Železničář / Rozhovor / Jiří Ješeta: Zákazníkům nasloucháme a snažíme se jim vyjít vstříc
Jiří Ješeta: Zákazníkům nasloucháme a snažíme se jim vyjít vstříc
4.5.2017 – autor: JOSEF HOLEK
Vedoucí zaměstnanci Českých drah hodnotí minulý rok vesměs optimisticky. Dařilo se zvyšovat tržby, cestujících přibývalo a ti se ve vlacích díky pokračující modernizaci vozového parku cítili lépe. Na co se mohou lidé v nadcházející turistické sezoně těšit? A co bude k vidění na Národním dni železnice? Na tyto a další otázky odpověděl obchodní ředitel Jiří Ješeta.
Jak byste zhodnotil uplynulý rok z pohledu ředitele odboru obchodu osobní dopravy?
Obchod osobní dopravy má za sebou úspěšný rok. Postupně zvyšujeme počet cestujících – rostoucí trend pozorujeme prakticky všude. Podobnou tendenci má kvalita i standard služeb, čímž se zvyšují i tržby. S tím souvisí fakt, že jsme více přizpůsobili nabídku poptávce. Myslím, že po třech až čtyřech letech, které jsme věnovali intenzivní práci na nastavení optimálního poměru mezi kapacitou, službami ve vlaku a potřebami cestujících, se situace výrazně zlepšila. Vše sledujeme a řešíme po jednotlivých relacích, každá linka a úsek jsou specifické.
Někdy však bývá problém s kapacitou první třídy…
Ano, v exponovaných úsecích tomu tak může občas být, u některých vlaků ve velkých aglomeracích ve špičkách nabídka míst nestačí. Na dlouhých linkách však kapacita naopak převyšuje poptávku. Hledáme optimální řešení nejen s ohledem na náš vozový park. Je nutné si uvědomit, že musíme řešit požadavky našich zákazníků i zahraničních partnerů, a pokud vlak ujede několik set kilometrů, tak projde různými časovými úseky se zvýšenou i se sníženou poptávkou. S výsledky přepravních průzkumů a sčítání neustále pracujeme a snažíme se přizpůsobit nabídku reálné poptávce.
Co stojí za loňským nárůstem cestujících?
Situace na silnicích, naše nabídka vyššího komfortu cestování a vůbec i větší chuť obyvatel cestovat po České republice a Slovensku. Více se cestuje i za prací. Zemi se daří lépe, hodně se obchoduje, lidé chtějí poznávat, rozvíjí se trh a s tím vším je cestování spojené. Vlaky jsou mnohdy i skvělou volbou díky rychlosti.
S tím souvisí i cenová politika. Musí být atraktivnější?
Naše cenová politika jednoznačně přispěla k vyššímu zatraktivnění železniční dopravy. Děláme výhodné nabídky pro jednotlivce i pro rodiny s dětmi a pro skupiny. Nabídkové portfolio je široké a za příznivé ceny se dá cestovat po celé republice, v delších časových obdobích a třeba ve skupinách. I ve vlacích Českých drah platí, že čím častěji a dále cestujete, tím je pro vás cena výhodnější. A včasný nákup ideálně ještě přes e-shop cenu dále snižuje.
A v případě obchodu osobní dopravy cítíte nějaké rezervy?
Neustále potřebujeme vylepšovat produktovou standardizaci služeb. Musíme zákazníkům nabízet jednotný a očekávaný standard služeb a kvality vozidel na konkrétních relacích. Postupně se stav zlepšuje nasazováním ucelených jednotek nebo hloubkovou modernizací vozidel. Cestující má určité očekávání. Čeká, že vždy přijde do stejného vlaku s klimatizací, wi-fi připojením a elektrickými zásuvkami. Vše se snažíme zlepšit ve spolupráci s našimi zahraničními partnery – od nich požadujeme, aby po ČR jezdily vozy, které mají zásuvky nebo internet. Proces je to však dlouhodobější s ohledem na techniku a finanční možnosti. Zatím například umíme jen garantovat, že na vlaku wi-fi připojení je, ale ne v každém voze. Na zákazníky také může negativně působit fakt, že občas kvůli nedostatku vozů vyšší kvality nasazujeme na posily starší vozidla.
Co dalšího v tomto ohledu firmu trápí?
Celkově výše nákladů, které však trvale optimalizujeme ve vztahu k výnosům. Dlouhodobě máme zájem zvyšovat tržby, rozšiřovat nabídku a nabídnout komfortní cestování. Úspory realizujeme například optimalizací síly vlakových souprav, tedy přizpůsobení délky vlaku reálné poptávce. To vede k úspoře na energiích i poplatcích za využití dopravní cesty, případně i na personálních nákladech. Současně aktivně vyhledáváme nové obchodní příležitosti s cílem zvýšení výnosů, a to například v oblasti B2B klientů zvláštních vlaků na objednávku a podobně.
Jaké nové produkty letos chystáte?
Prioritami jsou dovybavení vozů technologií wi-fi a rozšiřování a vylepšování cateringové služby ČD Minibar. Rozšíření se týká i prodejních automatů na občerstvení. Chceme tyto služby rozšířit i na linky, kde je zatím nenabízíme.
Plánujete už nový jízdní řád?
Ano. Žádné větší změny ale nepředpokládáme. Proběhla již mezinárodní jednání a zahajovací jednání s ministerstvem dopravy coby objednatelem dálkové dopravy, kde jeho zástupci deklarovali, že velké změny v dopravních konceptech neplánují. Hovořím o linkách, na kterých ministerstvo objednává dopravní obslužnost. Jedinou větší změnou bude zavedení, respektive rozšíření expresních vlaků na linku Praha – Plzeň – Cheb – Mnichov. To je záměr resortu a my jsme připraveni vlaky zajistit. Nyní ve spolupráci se SŽDC hledáme konkrétní dopravní řešení. To může mít dopad i na jiné linky, konkrétně například na motorový rychlík Praha – Příbram – České Budějovice, který nejspíše povedeme do Berouna přes Rudnou u Prahy. Dílčí změny budou i v noční dopravě.
Prozradíte dílčí změny, které nastanou v nejbližších týdnech?
Menší změny se projeví spíše na regionálních linkách. Plánujeme prodloužení expresu Praha – Český Krumlov na Lipno. Nasadíme další modernizované vozy na linky z Prahy na Hradec Králové a Trutnov, Ostravu či Horní Lideč. Začne jezdit denní spojení Praha – Krakov a posílíme lůžko do Curychu také o vůz na sezení.
Zodpovídáte i za celý produkt ČD Nostalgie. Na co se mohou zákazníci těšit?
Chceme rozšířit provoz historických vozidel a souprav. Jednáme na toto téma i s kraji, zda mají zájem o pravidelný provoz historické techniky pro zatraktivnění cestovního ruchu a destinací. Chceme navázat na úspěšný projekt Tábor – Bechyně, projekt Králický Sněžník i jinde v Česku. Budeme pokračovat v projektu Retro Ostravanu, který několikrát vyjede i v tomto roce. Podobně chceme rozšířit i jízdy ve směru na Lužnou u Rakovníka o Chomutov. V muzeu plánujeme zahájit modernizaci depozitáře Národního technického muzea a dále ho vylepšovat. Změny by se měly dotknout sbírkového fondu, úzkorozchodné dráhy a vstupních objektů. Z "naší" Lužné chceme udělat ještě atraktivnější muzeum 21. století a dát mu modernější a zajímavější tvář. Projekt je na tři roky, začínáme letos.
K nostalgii se váže i Národní den železnice, který se letos uskuteční koncem září v Bohumíně. Jsou už známy detaily?
Základem je, že prostor bude opět rozdělen do tří světů – zábavy, historie a změny. Opět vypravíme oblíbené protokolární vlaky, letos tedy vyjedou z Prahy, Brna a Bratislavy. Dále se mohou návštěvníci těšit i na noční vlakovou show. Změnou bude, že se část kulturního programu odehraje i na náměstí v Bohumíně, zahraje tu například kapela Buty. Akci bude opět moderovat Václav Žmolík. Další podrobnosti včas příznivcům národního dopravce prozradíme na webu, facebooku i jinde.
Jaké další akce připravujete?
Lidé se mohou těšit například na jízdy parních vlaků z Prahy na hrad Křivoklát, z Valašského Meziříčí do Rožnova pod Radhoštěm anebo na tradiční jízdy s Hurvínkem mezi Pňovany a Bezdružicemi. Velkou událostí bude i zahájení sezony v Muzeu v Lužné u Rakovníka. To první letošní návštěvníky přivítá poslední víkend v dubnu. A mohu prozradit, že již brzy budou mít naši zákazníci příležitost svézt se historickým skvostem – Stříbrným šípem.
Pomalu začíná turistická sezona. Jak se na ni chystáte?
Jsme na ni dobře připraveni. Máme naplánovány posily nejen pro zvýšenou přepravu cestujících, ale i jízdních kol. Budeme častěji řadit vozy řady BDs a posilovat takto vlaky na vytížených spojích z Prahy do Českých Budějovic anebo z Plzně do Brna. Běžně budou o další vozy posílené i vlaky na relacích Praha – Ústí nad Labem – Cheb či Praha – Tanvald. Operativně budeme nasazovat vozy vhodné pro přepravu kol na trase mezi Pardubicemi a Libercem. Bude-li poptávka, jsme dále schopni posílit vlaky mezi Kolínem a Českou Lípou nebo Libercem a Ústím nad Labem.
JIŘÍ JEŠETA
Po ukončení studia na Střední průmyslové škole dopravní ve Strakonicích začal v roce 1994 pracovat u Českých drah jako výpravčí. Zároveň pokračoval ve studiu na Univerzitě Pardubice, Dopravní fakultě Jana Pernera, v oboru Technologie a řízení dopravy. V roce 2001 nastoupil na tehdejší Odbor kontroly Generálního ředitelství ČD, současně ale dál pracoval jako výpravčí (až do roku 2007). Postupně působil na různých pozicích v oblasti marketingu a obchodu – od tiskového mluvčího přes vedoucího oddělení marketingové komunikace, ředitele kanceláře náměstka generálního ředitele pro obchod a marketing až po ředitele odboru obchodu osobní dopravy. Jiří Ješeta je ženatý a má dvě děti.
Další články této rubriky
Jakub Bazgier: Výstavba VRT je efektivnější než zrychlení konvenčních tratí
23.10.2024 - Než v České republice poprvé přestavíme výhybku na vysokorychlostní trať, uplyne ještě mnoho času. Jejich příprava je však podobně důležitá jako samotná výstavba, v jistých ohledech snad ještě složitější. A zatímco se… »
Petr Šťáhlavský: Před kameru jsem se dostal z minuty na minutu
24.9.2024 - Nechybělo mnoho a tvář Petra Šťáhlavského jsme mohli potkávat za přepážkou některé z tuzemských bank. Díky náhodě však nakonec přece jen zakotvil u železnice, a tak můžeme v následujících řádcích prostřednictvím… »
David Vávra: Koleje jsou řešením dopravních problémů měst
20.8.2024 - Jaká je role drážní dopravy ve městech? Zaslouží si Praha nový vstup z hlavního nádraží do města? A jak dál s výtoňským mostem? Metropoli čeká řada zásadních rozhodnutí, která se bezprostředně týkají dráhy. V… »