Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Skupina ČD / DVI přešel na online výuku

DVI přešel na online výuku

21.10.2021 – autor: JOSEF HOLEK

Dopravní vzdělávací institut (DVI) musel kvůli pandemii Covidu-19 na několik týdnů zavřít brány. Neznamenalo to však, že by se zcela výuka zastavila. Naopak. Lektoři připravili své přednášky do elektronické podoby, vedení zajistilo nákup audiovizuální techniky a přichystalo školení online formou.

DVI přešel na online výuku

Pandemie nemoci Covid-19 změnila zažité zvyklosti ve většině odvětví lidské činnosti. Nejinak tomu bylo v případě vzdělávání. Přizpůsobit výuku musely nejen školy, ale i DVI, dceřiná společnost Českých drah. Prezenční styl výuky vzal rychle za své, DVI se musel rychle přizpůsobit epidemické situaci a většinu výuky i zkoušek převést do prostoru internetu. Kromě rychlého rozšíření online výuky bylo přínosem kvapné propojení potřebných informačních systémů v rámci Skupiny ČD. 
„DVI byl sice fyzicky zavřený, přesto jsme pracovali. Řada školení se řešila distanční formou přes počítač, a to pro všechny zaměstnance Skupiny ČD i další klienty,“ potvrdila předsedkyně představenstva DVI Blanka Havelková. „Jednalo se o náročné období, ale zvládli jsme to. Byli jsme velmi operativní,“ zhodnotila. Lektoři častěji vyráželi i do firem. Se zaměstnanci se však fyzicky nesetkali, usedli do jiné místnosti a výuka probíhala pomocí videokonferencí. „Další variantou bylo, že lektor zůstal u nás v učebně, stál před kamerou, měl ná-
hlavní soupravu s mikrofonem, s lidmi komunikoval přes počítač nebo interaktivní tabuli,“ doplnil Jerzy Kubeczka, vedoucí oddělení produktů DVI.

Školení i v tabletech
Přístup posluchačů byl většinou velmi pozitivní. Brali to jako hotovou věc. Navíc měli výuku leckdy povinnou a byli rádi, že mohou být na školení online formou a mají vše za sebou. Některá školení si mohli udělat i v časech, které jim vyhovují, nic je nerozptylovalo. 
Výrazně tedy vzrostl i význam e-learningového způsobu výuky. Aby však byl lehce vstřebatelný, museli lektoři své přednášky výrazně modifikovat. „Měli například prezentaci, ale v ní jen základní body. Výklad byl obvykle naživo. Nově tedy museli výklad doplnit. Zároveň jsme museli myslet na to, aby byla náplň záživná a vešla se do časové dotace. Pro strojvedoucí jsme připravili i verze školení tak, aby si ji mohli otevřít ve svých tabletech,“ zmínil Kubeczka. 

Technika stále v kurzu
Kromě převedení přednášek do elektronické formy bylo nutné nakoupit i nejmodernější audiovizuální techniku. Tou jsou nově vybavena nejen ředitelství DVI, ale i regionální centra vzdělávání. Základ tvoří náhlavní soupravy a interaktivní tabule s kamerami. Tato nemalá investice bude využívána i po opadnutí pandemie, slouží nejčastěji k poradám a jednáním. Pokud je potřeba, běží na ní i distanční výuka. „Díky nové výbavě jsme schopni poskytovat i velmi kvalitní výuku, nemusíme nutně zastavovat činnost. Elektronika však nikdy nenahradí živou interakci s otázkami a odpověďmi, tu práci s kolektivem,“ podotkl Kubeczka.
DVI se nyní vrací k normálu, nicméně fundament školení a zkoušek v elektronické formě zůstal a mnohé tedy zůstane u elektronické formy, například vstupní školení včetně provozního minima, elektrotechnické kvalifikace a udržovacích školení pro zaměstnance Skupiny ČD.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Ocelová alchymie v režii VUZOcelová alchymie v režii VUZ

29.11.2021 - Specialisté Výzkumného Ústavu Železničního Jiří Soukup a Radek Stuchlík na nedávné konferenci s názvem Současné problémy kolejových vozidel přiblížili a popsali statickou a únavovou zkoušku motorového rámu podvozku pro… »

VUZ: Padesát let v čele železničního zkušebnictvíVUZ: Padesát let v čele železničního zkušebnictví

27.9.2021 - Výzkumný Ústav Železniční (VUZ) je společností s rozsáhlými zkušenostmi a know-how v oblasti železničního výzkumu a zkušebnictví a právě letos slaví padesáté narozeniny. Zákazníky jsou výrobci kolejových vozidel a… »

Dokonalý zákaznický servis je hlavní prioritou VUZDokonalý zákaznický servis je hlavní prioritou VUZ

26.8.2021 - Na pozici vedoucího dispečera Oddělení zákaznických služeb (OZS) Výzkumného ústavu železničního (VUZ) nepracuje Petr Prokeš dlouho. Přesto Zkušební centrum Velim zná velmi dobře z dob, kdy zde byl dispečerem dopravce ČD Cargo,… »

 

Všechny články rubriky Skupina ČD

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika