Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Rozhovor / Pavel Krtek: I osobní doprava může časem hospodařit vyrovnaně

Pavel Krtek: I osobní doprava může časem hospodařit vyrovnaně

30.4.2015 – autor: RADEK JOKLÍK

Skupina České dráhy vykázala podle mezinárodních účetních standardů na konci loňského roku zisk po zdanění ve výši 156 milionů korun. To představuje meziroční zlepšení o více než dvě miliardy. Podobně vypadají také ukazatele EBITDA a EBIT. Podle předsedy představenstva ČD Pavla Krtka hospodaření pozitivně ovlivnilo více faktorů. Co se na výsledcích podepsalo nejvíce, prozradil čtenářům Železničáře.

Pavel Krtek: I osobní doprava může časem hospodařit vyrovnaně

Hospodaření Skupiny České dráhy skončilo ziskem. Jak se vám toho podařilo dosáhnout?

Je to kombinace vyšších tržeb, třeba v segmentu osobní dopravy jsou o 800 milionů meziročně vyšší, a také úspor. Ty jsme realizovali například v oblasti výkonové spotřeby, ale šetřili jsme i výdaje na poradenství, režijní a osobní náklady. Mluvíme přitom v řádech stovek milionů korun, jde tedy o vysoké úspory. Například už zmíněná výkonová spotřeba – elektřina a nafta – klesla o 5,5 procenta, což představuje 950 milionů korun.

Bylo to pro vás překvapení?

Ne. Jsme lehce nad plánem, takže jsme se jen důsledně drželi toho, co jsme rok předtím schválili. Tak to má být. Dostali jsme Skupinu ČD z dvoumiliardové ztráty do mírného zisku. A dařilo se všem společnostem národního dopravce včetně matky.

To je pravda. Osobní doprava, která je hlavním předmětem podnikání Českých drah, skončila s výrazně menší ztrátou než v roce 2013…

Ano. Vyjádřeno čísly, segment osobní dopravy je meziročně lepší o víc než miliardu. To je, myslím, uspokojivé. Přesto je stále ve ztrátě. Jak je to možné? V zásadě je to velmi jednoduché. Aby dráhy obstály v konkurenci, musely investovat do vozidel. Na to si půjčily peníze a úroky a finanční náklady s tím spojené je teď ženou do ztráty. Nebýt masivních investic v minulých letech, hospodařili bychom dnes vyrovnaně. Má to ale i druhou stranu mince: vozili bychom zákazníky ve starých vlacích a ti by od nás odešli do aut, autobusů a k jiným železničním dopravcům. Bylo by víc oprav, větší spotřeba nafty a elektřiny a tak dále.

Je z toho cesta ven?

Samozřejmě že existuje. Máme strategii, kterou průběžně aktualizujeme, a pokud ji budeme naplňovat, postupně dosáhneme toho, že i osobní doprava bude hospodařit vyrovnaně. 

Loni dobře hospodařilo i ČD Cargo. Znamená to, že firma upevnila své postavení na trhu a je opět tím „zlatým teletem“ jako dříve?

Naše dceřiná společnost ČD Cargo právě prochází náročným procesem restrukturalizace, který je sice bolestný a složitý, ale přináší výsledky. Podmínky na trhu se v posledních letech výrazně změnily. Kvůli liberalizaci v současné době dramaticky klesají marže a o každou zakázku musí ČD Cargo tvrdě bojovat s konkurencí. Další racionalizace nákladů je tak základním předpokladem, aby společnost udržela své dominantní postavení. Příležitost ale vidíme i v zahraničí a ve spolupráci třeba s firmami z Číny, které do Evropy vozí zboží po železnici. Cílem je, aby ČD Cargo bylo ziskovější. A stejně tak VUZ, který patří k nejdůležitějším dcerám. Zároveň ovšem budeme tlačit na maximální efektivitu podpůrných činností zajišťovaných dcerami ČD-IS nebo předním opravcem železničních kolejových vozidel DPOV.              

Pavel Krtek

V roce 1994 vystudoval francouzskou státní technickou univerzitu École Centrale Paris – jako první Čech od roku 1969. Po roce povinné základní vojenské služby na výcvikové základně českého UNPROFORu v Českém Krumlově začal pracovat u nadnárodní společnosti Lafarge Cement, světové dvojky ve výrobě cementu. Pak následovalo devět let v rafinérsko-petrochemické skupině Unipetrol, z toho šest let byl členem představenstva společnosti. Začínal po dobu tří let na centrále jako šéf finančního controllingu, pak dva roky pracoval coby finanční ředitel divize železniční dopravy Unipetrol Doprava v Litvínově, dva roky na centrále v Praze a dva roky jako finanční ředitel rafinérie Paramo v Pardubicích. Následně se uplatnil v prostředí investičních fondů. V únoru 2014 se stal členem představenstva Českých drah a od 1. března rovněž náměstkem generálního ředitele ČD pro ekonomiku a finance. V současnosti je předsedou představenstva Českých drah.


Průměrné hodnocení (7 hlasů): 2.57

Další články této rubriky

Martin Elstner: Bateriové vlaky jsou novou výzvou, na kterou se těšímeMartin Elstner: Bateriové vlaky jsou novou výzvou, na kterou se těšíme

23.12.2024 - Zářijové povodně se v dotčených oblastech promítly takřka do všech oblastí života lidí. Ušetřena nezůstala ani železnice, a tak i kolegům z OCÚ Východ přibyla k běžným provozním starostem také snaha zajistit fungování… »

Martin Kupka: Vysokorychlostní železnice je impulsem pro hospodářstvíMartin Kupka: Vysokorychlostní železnice je impulsem pro hospodářství

20.11.2024 - Železnice hraje v naší dopravní infrastruktuře podle ministra dopravy Martina Kupky zásadní roli a je důležité, aby nabídla rychlá spojení moderními a pohodlnými vlaky. Co je třeba udělat, aby přilákala další zákazníky? Je… »

Jakub Bazgier: Výstavba VRT je efektivnější než zrychlení konvenčních tratíJakub Bazgier: Výstavba VRT je efektivnější než zrychlení konvenčních tratí

23.10.2024 - Než v České republice poprvé přestavíme výhybku na vysokorychlostní trať, uplyne ještě mnoho času. Jejich příprava je však podobně důležitá jako samotná výstavba, v jistých ohledech snad ještě složitější. A zatímco se… »

 

Všechny články rubriky Rozhovor

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika