Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Rozhovor / Zbyszek Wacławik: Koleje Czeskie slouží zákazníkům na evropském trhu

Zbyszek Wacławik: Koleje Czeskie slouží zákazníkům na evropském trhu

19.4.2013 – autor: MARTIN HARÁK

Jedním ze způsobů, jak lze provést expanzi v zahraničí, je založení cizí právnické osoby. ČD Cargo takto postupovalo v Polsku, kde před šesti lety začala na dopravním trhu působit společnost Koleje Czeskie. Po získání licence nyní tato firma ročně přepraví okolo dvou milionů tun zboží. Celou dobu své existence navíc hospodaří v zisku.

Koleje Czeskie slouží zákazníkům na evropském trhu

Dcera společnosti ČD Cargo se sídlem ve Varšavě a s detašovaným pracovištěm v hornoslezských Katovicích, společnost Koleje Czeskie, začíná být důležitým hráčem na trhu železniční nákladní dopravy v Polsku. Desetičlenný kolektiv, který je k dispozici zákazníkům 24 hodin denně, vede Zbyszek Wacławik. Narodil se ve Slezsku, studoval a pracoval nějaký čas i v Praze. 

Jak vlastně vznikla dceřiná společnost Koleje Czeskie? Má více možností nebo pravomocí než dříve zastoupení Českých drah ve Varšavě?

Dceřiná společnost Koleje Czeskie byla založena v prosinci 2006, ale svoji obchodní činnost zahájila až v následujícím roce. Navázali jsme tak na více než čtyřicetiletou obchodní činnost generálního zastoupení Českých, dříve Československých státních drah ve Varšavě. Cílem zřízení této dceřiné společnosti byla kompexní nabídka našich produktů pro polské partnery, ale pochopitelně také pro mateřskou firmu, případně další partnery v České republice. To se ostatně ukázalo jako správný krok a mohu říci, že za šest let naší činnosti firma neustále posiluje pozice a zaznamenává postupný nárůst tržeb.

I díky tomu jsme od roku 2009 držiteli licence na provozování drážní dopravy v Polsku. Každoročně přepravíme okolo dvou milionů tun zboží a vlastníme několik původem českých elektrických lokomotiv, které jsme v Česku navíc nechali zrekonstruovat. Našich úspěchů si všimla i média a obdrželi jsme významná ocenění jako například Gazela Biznesu či Diamenty Forbesu. 

Kde všude má vaše společnost pole působnosti? Máte sice sídlo ve Varšavě, ale předpokládám, že jde spíše o reprezentativní záležitost...

Působíme po celé Evropě, ale vznik naší mezinárodní činnosti víceméně ovlivnily původní přepravy z Polska do Rumunska, později jsme začali vozit zboží do Rakouska, Česka, Slovenska nebo Itálie. Jak jste se již zmínil, sídlo společnosti Koleje Czeskie je ve Varšavě, což má hlavně strategický důvod – všichni naši důležití partneři mají své hlavní stany v polské metropoli. Nicméně náš hlavní byznys realizujeme jak v oblasti hornoslezské uhelné pánve na Katovicku, tak z polských přístavů. Z toho důvodu máme kancelář také v Katovicích. 

Kolik vlastníte lokomotiv a vozů a jakých řad? Pronajímáte si lokomotivy například i od jiných dopravců?

V současné době společnost Koleje Czeskie vlastní šest takzvaných šestikoláků řady 182, pocházejících původně od společnosti ČD Cargo, které jsou ideální pro vozbu těžkých a dlouhých vlaků. Všechny tyto lokomotivy pro nás loni zrekonstruovala společnost DPOV v Přerově. Mimo to máme pronajaté další české a slovenské stroje – konkrétně čtyři lokomotivy řady 130, tři řady 183 a také devět kusů článkových výkonných strojů 131, které jsou jinak ve vlastnictví ZSSK Cargo. K tomu si pronajímáme kolem čtyř set nákladních vozů. Na letošní rok plánujeme nákup několika desítek starších, ale spolehlivých elektrických lokomotiv, což naši firmu významně posílí. Máme ambici se stát silným hráčem na polském trhu, který bychom rádi ovládli z deseti až patnácti procent. 

Které komodity nejvíce přepravujete a jak úzce spolupracujete na této bázi s mateřskou společností ČD Cargo, popřípadě s jinými polskými dopravci? Co je v současné době trendy a co se naopak nevozí?

S naším vlastníkem – firmou ČD Cargo – velmi úzce spolupracujeme. Určitě stojí za zmínku, že naše vzájemná spolupráce se pohybuje na úrovni čtyřiceti procent obratu společnosti Koleje Czeskie. Hlavní komoditou jsou hromadné substráty jako uhlí, koks, ruda, železo a dřevo. Ty se bohužel, s ohledem na nižší poptávku na středoevropských trzích, objemově poněkud snižují. Nárůst naopak zaznamenáváme v kombinované dopravě. Nyní se pokoušíme, aby všechny naše vlaky byly vytíženy oběma směry a nejen třeba jen jednosměrně, což se pochopitelně v řadě případů stává. Odvezeme například uhlí zákazníkovi do elektrárny a zpět se vrací souprava prázdná. Tento trend bychom rádi v budoucnu zvrátili a realizovali tak zpětné běhy, které by posílily hospodaření naší firmy. A k tomu chceme participovat i na jednotlivých zásilkách, kde je nyní dominantní PKP Cargo. Tady vidím další řadu skulin na trhu a jsem přesvědčen, že pokud zákazníkovi odvezeme jeden vůz, kam si bude přát, určitě nám dá pak ochotněji vozbu uceleného vlaku. 

V roce 2010 jste razantně vstoupili na polské koleje přepravami leteckého benzinu z rafinerie gdaňské společnosti Lotos na pražské letiště v Ruzyni. Stále se vám daří držet tyto přepravy nebo je rozšiřovat?

Snažíme se třeba i o skokový nárůst takových přeprav ve spolupráci s ČD Cargo. Navíc od roku 2007, tedy od svého založení, jsme trvale v černých číslech, jsme tedy ziskoví. Chtěli bychom být ale ještě úspěšnější, proto jsem zmínil ten plánovaný nákup několika desítek lokomotiv. V Polsku máme samozřejmě silného protihráče v podobě národní společnosti PKP Cargo. Myslím si, že leckdy dovedeme nabídnout lepší servis a čtyřiadvacetihodinovou permanentní službu na telefonu a e-mailu pro všechny naše zákazníky, kteří tento osobní přístup oceňují. Máme jednoduchou firemní filozofii. Pokud nejsme schopni zabezpečit komplexní servis pro naše zákazníky, tak ho jednoduše neděláme. Ctíme vysokou kvalitu a osobní přístup a tím se možná významně odlišujeme od leckterých našich konkurentů. 

Dotýká se vás rozsáhlá modernizace tratí v Polsku a s tím spojené výluky? Zrychlí se po rekonstrukcích také nákladní doprava, nebo se to týká jen vlaků osobní dopravy?

Pochopitelně se nás stavební práce na železniční infrastruktuře velmi dotýkají. Dosahované rychlosti na polských kolejích jsou leckdy velmi tristní a na nízké úrovni. Na vině je nejen špatná kvalita tratí a jejich podúdržba, ale také mnohočetné opravy a výluky, což naše vlaky velmi zdržuje a narůstají nám navíc náklady na přepravy zboží. Věřím, že se v blízké budoucnosti díky rozsáhlým modernizacím, které probíhají opravdu po celém území Polska, situace stabilizuje a budeme moci přispět ke zkvalitnění a zrychlení služeb pro naše zákazníky.

ZBYSZEK WACŁAWIK

Po studiu české školy ekonomického směru v roce 1998 odešel pracovat jako sales manager do
IT firmy zaměřené na železniční dopravu. Poté byl v letech 2002 až 2003 zaměstnán v jedné ze spedičních firem v Polsku. Mezitím studoval v Austrálii a USA. V roce 2004 přešel k české společnosti ČD - Telematika a v následujícím roce se etabloval na generálním zastoupení Českých drah ve Varšavě, kde od roku 2006 zastává funkci jednatele společnosti Koleje Czeskie.


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 3

Další články této rubriky

Tomáš Tóth: Expanze do zahraničí je pro nás v tuto chvíli klíčováTomáš Tóth: Expanze do zahraničí je pro nás v tuto chvíli klíčová

20.2.2024 - ČD Cargo, dceřiná společnost Českých drah, je významným hráčem nejen na tuzemském, ale i na středoevropském trhu. S vlaky ČD Cargo se můžeme v současnosti setkat v sedmi zemích Evropy a zcela určitě to není konečné číslo.… »

Jan Kučera: Netrestáme, jen chceme přijít na to, co se skutečně staloJan Kučera: Netrestáme, jen chceme přijít na to, co se skutečně stalo

23.1.2024 - O pracovní setkání se zaměstnanci Drážní inspekce patrně nikdo z provozu příliš nestojí – děje se tak totiž u mimořádných událostí či v jejich důsledku. Pro bezpečnost na dráze je však jejich práce nezbytná, na základě… »

Jakub Goliáš: Je těžké plánovat obnovu vozidel, když není jasná elektrifikace tratíJakub Goliáš: Je těžké plánovat obnovu vozidel, když není jasná elektrifikace tratí

20.12.2023 - Středočeský kraj čekají v nejbližších letech v železniční dopravě velké věci. Z těch pozitivních například výrazná obnova vozového parku Českých drah, výzvou naopak bude nutnost vyrovnat se s některými infrastrukturními… »

 

Všechny články rubriky Rozhovor

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika