené zázemím, prohlížecími kanály, lávkami a dalším vybavením. Zákazníkům zde nabízíme opravdu komplexní služby.

Jak je na tom váš kolejový vozový park?
V roce 2007 zde byla dvě provozuschopná hnací vozidla. Elektrická 124.601, která, ač původně konstruována na 200 km/h, měla tehdy maximální rychlost 160 km/h, druhým byla motorová lokomotiva řady 740, dále neprovozní T 334.0 Rosnička a sedm měřicích vozů, které nebyly všechny využívány. V té době, v roce 2007, se zde prováděly přibližně dvě zkušební jízdy týdně. Mým prvním úkolem tehdy bylo celý provoz zkušebního centra zefektivnit, prodat zbytný majetek a navýšit objem tržeb.
V té době jsme odprodali nepoužívanou lokomotivu Rosnička, dva měřicí vozy, několik kilometrů kolejnic a nějaká torza železničních vozidel. Před rokem a půl jsme pak odprodali další dva měřicí vozy. V roce 2017 jsme naopak pořídili novou posunovací lokomotivu řady 794. Dále zde od roku 2015 máme jediný provozní exponát lokomotivy T 499.0, tedy Kyklopa. Tu používáme zejména pro zkoušky nákladních vozů, protože je již z výroby vybavená elektrodynamickou brzdou, kterou využijeme během brzdových zkoušek.

Jak složité bylo prosadit její obnovu do provozního stavu?
Nebylo to úplně jednoduché. Byl to tehdy doslova vrak. Ale já od počátku prosazoval pořízení lokomotivy s elektrodynamickou brzdou, ta nám zde velmi chyběla. Výhoda Kyklopa také byla konstrukční rychlost 140 km/h. Navíc jsme díky tomu zachránili jedinou lokomotivu tohoto typu. A jako k unikátu se k ní i chováme.

Na okruhu ale občas máte i jednu moderní elektrickou lokomotivu, že?
Někdy kolem roku 2017 přišli zástupci Siemensu a informovali nás, že jednu z prototypových lokomotiv Vectron budou za výhodných podmínek nabízet k odprodeji. Jelikož bychom ji naplno nevyužili, nakonec ji odkoupily České dráhy s tím, že nám je poskytována každý sudý týden na základě smlouvy pro zkušební aktivity. Jedná se o čtyřsystémovou lokomotivu Siemens Vectron o výkonu cca 6,5 MW, a to jak v trakci, tak v brzdě, zkušební rychlost ve ZC Velim má až 210 km/h.

Vzpomenete, jaké vozidlo se zde po vašem příchodu testovalo jako první?
Lokomotivy Traxx od Bombardieru v lednu 2007. V té době celý areál příliš nevyhovoval současným požadavkům a potřeboval investice, nebylo příliš zakázek. Ty se rozjely až o rok, dva později.

Jak jste spokojený s tím, co se zde od té doby podařilo?
Jsem spokojený. Samozřejmě se nepodařilo úplně vše, co bych si přál. Z většiny to ale dopadlo podle mého doporučení a slouží to zákazníkům, jak jsme si předsevzali.

U vlaků jste pracovně prakticky neustále, používáte je i ke služebním či soukromým cestám?
Ano, rád jezdím vlakem i na služební cesty. Zároveň si udržuji odbornou a zdravotní způsobilost, svezu se občas i jako osoba řídící drážní vozidlo.

A pořád vás to baví?
Já tu pracuji 16 let, předtím jsem byl 32 let v pražském depu. Já jsem lokomotivář, deset let jsem odjezdil jako strojvedoucí, rád se občas svezu a někdy se mi po tom stále ještě i stýská…
 


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 4

Další články této rubriky

Nový kalkulátor emisí pro zákazníky ČD CargoNový kalkulátor emisí pro zákazníky ČD Cargo

25.3.2024 - Ekologie, udržitelnost, dekarbonizace, to vše jsou pojmy, které v současné době rezonují celou společností, oblast dopravy nevyjímaje. Dceřiná firma Českých drah ČD Cargo je společensky odpovědná firma a otázce udržitelnosti… »

Posuzování interoperability železničního systémuPosuzování interoperability železničního systému

27.2.2024 - Posuzování interoperability železničního systému je nezbytnou součástí provozování železniční dopravy v Evropské unii. Výzkumný Ústav Železniční (VUZ) jakožto společnost specializovanou na poskytování odborných služeb se… »

VUZ nabízí novou službu: posuzování odolnosti proti kybernetickým hrozbámVUZ nabízí novou službu: posuzování odolnosti proti kybernetickým hrozbám

31.12.2023 - Kybernetická bezpečnost je dnes zásadním tématem napříč celou řadou oblastí. Je spojená nejenom s každou oblastí, kde se nachází elektronika, ale i s každým člověkem. Útoky na jednotlivce přibývají a jsou stále… »

 

Všechny články rubriky Skupina ČD

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika