Železničář / Rozhovor / Pavel Krtek: Kvalitní veřejná služba je důležitější než hon za ziskem
Pavel Krtek: Kvalitní veřejná služba je důležitější než hon za ziskem
4.12.2014 – autor: VÁCLAV RUBEŠ
V čele Českých drah stojí Pavel Krtek od 10. listopadu. Na stránkách Železničáře se poprvé objevil v dubnu 2014. Tehdy měl jako nová tvář v představenstvu na starosti ekonomiku a techniku, a byť má šestnáctiletou zkušenost s vedením různých firem včetně působení u externího nákladního železničního dopravce, angažmá u ČD přijímal s velkou pokorou. Nyní na jeho bedra padá zodpovědnost za fungování jednoho z největších zaměstnavatelů v zemi v horkém křesle společnosti, která je prakticky neustále pod drobnohledem vlastníka, médií i zákazníků.
V únoru jste se stal členem představenstva a v listopadu už stojíte v jeho čele. Napadlo vás, že angažmá u ČD dostane tak raketový průběh?
To určitě ne. Když jsem ale byl na začátku roku osloven, zda bych převzal ekonomiku a finance na Českých drahách, věděl jsem, že budu muset drážní problematiku vstřebat v mnohem širším rozsahu. Byl jsem žádán o flexibilitu a o připravenost na nové výzvy. Postupně jsem se tak seznámil nejen se všemi úseky mateřských Českých drah, ale také s dceřinými společnostmi. Když mi dozorčí rada nabídla místo předsedy představenstva, přijal jsem ho. Zásadním argumentem pro mě v tu chvíli bylo, že můžeme pokračovat v započaté práci a naplnit naši strategii.
Z předchozího působení v nadnárodní společnosti a soukromé sféře máte dost zkušeností s řízením velkým firem. Co vás u vedení společnosti vlastněné státem opravdu překvapilo?
Na začátku mě příjemně překvapila kvalita a odbornost klíčových zaměstnanců firmy. Díky spolupráci s nimi jsem se v problematice osobní železniční dopravy mohl zorientovat. Působil jsem šestnáct let v manažerských funkcích ve společnostech Lafarge Cement a Unipetrol, kde měl stát také podíl. S Českými drahami to však nelze srovnávat. Všechny naše akcie vlastní stát, který má na řízení firmy přímý vliv. České dráhy navíc nejsou standardní akciovou společností, protože v nich nejde jen o obchodní činnost, nýbrž také o poskytování veřejné služby. Primárním cílem pro nás tedy není výdělek za každou cenu, ale zajištění dopravní obslužnosti na základě objednávky ministerstva dopravy a krajů. Tento společenský aspekt je pro nás naprosto určující. V tom vidím hlavní rozdíl oproti komerční sféře.
Jedním z vašich hlavních úkolů je podle ministerstva dopravy zejména stabilizace společnosti...
Jde o stabilitu zákazníků, tedy cestujících a objednatelů, čili krajů a ministerstva dopravy, personální, ekonomickou i finanční. Musíme upevnit důvěru zaměstnanců, věřitelů a vlastníka v tom, že jsou České dráhy standardně řízenou obchodní společností, která dál pokračuje v nastavené strategii s cílem udržet své postavení na trhu osobní i nákladní dopravy. Nejde přitom jen o obhájení ratingu a postupné snižování zadlužení. V segmentu osobní dopravy je například potřeba vytvořit obchodní model společnosti po skončení desetiletých smluv v roce 2019, najít alternativní zdroje příjmů pro případ ztráty části trhu po soutěžích státu a krajů, v segmentu nákladní dopravy chceme posílit obchodní politiku a proniknout na zahraniční trhy, a tak bych mohl pokračovat. V oblasti personální politiky jde aktuálně o uzavření vyvážené kolektivní smlouvy na rok 2015.
V předchozím rozhovoru pro Železničáře při nástupu do funkce náměstka pro ekonomiku a techniku jste prohlásil, že vozit komodity je jednodušší než lidi. Stále to platí?
Dnes bych takové zjednodušující srovnání nepoužil, i když rozhodně platí, že je to opravdu náročnější. Jde o zcela odlišný byznys. Kvalitu služeb hodnotí miliony zákazníků, objednatelé veřejné dopravy i média. Jako národní dopravce navíc „nejedeme“ na zisk, ale na zajištění veřejné služby. Přeprava cestujících má zkrátka řadu specifik a srovnání s nákladní dopravou myslím vůbec není na místě.
Podle všech indicií je před dokončením prodej části společnosti v podobě nemovitostí Správě železniční dopravní cesty. Mělo by jít řádově o miliardy korun. Jak s nimi České dráhy naloží?
Pokud k prodeji dojde, investujeme získané prostředky do modernizace vozidlového parku, protože naším základním výrobním prostředkem nejsou budovy, ale vlaky. Zčásti by peníze z prodeje posloužily také na snížení zadlužení Českých drah. Tak s tím počítáme od samého začátku.
PAVEL KRTEK
Vystudoval francouzskou státní technickou univerzitu Ecole Central Paris (absolutorium v roce 1994 jako první Čech od roku 1969). Po roce povinné základní vojenské služby na výcvikové základně českého UNPROFORu v Českém Krumlově začal pracovat u nadnárodní společnosti Lafarge Cement, světové dvojky ve výrobě cementu. Následovalo devět let v rafinersko-petrochemické skupině Unipetrol, z toho šest let byl členem představenstva společnosti. Začínal po dobu tří let na centrále jako šéf finančního controllingu, pak dva roky pracoval coby finanční ředitel divize železniční dopravy Unipetrol Doprava v Litvínově, dva roky na centrále v Praze a dva roky jako finanční ředitel rafinerie Paramo v Pardubicích. Následně se uplatnil v prostředí investičních fondů. V únoru 2014 se stal členem představenstva Českých drah a od 1. března rovněž náměstkem generálního ředitele ČD pro ekonomiku a techniku. Do čela národního dopravce byl zvolen 10. listopadu 2014 a zastává funkci předsedy představenstva ČD.
Další články této rubriky
Martin Kupka: Vysokorychlostní železnice je impulsem pro hospodářství
20.11.2024 - Železnice hraje v naší dopravní infrastruktuře podle ministra dopravy Martina Kupky zásadní roli a je důležité, aby nabídla rychlá spojení moderními a pohodlnými vlaky. Co je třeba udělat, aby přilákala další zákazníky? Je… »
Jakub Bazgier: Výstavba VRT je efektivnější než zrychlení konvenčních tratí
23.10.2024 - Než v České republice poprvé přestavíme výhybku na vysokorychlostní trať, uplyne ještě mnoho času. Jejich příprava je však podobně důležitá jako samotná výstavba, v jistých ohledech snad ještě složitější. A zatímco se… »
Petr Šťáhlavský: Před kameru jsem se dostal z minuty na minutu
24.9.2024 - Nechybělo mnoho a tvář Petra Šťáhlavského jsme mohli potkávat za přepážkou některé z tuzemských bank. Díky náhodě však nakonec přece jen zakotvil u železnice, a tak můžeme v následujících řádcích prostřednictvím… »