Železničář / Skupina ČD / ČD Cargo modernizuje lokomotivní park
ČD Cargo modernizuje lokomotivní park
2.1.2019 – autor: PETR ŘÍHA Vizualizace: BOMBARDIER
V letošním roce uzavřelo ČD Cargo na základě výběrových řízení několik smluv týkajících se modernizace lokomotivního parku. Moderní hnací vozidla jsou jednou z podmínek úspěchu na dopravním trhu. O které stroje se konkrétně jedná?
Řada 383
Lokomotivní park ČD Cargo obohatí další čtyři lokomotivy Vectron řady 383, přičemž první z nich, stroj s číslem 009, již od 29. listopadu 2018 můžeme spatřit v čele nákladních vlaků ČD Cargo. Jeho polep upozorňuje na 100. výročí založení Československa a s ním související vznik ČSD. Zbylé tři stoje by měly být do provozu zařazeny nejpozději v průběhu ledna příštího roku. Vectrony se vyznačují vysokou interoperabilitou a spolehlivostí.
Řada 742.7x
Předání první lokomotivy určené k modernizaci zhotoviteli – firmě CZ Loko se uskutečnilo ihned po podpisu smlouvy. Prototyp by měl vyjet z výroby v létě 2019, po jeho odzkoušení se rozběhne sériová výroba s četností dvě lokomotivy měsíčně. Hlavními změnami jsou úprava skříně a stanoviště vozidla tak, aby se vylepšily rozhledové poměry. To znamená vytvoření „věžového“ uspořádání, náhrada spalovacího motoru za typ osmiválec Caterpillar 3508C s výkonem 1 000 kW, automatická regulace rychlosti, kamerový systém s pohledem na pojížděnou trať a mezi nárazníky. Nechybí ani příprava pro dálkového ovládání a spřahadlo ovládané strojvedoucím, elektrodynamická brzda, narážecí ústrojí s deformačními prvky, u většiny lokomotiv dosazení palubní části zabezpečovacího zařízení ETCS. Samozřejmostí je možnost vícečlenného řízení i s řadou 753.7 a 744.1.
Řada 744.1
V září 2019 by mělo ČD Cargo do provozu zařadit pět lokomotiv řady 744.1 označovaných jejich výrobcem, společností CZ Loko jako EffiShunter 1000. Jedná se o čtyřnápravovou lokomotivu určenou pro posunovací a traťovou službu. Lokomotivu je možné provozovat ve vícenásobném řízení (i se 742.71x a 753.7), je vybavena elektrodynamickou brzdou, protismykovým zařízením a skluzovou ochranou. Vyvýšená kabina zajišťuje dobré rozhledové poměry, které jsou podpořeny i kamerovým systémem s pohledem mezi nárazníky a na pojížděnou trať. Smlouva umožňuje uplatnit opci na dalších 5 lokomotiv.
Řada 388
Jde o zcela novou generaci MS3 lokomotiv TRAXX od kanadského výrobce Bombardier. Všech 10 pevně nasmlouvaných lokomotiv bude dodáno v první polovině roku 2020. Je to způsobeno jak velkým zájmem evropských dopravců o tuto novou generaci lokomotiv TRAXX, tak náročným schvalovacím procesem. TRAXX MS3 je čtyřnápravová lokomotiva schopná provozu na trakčních systémech 15 kV/16 ¾ Hz, 25 kV/50 Hz, 3kV DC a 1,5 kV DC. Její maximální rychlost je 160 km/hod a výkon na obvodu kol 5 600 kW. Lokomotivy budou přizpůsobeny provozu v České republice, na Slovensku, v Německu, Rakousku, Polsku a Maďarsku.
Další články této rubriky
ČD začaly s výměnou první generace wi-fi routerů
17.4.2024 - Cestující v dálkové dopravě a ve vybraných spojích Pražské integrované dopravy (PID) se mohou těšit na lepší fungování palubní wi-fi sítě. České dráhy uzavřely se svou dceřinou společnosti ČD - Telematika smlouvu na výměnu… »
Nový kalkulátor emisí pro zákazníky ČD Cargo
25.3.2024 - Ekologie, udržitelnost, dekarbonizace, to vše jsou pojmy, které v současné době rezonují celou společností, oblast dopravy nevyjímaje. Dceřiná firma Českých drah ČD Cargo je společensky odpovědná firma a otázce udržitelnosti… »
Posuzování interoperability železničního systému
27.2.2024 - Posuzování interoperability železničního systému je nezbytnou součástí provozování železniční dopravy v Evropské unii. Výzkumný Ústav Železniční (VUZ) jakožto společnost specializovanou na poskytování odborných služeb se… »