Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Skupina ČD / Kapacity opravárenství zlepší nová budějovická hala

Kapacity opravárenství zlepší nová budějovická hala

14.8.2024

Za účasti ministra dopravy Martina Kupky, primátorky města Dagmar Škodové Parmové, zástupců Jihočeské hospodářské komory a vedení společnosti ČD Cargo byl v pátek 28. června slavnostně zahájen provoz v nové hale na opravy nákladních vozů v SOKV České Budějovice. Díky výstavbě objektu se výrazně zlepšily pracovní podmínky tamních opravářů a zároveň se o 15 až 20 procent navýšila i kapacita.

Kapacity opravárenství zlepší nová budějovická hala

Záměr vybudovat v Českých Budějovicích opravárenské zázemí se objevil již krátce po vzniku společnosti ČD Cargo. Stavební povolení jsme získali již před více než 11 lety, ale zahájili jsme pouze budování vodovodní přípojky. Další práce pozastavil nejen nedostatek finančních pro-středků, ale především neujasněnost stavebního vývoje u hlavního nádraží a změny územního plá-nu. Po aktualizaci projektové dokumentace byly práce na výstavbě nové opravárenské haly zahá-jeny v březnu roku 2023. Jako generální zhotovitel projektu byla vybrána společnost Metrostav, která však využila řadu subdodavatelů, například společnost EDIKT nebo společnost FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby.
Samotnému zahájení stavby předcházel průzkum a přípravné práce na odstranění dřevin v době vegetačního klidu. V místech stavby byl dříve skladován popel z parních lokomotiv zdejšího de-pa. Historická zajímavost nám však přinesla značné problémy. Řešit jsme museli nehutnitelnost podloží, posuv bočního souběžného svahu, neoznačené kabelové trasy apod. Bylo to o každodenní komunikaci se zhotovitelem, kdy jsme s ohledem na rostoucí ceny materiálů a zařízení museli hledat nejoptimálnější varianty. Projektant halu navrhl jako standardní ocelovou konstrukci, která je krytá trapézovým plechem, se šestery sekčními vraty. Materiál včetně ocelové konstrukce se pak na staveniště dostával primárně po železnici. Výstavba byla rozdělena do tří etap, přičemž poslední etapa byla dokončena v závěru roku 2023. Poté bylo nutné pracoviště vy-bavit po technické stránce.

Slavnostní zahájení provozu
Projekt zahrnoval nejen výstavbu tříkolejné stometrové haly, ale i sociálního zázemí pro cca 30 zaměstnanců, truhlárny a skladu dřeva. Hala je vybavena jeřábovou dráhou, zdrojem a rozvody stlačeného vzduchu, zvedáky a prohlížecí jámou. Vozy je nyní možné opravovat nejen na kolejích uvnitř haly (až 18 vozů), ale v případě příznivého počasí rovněž před halou (cca 12 vozů). Velkým benefitem nového pracoviště je i jeho připojení k železniční síti. Do původní opravny byly vozy přistavovány poměrně složitým posunem, který také na dlouhé minuty omezoval provoz na frekventované Novohradské ulici. Do nové opravny jsou vozy přistavovány rychle, přímo ze seřaďovacího nádraží. To je důležité zvláště u ložených vozů.
České Budějovice leží na významné železniční křižovatce, ze které míří dvě elektrizované tratě do Rakouska (Horní Dvořiště, České Velenice) a vycházejí odtud i hlavní tratě ve směru na Prahu a Plzeň. V lokalitě je i významná seřaďovací stanice, kde jsou zpracovávány jednotlivé vozové zásilky z celých Jižních Čech. Díky zprovoznění nové haly stoupne opravárenská kapacita mini-málně o 2 000 vozů/rok na zhruba 7 až 8 tisíc vozů/rok. „Doposud byly vozy opravovány na koleji pod širým nebem,“ popsal situaci předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth. „Dokončení nové haly umožní výrazně zvýšit opravárenskou kapacitu na jihu Čech. Do budoucna zde kromě takzvaných běžek plánujeme provádět i technické kontroly a revizní opravy. Realizací této inves-tice za více než 150 mil. Kč zároveň došlo k výraznému zlepšení pracovních podmínek pro naše zaměstnance,“ doplnil Tomáš Tóth při slavnostním proslovu. 
„České Budějovice jsou významnou železniční křižovatkou a ČD Cargo představuje nejen pro město, ale pro celý Jihočeský kraj významného zaměstnavatele. Moderní opravárenské zázemí by mohlo na železnici přilákat další mladé zájemce o zaměstnání,“ uvedla  primátorka města Dagmar Škodová Parmová.
Po přestřižení pásky a přípitku si všichni halu prohlédli. Na odborné dotazy účastníků odpovídal ředitel SOKV České Budějovice Jan Kořínek, který poděkoval svým předchůdcům, Lubošovi Smejkalovi a Přemyslu Páskovi, za jejich podíl na přípravě a realizaci projektu haly.
Dokončení nové haly v Českých Budějovicích je další z investic určených pro modernizaci opra-várenského zázemí ČD Cargo. Z těch předešlých můžeme jmenovat například výstavbu nové haly na čištění a odstrojování nákladních vozů v SOKV Ústí nad Labem nebo modernizaci opravny kolejových vozidel v Třinci. 

 

Opravárenská hala SOKV České Budějovice

Hodnota:                      Více než 150 mil. Kč
Zhotovitel:                   Metrostav a.s.
Délka haly:                  100 metrů
Kapacita:                     3 koleje/18 vozů
Zahájení stavby:          Jaro 2022
Dokončení stavby:      Podzim 2023
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Zajímavosti z provozu ČD Cargo na LibereckuZajímavosti z provozu ČD Cargo na Liberecku

18.11.2024 - Letošní rok byl na Liberecku opět ve znamení rozsáhlé výlukové činnosti. V prvním pololetí byl rekonstruován podjezd pod libereckým nádražím s výrazným dopadem na nákladní dopravu. Ta mohla využívat pouze část staničních… »

Nová éra kvality: VUZ rozšiřuje nabídku certifikacíNová éra kvality: VUZ rozšiřuje nabídku certifikací

29.9.2024 - Společnost Výzkumný Ústav Železniční (VUZ) významně rozšiřuje svá portfolia certifikačních služeb. K již zavedené certifikaci podle normy ISO 9001 přidáváme od listopadu tohoto roku nové certifikace podle ISO 14001, ISO 50001,… »

ČD - Telematice v loňském roce rekordně vzrostly tržbyČD - Telematice v loňském roce rekordně vzrostly tržby

23.6.2024 - Dceřiná společnost Českých drah ČD - Telematika hospodařila i v loňském roce se skvělými výsledky. Tržby z prodeje výrobků, zboží a služeb dosáhly historicky rekordní výše 2 860 mil. Kč, zatímco v roce 2022 to bylo 2 398 mil.… »

 

Všechny články rubriky Skupina ČD

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika