Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Rozhovor / Pavol Gábor: Klíčovým partnerem pro nás zůstávají České dráhy

Pavol Gábor: Klíčovým partnerem pro nás zůstávají České dráhy

17.2.2016 – autor: MARTIN HARÁK

Osobní doprava na Slovensku loni čelila mnoha nepříznivým okolnostem. Železniční společnost Slovensko (ZSSK) nejprve bojovala s nárůstem milionů cestujících, kteří začali využívat bezplatné přepravy, navíc prohrála v nerovném boji s privátním konkurenčním dopravcem na trase Bratislava – Košice a musela zrušit všechny vlaky kategorie InterCity. Nejen o negativních událostech jsme hovořili s generálním ředitelem a předsedou představenstva ZSSK Pavolem Gáborem.

Pavol Gábor: Klíčovým partnerem pro nás zůstávají České dráhy

Jaké novinky připravila společnost ZSSK ve vnitrostátní a mezinárodní dopravě?

V mezinárodní dopravě se cestuje na ose Bratislava – Brno – Praha rychleji a poprvé také kratší dobu než čtyři hodiny. Současně jsme zatraktivnili autovlak mezi Prahou a Košicemi na víkendovém spoji EC Roháče, kde ceny poklesy o sedmnáct procent. Nabízíme i nový spoj EuroCity Varsovia z Budapešti přes Bratislavu a Ostravu do Varšavy, který spojí země visegrádské čtyřky a v letní sezoně budou na tomto vlaku k dispozici přímé lůžkové vozy dokonce do devíti evropských států. Změny se dotýkají i dálkové a regionální dopravy v rámci Slovenska, kde se zkvalitňuje současná nabídka spojů. Nově jezdí ucelené rychlíky v celé trase z Bratislavy přes Zvolen až do Banské Bystrice, nikoli jen do Zvolena s několika přímými vozy do Bystrice. Tuto změnu si objednalo Slovensko, které se tak připravuje na liberalizaci linky z Bratislavy do Banské Bystrice, kde byla vyhlášena první soutěž na železničního dopravce. Ve vnitrostátní regionální dopravě se v JŘ 2016 plně využijí vozidla nakoupená s finanční pomocí z fondů EU ve výši 400 milionů eur. Díky této obnově je již 50 procent výkonů regionálních vlaků, tedy třetina všech výkonů ZSSK, klimatizovaných a s wi-fi.

V lednu jste skončili s vlaky kategorie IC na trase Bratislava – Košice a trasu „obsazuje“ těmito spoji privátní dopravce. Co se stane s vlakovými soupravami a posádkami? Jak vnímáte tento ostrý konkurenční boj?

ZSSK provozovala vlaky InterCity 22 let, z toho poslední čtyři roky na vlastní obchodní riziko. Spoje sice byly ve ztrátě, ta se ale každým rokem snižovala a měli jsme stále lepší výsledky. Od prosince 2014 jsme navíc museli obstát v ostrém konkurenčním boji s IC vlaky soukromého dopravce, který na trh nastoupil s extrémně nízkými cenami a celou trasu z Bratislavy do Košic o délce 445 kilometrů jezdí v cenách začínajících na pouhých devíti eurech (cca 243 Kč). Nástup konkurence naopak přiměl naši společnost k rychlejšímu a zásadnějšímu zlepšení kvality. Nabídli jsme až čtyři vozové třídy a například v té nejvyšší bylo v ceně jídlo o třech chodech. V ceně jízdenky byl i parking a zatraktivnili jsme ceny přes internet, ne však na cenovou hladinu našeho konkurenta. Současně jsme ale čelili šetření antimonopolního úřadu, kam na nás poslal podání konkurent s vykonstruovaným obviněním z podnákladových cen a údajného zneužívání dominantního postavení na trhu. Myslím, že způsob konkurenčních praktik tohoto soukromého dopravce u vás v Česku se dostal i k nám na Slovensko. Nedokázali jsme snížit ztrátu na hodnotu požadovanou naším akcionářem, státem. Proto jsme nabídku vlaků InterCity zprvu zredukovali o 40 procent a letos 17. ledna jsme provoz těchto spojů ukončili zcela. Kvalitní vozy a vlakový personál přešel na rychlíkové spoje provozované ve veřejném zájmu na trase Bratislava – Žilina – Košice.

Bezplatné přepravy pro určité skupiny obyvatel celé EU se zcela nestandardně poskytují od konce roku 2014 na většině spojů ZSSK. Bude se tato nemalá skupina obyvatel ještě dále rozšiřovat?

Nápor cestujících na přelomu let 2014 a 2015, tedy v období zavedení bezplatné přepravy, patřil historicky k  těm největším, jaké jsme kdy zažili. Myšleno provozně i finančně. O šest procent vzrostly výkony objednané státem, přibylo sto nových spojů a kapacitně se navýšily spoje na leckterých linkách. Skokově se navýšila vytíženost a meziročně přibylo ve vlacích dvacet procent cestujících. Loni jsme navýšili počet přepravených lidí ze 47 na 56 milionů. Nyní z deseti cestujících šest platí a čtyři jedou bezplatně. Letos ale už nepočítáme s žádným větším růstem. Naší prioritou je získat spíše více platících cestujících. Bezplatná přeprava byla velkou výzvou, kterou pocítili především naši pokladníci a jízdní personál. Za rok se nám podařilo do systému bezplatné dopravy zaregistrovat více než milion cestujících a v provozu bez větších problémů zvládnout o devět milionů lidí více.

Jak jste financováni státem, včetně dotací na bezplatné přepravy? Stačí vám na zajištění provozu finanční kompenzace nebo musíte vlaky redukovat či zcela rušit?

Dotační systém za realizaci služeb ve veřejném zájmu je v oblasti osobní železniční dopravy na Slovensku odlišný od ČR. Stát si objedná výkony v rámci celého Slovenska, stanoví ceny jízdného a poskytne dotaci na pokrytí rozdílu mezi ekonomicky oprávněnými náklady a dosaženými výnosy. Slovenské ministerstvo dopravy poskytuje v průběhu roku zálohy a dotace a po skončení roku jsou náklady na realizované služby a výnosy podrobené nezávislému auditu. Následně se určí, zda byly zálohy dostačující, nebo je potřebné něco doplatit. Pro loňský rok se zvýšily zálohové dotace ze 198 na 210 milionů eur a celková bilance bude jasná po auditu v průběhu několika týdnů. V souvislosti s bezplatnou přepravou stouply náklady – denně jezdí více vlaků, takže se více platí za dopravní cestu, energie a pohonné hmoty. Na druhé straně poklesly tržby, protože část cestujících jezdí zdarma. Vlaky se ale neredukují ani neruší, protože poptávka po železnici je stále vysoká.

Je stále nejbližším železničním partnerem společnost České dráhy? Změnila se nějak významně vozba mezi oběma státy, například vystavováním jiných vlakových souprav?

Český národní dopravce je pro nás stále nejdůležitějším obchodním partnerem. Velkým plusem je zkvalitnění noční dopravy mezi Prahou a východním Slovenskem. Lůžkové a lehátkové vozy jsou na spoji Bohemia řazené výhradně z klimatizovaných vozů a pár vlaků se posunulo do vyšší kategorie EuroNight. Celoročně je navíc možná přeprava automobilů z Prahy do Košic, potažmo Humenného. Zkrátily se i trasy vybraných vlaků z Prahy, které již nepokračují do Zvolena, ale končí v Žilině, kde jsou ale zajištěny k těmto mezinárodním spojům vnitrostátní přípoje. Jde o dočasnou změnu vynucenou pracemi na koridoru mezi Púchovem a Žilinou.

Pendolino jezdí na Slovensko několikátou sezonu. Po úspěšné Bratislavě následovala méně vydařená Žilina, kterou nahradilo oblíbené přímé spojení Prahy s Tatrami a Košicemi. Jak je vlak na Slovensku využíván? Očekávají se nějaké novinky?

Pendolino představuje pro dopravu na Slovensku dva velké bonusy. Jde o nejrychlejší železniční spojení východního a severního Slovenska s Prahou a také o vlak s vysokou kvalitou služeb. V současnosti tvoří většinu klientely mezinárodní cestující, přičemž polovina z nich využívá Pendolino při cestách do Vysokých Tater. Nově rychlovlak zastavuje i na Štrbě s přípoji na ozubnicovou železnici směr Štrbské Pleso. Vycházíme tak vstříc návštěvníkům Tater, kteří mohou do hor dojet jak přes Štrbu, tak i Poprad. Pro lepší využití vlaku v rámci vnitrostátní dopravy platí už několik měsíců snížená cena místenky na druhou třídu za jedno euro pro plně platící cestující. Pro zásadní růst vytíženosti jsou v nabídce balíčky služeb v Tatrách, které jsou určeny pro tří až sedmidenní pobyty českých cestujících. Kumulují výhodnou cenu za cestu vlakem z kterékoli stanice v Česku do Popradu nebo Liptovského Mikuláše s volnými jízdenkami na tatranské električky a slevami na ubytování až do patnácti procent.

PAVOL GÁBOR

V roce 1993 začal pracovat na různých pozicích v železničním odvětví. Po rozdělení unitární železnice na dvě společnosti působil od ledna 2002 jako ředitel kontrolingu na ústředí Železniční společnosti, kam spadala osobní a nákladní doprava. Po dalším rozdělení železnice v roce 2005 přešel do nově vzniklé Železniční společnosti Slovensko (ZSSK), kde krátce vedl Úsek služeb, poté až do března 2011 působil na pozici ředitele Úseku ekonomiky. Od dubna 2012 zastává post předsedy představenstva a generálního ředitele ZSSK.


Průměrné hodnocení (10 hlasů): 3.2

Další články této rubriky

Daniela Dudová: Pečujme o duševní zdraví našich zaměstnanců Daniela Dudová: Pečujme o duševní zdraví našich zaměstnanců

16.6.2021 - Lidé pomoc psychologa stále přijímají s velkými obavami, s řadou předsudků a mezi profesemi jako psycholog či psychiatr často nerozlišují. Tvrdí to alespoň vedoucí psycholožka Centra psychologických služeb Dopravního… »

Aneta Miklášová: Od příběhů železničářů se nelze lehce odpoutatAneta Miklášová: Od příběhů železničářů se nelze lehce odpoutat

21.4.2021 - Pomoc potřebným, ať už lidem či zvířatům. To jsou slova, která se člence správní rady a autorce názvu Nadační fond Skupiny ČD – ŽELEZNICE SRDCEM (NFŽS) Anetě Miklášové vybaví při otázce, co pro ni znamená slovo charita.… »

Martin Bělčík: Do budoucnosti hledíme s optimismemMartin Bělčík: Do budoucnosti hledíme s optimismem

17.12.2020 - Rok 2020 byl kvůli pandemii koronaviru v České republice plný zvratů. Výzkumný Ústav Železniční (VUZ) se ale dokázal nepříjemné situaci postavit a s nepříjemnostmi se vypořádat tak, aby neztratil zákazníky. Černý scénář se… »

 

Všechny články rubriky Rozhovor

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika