Železničář / Rozhovor / Václav Haas: Letos chceme v Praze otevřít další dvě železniční zastávky
Václav Haas: Letos chceme v Praze otevřít další dvě železniční zastávky
4.3.2015 – autor: MARTIN HARÁK
Železnici v Praze letos čeká zatěžkávací zkouška. Opravuje se střecha haly hlavního nádraží, stavbaři pracují na prvním tranzitním koridoru mezi Běchovicemi a Úvaly a modernizací projde i nádraží v Hostivaři. České dráhy jsou zapojeny do Pražské integrované dopravy již 22 let a po skromných začátcích dnes tvoří plnohodnotnou součást městské a příměstské dopravy. Nejen o problematice železnice v metropoli a jejím okolí jsme hovořili s Václavem Haasem, specialistou na železniční dopravu společnosti ROPID.
Jaké novinky připravila společnost ROPID v letošním jízdním řádu?
Od 14. prosince loňského roku nově vyjely i o víkendu přímé osobní vlaky z Prahy do Milovic, což ocení nejen obyvatelé tohoto rostoucího města ve Středočeském kraji, ale i lidé navštěvující dětský zábavní park Mirakulum. V odpolední špičce pracovního dne je k tomu v úseku Praha – Čelákovice každou hodinu nově provozován vlak linky S9, dosud končící v Horních Počernicích. Je nutno zdůraznit, že iniciátorem posílení spojů letos byl Středočeský kraj a hlavní město Praha se k tomu připojilo rozšířením rozsahu dopravy na svém území.
Železnici v hlavním městě čeká řada výluk, přičemž ta na hlavním nádraží od 2. února provoz v Praze a okolí významně ovlivnila…
Letos se v metropoli a okolí potýkáme s rozsáhlou výlukovou činností, která je intenzivní kvůli dočerpání peněz manažerem infrastruktury SŽDC z dotačních programů EU. Kromě zmíněné opravy na hlavním nádraží, která mimo jiné znamenala přerušení provozu průjezdných spojů linky S7 z Řevnic do Úval, bude mít velké dopady do provozu modernizace úseku Praha-Běchovice – Úvaly, kde největší omezení v regionální dopravě nastanou od března do září. Letní prázdniny přinesou restrikce i na lince S9 v souvislosti s modernizací stanice Praha-Hostivař.
Je šance navýšit v oblasti Prahy a okolí rozsah železniční dopravy?
Počty cestujících, především ve špičkách pracovního dne, výrazně rostou. V nejplnějších vlacích a úsecích dosahuje v průměrný pracovní den obsazení nad 150 procent míst k sezení! Objednatelé dopravy na tyto skutečnosti budou muset ve spolupráci s Českými drahami reagovat posílením kapacity těchto spojů. Vypracovali jsme i mnoho rozvojových záměrů, jejich realizaci však brání téměř vyčerpaná kapacita dopravní cesty. V plánu je další posílení provozu příměstských vlaků a novým úkolem bude vybudovat v okolí Prahy systém spěšných vlaků, které zajistí rychlou dopravní obsluhu významných středočeských měst, jako jsou například Benešov, Nymburk, Poděbrady či Kutná Hora. Do budoucna je připraven rozvoj městských linek vedených po tratích využívaných dnes pouze nákladní dopravou. Jejich zřizování ale nemá smysl bez nových železničních zastávek.
Co chystáte ve spolupráci se SŽDC pro nejbližší období v pražské aglomeraci?
Prioritní je dokončení modernizace dosud nerekonstruovaných koridorových úseků a jejich zaústění do Prahy. Zatímco první koridor by měl být dokončen na konci roku, zbývá dodělat zaústění čtvrtého koridoru mezi Hostivaří a hlavním nádražím. K tomu je nutné doplnit třetí koridor, kde není modernizován celý silně zatížený úsek z Prahy do Berouna, jenž je ve špatném stavu. Po dokončení prací v úseku Běchovice – Úvaly se snad již od příštího roku rozběhne modernizace úseku Praha-Vysočany – Lysá nad Labem a na tyto práce naváže modernizace pravobřežní tratě Kolín – Mělník – Děčín. Letos by měla být dokončena rekonstrukce tratě Praha – Rudná – Beroun, kde bude pro umožnění odklonové vozby vlaků dálkové dopravy při výlukách na koridoru zřízena výhybna Praha-Hlubočepy. Po ukončení odklonů bude s její pomocí možné zkrátit interval vlaků na lince S6 ve špičkách na dvacet minut.
Městskou dopravu v Praze účinně začíná doplňovat železnice. Počítáte s výstavbou nových zastávek například typu „hrana-hrana“ a přestupních terminálů z železnice na MHD?
Loni se podařilo uvést do provozu dvě nové železniční zastávky na území Prahy, konkrétně v Podbabě a na Kačerově, a šest v oblasti Rudné a Hostivice. Pro letošek se rýsuje zřízení stanice Běchovice střed, jejíž výstavba byla již zahájena v blízkosti centra městské části, a Hlubočepy střed. Při modernizaci tratě mezi Hostivaří a hlavním nádražím by měly vzniknout zastávky Zahradní Město a Eden, které nahradí strašnickou zastávku, a směrem na Beroun vznikne zastávka Radotín sídliště a Velká Chuchle by se měla přiblížit blíže k zástavbě. Velké diskuze vedeme o důležité stanici Praha-Výtoň. Při modernizaci tratě do Lysé nad Labem je odsouhlasena stanice Praha-Rajská zahrada a revitalizace kladenské tratě by měla přinést, kromě nových stanic na letišti a Dlouhé Míli, zastávky Liboc a Výstaviště. Stanice v Bubnech a Holešovicích by měla nahradit Vltavská u metra. Dvě by měly přibýt i na všetatské trati – konkrétně Neratovice sídliště a Neratovice-Mlékojedy. Ta poslouží pro obsluhu odlehlé části města, která je s centrem Neratovic spojena jen železničním mostem s lávkou pro pěší a cyklisty. Na městské lince S41 by měla vzniknout v Libni zastávka U Kříže a nástupiště na jižním zhlaví stanice Praha-Malešice, nazvané Depo Hostivař podle stanice metra.
Do centra Prahy se již dnes dá dojet vlakem sice pohodlně, ale kapacita tratí je prakticky vyčerpána. Co s tím?
Nové vysokorychlostní tratě a odvedení dálkové dopravy na ně umožní další zkrácení intervalu vlaků na dnešních příměstských tratích. Potom bude nezbytný vznik nové tratě pod centrem města, dnes nazývané Nové spojení 2. O jeho podobě se diskutuje a snahou ROPIDu je, aby co nejvíce sloužilo nejen potřebám cestujících ze středočeského regionu do hlavního města, ale i přímo pro vnitroměstské cesty Pražanů.
Pražská dopravní integrace se má rozšířit na území Středočeského kraje. Je to reálné v nějakém krátkém časovém horizontu?
Jednotný integrovaný dopravní systém pro území obou krajů se připravuje již delší dobu. Je zřetelné, že jeho páteří bude železnice. Před několika týdny se sešli představitelé Středočeského kraje a Prahy a vznikla dohoda o urychlení a zintenzivnění integrace v dalších oblastech Středočeského kraje. Nejdříve by tak měla být integrována oblast Mělnicka.
VÁCLAV HAAS
Po ukončení Fakulty dopravní ČVUT v oboru Dopravní infrastruktura v území působí nepřetržitě od roku 1999 v pražské organizaci ROPID, kde se věnuje železniční dopravě. Do Prahy denně dojíždí ze svého bydliště v Poděbradech a využívá přitom vlaky Českých drah. Železnice je mu od raného mládí velkým hobby.
Další články této rubriky
Martin Kupka: Vysokorychlostní železnice je impulsem pro hospodářství
20.11.2024 - Železnice hraje v naší dopravní infrastruktuře podle ministra dopravy Martina Kupky zásadní roli a je důležité, aby nabídla rychlá spojení moderními a pohodlnými vlaky. Co je třeba udělat, aby přilákala další zákazníky? Je… »
Jakub Bazgier: Výstavba VRT je efektivnější než zrychlení konvenčních tratí
23.10.2024 - Než v České republice poprvé přestavíme výhybku na vysokorychlostní trať, uplyne ještě mnoho času. Jejich příprava je však podobně důležitá jako samotná výstavba, v jistých ohledech snad ještě složitější. A zatímco se… »
Petr Šťáhlavský: Před kameru jsem se dostal z minuty na minutu
24.9.2024 - Nechybělo mnoho a tvář Petra Šťáhlavského jsme mohli potkávat za přepážkou některé z tuzemských bank. Díky náhodě však nakonec přece jen zakotvil u železnice, a tak můžeme v následujících řádcích prostřednictvím… »