Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Skupina ČD / Dvouzdrojová Žehlička dostane modernější sestru

Dvouzdrojová Žehlička dostane modernější sestru

11.9.2014 – autor: MARTIN HARÁK

Skoro již před čtvrtstoletím upravili v českobudějovickém lokomotivním depu první elektrickou posunovací lokomotivu řady 210 na dvouzdrojový stroj. Vozidlo řady 210, určené pro tratě elektrizované střídavým systémem, bylo upraveno na alternativní napájení z náhradního bateriového zdroje. O skoro dvě desetiletí později vznikl prototyp Žehličky současně i s pomocným spalovacím motorem. Označen byl jako řada 218. Nyní je ve fázi konečné montáže stroj s vylepšenými parametry, který nese označení 218.102.

Dvouzdrojová Žehlička dostane modernější sestru

Již v roce 1991 byla v Lokomotivním depu ČSD České Budějovice upravena jedna elektrická posunovací lokomotivy řady 210 na dvouzdrojové provedení s alternativním napájením z náhradního bateriového zdroje. Ten byl zastavěn do nákladního prostoru služebního vozu. Právě tam byl instalován pomocný energetický zdroj tvořený sestavou akumulátorových baterií o výkonu zhruba 100 kW. Při jízdě pod trolejí jsou baterie z elektrické lokomotivy dobíjeny a při jízdě mimo trolej je z nich lokomotiva napájena. Podobným způsobem bylo zrekonstruováno v Českých Budějovicích pět Žehliček.  

Představení na Czech Raildays

„Vzhledem k omezené kapacitě baterií a vazbě na zdrojový přípojný vůz bylo nutné pozměnit technologii obsluhy nezatrolejovaných kolejí. Takřka dvacetileté využívání těchto lokomotiv v jižních Čechách svědčí o jejich stálém praktickém využití. Upravené lokomotivy řady 210 s pomocným bateriovým zdrojem, umístěným ve služebním voze, mají bohužel i svá provozně technologická omezení. Proto bylo o řadu let později rozhodnuto o rekonstrukci Žehličky v provedení s pomocným vznětovým motorem nainstalovaným přímo v hnacím vozidle. Tento typ lokomotivy není omezen kapacitou a aktuálním nabitím pomocné baterie. Navíc fakt, že k vozidlu není trvale připojen zdrojový bateriový vůz, zlepšuje komfort obsluhy,“ vysvětluje Jiří Bečvář z SOKV ČD Cargo České Budějovice.

Plnohodnotným dvouzdrojovým vozidlem se stal až stroj 218.028. Krátce po zahájení byly ale práce na modernizaci zastaveny, neboť v letech 2002 až 2006 byla před touto akcí upřednostňována přestavba tří Laminátek řady 240 na novou dvousystémovou řadu 340, která byla určena pro česko-rakouskou vozbu. Práce na rekonstrukci se tak naplno rozeběhly až v roce 2007 a veřejnosti byla lokomotiva prezentována o rok později na veletrhu Czech Raildays v Ostravě. V červenci 2010 byl povolen zkušební provoz na manipulačních vlacích České Velenice – Borovany a posléze bylo vozidlo typově schváleno. 

KoBeKo

Ve Středisku oprav kolejových vozidel ČD Cargo v Českých Budějovicích nyní pomalu dokončují v pořadí již druhý dvouzdrojový stroj řady 218, který je vybaven nejen trakční výzbrojí pro napájení z troleje, ale současně i výkonnějším a ekologičtějším vznětovým motorem Caterpillar C18. Obě vozidla řady 218 se slangově nazývají KoBeKo podle jmen původního tvůrčího kolektivu z českobudějovického SOKV – pánů Kozubka, Bečváře a Komzáka. Novinka v podobě lokomotivy 218.102 bude umožňovat napájení všech elektrických trakčních motorů přes výkonový měnič a navíc bude vybavena systémem vzdálené diagnostiky s tím, že informace o stroji budou přenášeny přímo na počítačový server českobudějovického SOKV ČD Cargo. Pojezdová část lokomotivy, včetně trakčních motorů, nedoznala zásadních změn, nové jsou ale kapoty podobně jako většina komponentů, které jsou pod nimi ukryty. Nová je i měničová výzbroj, kabeláž, ovládací a řídicí prvky jak v obou představcích, tak na stanovišti strojvedoucího. Ve vsazeném kontejneru prvního představku se navíc nachází spalovací motor s alternátorem.  

Dvě na pomocný bateriový pohon, jedna na diesel

Pro samotné strojvedoucí nabídne stroj 218.102 vylepšenou kabinu, která dostane nejen obkladové panely tlumící hluk, ale především nové řídicí pulty včetně kontroléru s pákou jízdy a směru. Obě řídicí stanoviště budou vybavena displejem zobrazujícím provozní a diagnostická data lokomotivy a také elektrickými stěrači s cyklovačem. Celá kabina je navíc vybavena výkonnou klimatizací a elektrickým vytápěním.

„Dnes provozujeme tři hybridní lokomotivy, z toho dvě na pomocný bateriový pohon a jednu na diesel, ke kterým již brzy přibude i nejnovější stroj 218.102. Všechny využíváme ponejvíce na manipulačních vlacích po elektrizovaných tratích, kde v nácestných stanicích obsluhují nezatrolejované manipulační koleje. Konkrétně jezdíme na trati Rybník – Lipno nad Vltavou a v okolí Veselí nad Lužnicí. Tyto lokomotivy využíváme také na staničních zálohách ve vlakotvorných stanicích – například v Českých Budějovicích, kde je část kolejiště bez trakčního vedení. Na těchto výkonech pak významně šetříme provozní náklady,“ vysvětluje vedoucí českobudějovických lokomotivních čet PJ ČD Cargo Luboš Klečatský.    

Dvouzdrojové stroje

Jsou zkonstruovány pro běžný provoz, tedy nikoli pouze pro pojíždění v depu. Lokomotivy jsou napájeny jak z trolejového vedení, tak z nezávislého zdroje. S ohledem na akční rádius a potřebný výkon se jako nezávislý zdroj dnes používá vznětový motor s generátorem, který ale zpravidla nedosahuje stejného výkonu vozidla jako při provozu pod trolejí. Výjimku tvoří malé posunovací lokomotivy pro provoz z troleje a z akumulátorů, které mají možnost trakční akumulátory při jízdě pod trolejí nabíjet.


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 4

Fotogalerie

Další články této rubriky

ČD Cargo a výlukové přepravyČD Cargo a výlukové přepravy

25.6.2020 - Jaro je obdobím, kdy se opět naplno rozbíhají výlukové práce na železnici. Na jednu stranu působí provozní problémy a jsou příčinou vícenákladů při realizaci přeprav po odklonových trasách, na stranu druhou pro naši společnost… »

Martin Bělčík: Naším posláním je autorizovat budoucnostMartin Bělčík: Naším posláním je autorizovat budoucnost

24.6.2020 - Tři čtvrtiny tržeb Výzkumného Ústavu Železničního (VUZ) pocházejí od zákazníků ze zahraničí. Uzavření hranic kvůli pandemii Covid-19 způsobilo náhlý pokles zakázek tohoto pro ČR vysoce strategického podniku. I díky loňským… »

Technické specifikace interoperability jsou základem specialistů VUZTechnické specifikace interoperability jsou základem specialistů VUZ

25.5.2020 - S železnicí se Václav Souček, vedoucí oddělení infrastruktury úseku technického ředitele Výzkumného Ústavu Železničního (VUZ), seznámil už v útlém věku. Doba pokročila a dnes je zkušeným, klíčovým pracovníkem ústavu a… »

 

Všechny články rubriky Skupina ČD

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika