Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Skupina ČD / ČD Cargo dobývá Rakousko

ČD Cargo dobývá Rakousko

21.6.2019 – autor: MICHAL ROK Foto: LUKÁŠ KRIWETZ, NORBERT MOLLER

Za rok 2018 přepravila skupina ČD Cargo na vlastní licence celkem 68,4 mil. tun zboží, což je o 2,3 mil. tun více než v roce 2017. Z pohledu přepravního výkonu v čistých kilometrech (čtkm) byl meziroční progres ještě významnější, a to 9,4 %. Tyto dobré výsledky lze mimo jiné připsat na účet aktivní obchodní strategii ČD Cargo nejen v Česku.

ČD Cargo dobývá Rakousko

Jeden z velmi perspektivních trhů představuje pro ČD Cargo sousední Rakousko. Dokládají to následující statistické údaje o přepravách ČD Cargo za rok 2018: vývoz do Rakouska a zemí za ním ležících celkem 81 500 vozů, dovoz z Rakouska a zemí před ním ležících celkem 68 000 vozů. Další potenciál představují tranzitní přepravy přes Českou republiku z Rakouska nebo do Rakouska, jež byly v roce 2018 reprezentovány 21 000 vozy. Bohužel v průvozu přes Českou republiku ČD Cargo v minulosti o řadu přeprav přišlo v důsledku liberalizace trhu a expanzních projektů dopravců PKP Cargo a RCC. Proto je vstup společnosti ČD Cargo na rakouský trh logickou reakcí na popisovanou situaci.

Licence ČD Cargo v Rakousku

První jízda lokomotivy Vectron ČD Cargo do Rakouska se uskutečnila v úterý 20. prosince 2016, kdy těsně před půlnocí překročil česko--rakouskou hranici stroj 383.003 v čele soupravy kontejnerů Innofreight ložených dřevní štěpkou z pily firmy Stora Enso Wood Products ve Ždírci nad Doubravou. Vlak mířil do stanice Gratwein-Gratkorn ve Štýrsku, respektive do zdejší papírny firmy Sappi. Dne 22. prosince 2017 ČD Cargo dokončilo poslední administrativní kroky nutné k provozování drážní dopravy po železničních tratích v Rakousku na vlastní licenci. První přeprava s jejím využitím pak byla uskutečněna 22. února 2018, kdy Vectron ČD Cargo dopravil 20 prázdných vozů řady Sgnss do terminálu v St. Michael in der Obersteiermark a ještě týž den se souprava vrátila, ložená kontejnery WoodTainer XXS.

Založení pobočky a první přepravy

Změna obchodní strategie nastala od ledna letošního roku, kdy se aktivovala rakouská pobočka ČD Cargo Niederlassung Wien. Do rakouského obchodního rejstříku byla zapsána 19. ledna 2019 a následně byla zaregistrována na příslušném finančním úřadu. V současné době již má pobočka deset zaměstnanců, z toho šest strojvedoucích.

Na konci ledna se odehrály první přepravy – konkrétně se jednalo o přepravu betonových prefabrikátů ze Skovic do Villachu. Pobočce se brzy podařilo prosadit také v tranzitu přes Rakousko a v současnosti se s obilnými vlaky ČD Cargo můžeme mezi Bratislavou a Straubingem nebo i jinými destinacemi v Německu setkat již několikrát týdně. Za přelomový se dá považovat čtvrtek 7. února 2019, kdy byly zahájeny pravidelné přepravy dřeva z Českých Budějovic do papírny v rakouském Lenzingu. V Českých Budějovicích jsou shromažďovány jednotlivé vozové zásilky se dřevem pro tohoto příjemce a jednou za týden odtud v brzkých ranních hodinách odjíždí ucelený vlak do Lenzingu. Prázdná souprava po vykládce se zpět vrací ve stejný den. Obsluhujeme i řadu dalších destinací. Velmi významná je přeprava černého uhlí z Karvinska do elektrárny ve štýrském Werndorfu zahájená v dubnu.

Vozidla v Rakousku

Zpočátku využívala pobočka především lokomotivy Vectron mateřské společnosti. Nyní již má k dispozici dva stroje TRAXX (typ TRAXX F140 AC3) od společnosti Railpool. Obě lokomotivy jsou zajímavé tím, že jsou vybavené dieselovým modulem umožňujícím například obsluhu neelektrifikovaných vleček.

Vedoucí rakouské pobočky Norbert Moller zároveň prozradil, jaké má cíle pro letošní rok. „Z těch obecných bych jmenoval především stabilizaci naší pobočky na rakouském trhu. Chceme rozšířit portfolio našich zákazníků a být pro ně opravdu spolehlivým a flexibilním partnerem. Jinak nemáme šanci uspět. Samozřejmě cílem je vytváření zisku pro ČD Cargo. Z těch konkrétních cílů mohu jmenovat nabídku na přepravy v tranzitu do Itálie nebo Slovinska. Zájem zákazníků je velký, bodujeme díky nabídce vysoce kvalitních služeb a také díky rychlé reakci na poptávky.“


Průměrné hodnocení (6 hlasů): 5

Další články této rubriky

DVI se zaměřil na své lektory DVI se zaměřil na své lektory

7.10.2019 - Dopravní vzdělávací institut (DVI) se rozhodl poznat silné i slabé stránky svých lektorů a podle potřeby vylepšit jejich dovednosti. Proto připravil čtyřměsíční program s cílem provést analýzu způsobu práce lektorů a navrhnout… »

Tváře VUZ: Ďábel je skrytý v detailuTváře VUZ: Ďábel je skrytý v detailu

27.9.2019 - Miluje jízdu vlakem a míní, že železniční doprava má zářnou budoucnost. Doma na Šumavě kouká z okna na koleje a například v létě je pro ni vlak Českých drah nejběžnějším dopravním prostředkem. Barbora Potůčková však… »

Rocktainery: nové řešení pro přepravy sypkých materiálůRocktainery: nové řešení pro přepravy sypkých materiálů

23.9.2019 - ČD Cargo patří k lídrům v používání nových přepravních technologií, zejména pak technologie Innofreight. Již řadu let je tento systém různých nástaveb využíván pro přepravy dřevní štěpky, uhlí nebo hutních výrobků či… »

 

Všechny články rubriky Skupina ČD

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika