Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Rozhovor / Jan Hobza: ČD - Telematice se daří, zvýšení nákladů unese

Jan Hobza: ČD - Telematice se daří, zvýšení nákladů unese

22.12.2022

Do čela dceřiné společnosti Českých drah ČD - Telematika nastoupil Jan Hobza v srpnu letošního roku a byl to pro něj skok do dobře rozjetého vlaku. I přes obecně nepříznivou situaci v důsledku pandemie COVID-19 a ruské vojenské agrese na Ukrajině je pro společnost rok 2022 v dobrém smyslu rekordní. „Jsme ekonomicky velmi stabilní firma,“ ujišťuje Hobza v rozhovoru. V něm dále popisuje zásadní důležitost projektu instalace vlakového zabezpečovače ETCS nebo plány na další rozvoj ČD - Telematiky.

Jan Hobza: ČD - Telematice se daří, zvýšení nákladů unese

S jakými cíli jste nastupoval  do vedení ČD - Telematiky?
Do ČD - Telematiky jsem přestoupil z nedrážního prostředí. Celý profesní život jsem se věnoval IT a jeho řešením pro státní správu. Takže mým hlavním osobním cílem bylo a stále je mít co nejrychleji co nejlepší znalost nového prostředí. Naštěstí mám kolem sebe spoustu kolegů, kteří mě v tom nenechávají plavat, za což jsem jim vděčný. Vy se ale spíše ptáte na pracovní cíle, a ty jsou na obecné úrovni jednoduché. Naše společnost stojí před zásadním strategickým rozhodnutím: zda ČD - Telematika bude klíčovým stavitelem a provozovatelem sítí nejen v prostředí železnice, ale i v rámci širší státní správy, nebo zda budeme hledat naši přidanou hodnotu v jiných oblastech, jako správa IT, bezpečnost nebo inovace kolejových vozidel. Vyřešit tuto otázku je cíl číslo jedna. Číslo dva a tři jsou obchodní úkoly. Přinést do ČD - Telematiky nové zakázky z vnějšího prostředí a dosáhnout co nejlepších ekonomických výsledků.

Bylo nutné s ohledem na energetickou krizi nějak zasahovat do fungování společnosti? 
Jako všichni i my méně topíme, méně svítíme a méně klimatizujeme. Také plánujeme alternativní zdroje napájení především pro naše velké datacentrum v Praze. V případě některých našich energeticky náročných služeb budeme nuceni adekvátně navýšit cenu. Zároveň ale pomáháme dodatečnými odměnami našim zaměstnancům unést rostoucí inflaci v jejich domácnostech. Výhodou v této situaci je, že ČD - Telematika je ekonomicky velmi stabilní firma, a ačkoli se nám v příštím roce zvýší fixní náklady, uneseme to. Žádná zásadní opatření nebo změny ve fungování společnosti tedy neplánujeme. 

Na jaké projekty se v rámci podnikání hodláte zaměřit nejvíce?
Síla naší společnosti je především v budování a správě optických sítí. Budeme tyto služby dodávat nejen do skupiny železničních firem a úřadů, ale rádi bychom překročili hranici drážního tělesa a výstavbu a správu sítí zajišťovali i pro další, především státní zákazníky. Až po nástupu do ČD - Telematiky jsem si uvědomil, jaký potenciál v této oblasti naše firma má a jak velký je potenciál trhu.
Dále budeme určitě rozvíjet projekt ETCS. Máme za sebou už první úspěšně dodané řady lokomotiv se zpětnou instalací zabezpečovače a náš tým, který ETCS projekty vede, má schopnosti a potenciál dále růst. V tuto chvíli máme v České republice nasmlouvanou realizaci instalace do šesti řad lokomotiv s potenciálem pro další zakázky a rádi bychom s ETCS vyrazili i za hranice České republiky. Také se chystáme nabízet našim zákazníkům inovativní technologie pro kolejová vozidla, jako jsou opakovače GSM signálu, chytrá média nebo kybernetická bezpečnost vozidel.
Třetí oblastí budou telekomunikační služby s vyšší přidanou hodnotou. Kromě běžných datových služeb na našich sítích bychom chtěli našim zákazníkům nabízet celou škálu služeb v oblasti kybernetické bezpečnosti. Od ochrany proti DDoS útokům a dalším hrozbám až po dohled a monitoring, případně zajištění síťové bezpečnosti. 

Za klíčové pro další úspěch firmy považujete rozvoj kompetencí v oblasti telekomunikačních služeb a kybernetické bezpečnosti a poskytování služeb datových center. Daří se to naplňovat?
Děkuji za otázku, daří. Hlavní roli zde hraje projekt ČDT-Net. Je to řešení, které našim zákazníkům zajišťuje bezpečnou a monitorovanou síťovou konektivitu. To je zcela zásadní stavební kámen pro budování jakéhokoli bezpečného IT řešení. Většina současných kyberútoků se zaměřuje na přetížení serverů formou četných dotazů, odvedení pozornosti a napadení serverů klienta malwarem. Pokud je takový útok úspěšný, může trvat i měsíce, než zákazník zjistí napadení, a za takovou dobu může dojít ke zcela fatálním škodám. Klíčovou roli hraje schopnost čelit těmto útokům přímo na přechodovém síťovém perimetru. Přesně takovou službu poskytuje ČDT-Net.

Co můžete v rámci kybernetické bezpečnosti zákazníkům nabídnout?
Již nyní jsou v ČDT-Netu implementovány ochrany před ransomwarem a DDoS útoky, ochrana obsahu a další bezpečnostní opatření. Plánujeme spustit i bezpečnostní monitoring, takzvaný SIEM, a v budoucnu nabídnout i služby security operation centra. Zákazník tak získá v rámci konektivity i dohled nad vlastní kybernetickou bezpečností na svých připojených systémech a mana­gement našich zákazníků bude mít k dispozici kompletní službu reakce na bezpečností incident.

Řada nejen tuzemských institucí řeší zvýšenou míru kybernetických útoků, jak se s nimi vyrovnáváte a jak se jim snažíte předejít?
Naše datacentra jsou chráněna stejnými nástroji, jaké nabízíme našim zákazníkům a popisoval jsem je výše. Důležitá je ale také prevence. V rámci ní spolupracujeme se složkami státní správy, které se zabývají odhalováním a přípravou na možné kybernetické útoky. Jak správně říkáte, četnost a kvalifikovanost útoků na kritickou infrastrukturu v České republice stále stoupá. Dá se předpokládat, že v nejbližších měsících může přijít nějaký zásadní útok, který by mohl směřovat i na dopravní služby. Pravidelně proto komunikujeme se zmíněnými útvary o tom, jak stávající situace vypadá a jak by mohl konkrétní útok probíhat. Dle diskusí pak optimalizujeme bezpečností opatření. Je to nikdy nekončící proces.

V loňském roce jste dosáhli rekordních tržeb. Jaké výsledky očekáváte letos?
Očekáváme, že i rok 2022 dopadne excelentně. Naše tržby se budou pohybovat nad 2,3 miliardy korun. Konkrétní výše závisí na tom, jak rychle Evropský drážní úřad schválí instalace ETCS pro řady 162 a 362. Pokud stihneme tyto řady vyfakturovat, bude rok 2022 rekordní. Příští rok by mohl být také velmi úspěšný, ale jako v případě všech ostatních firem bude nákladová stránka účetnictví zatížena nárůstem cen energií ve výši desítek milionů korun oproti letošnímu roku. Plánujeme také navýšení mezd našim zaměstnancům.

Aktuálně se hodně věnujete instalaci ETCS do již provozovaných řad lokomotiv a jednotek. V jakém stadiu je nyní tento projekt a jak bude pokračovat?
Jak jsem uváděl výše, máme v tuto chvíli šest projektů na dodávku ETCS do lokomotiv Českých drah a ČD Cargo. Předáváme do ostrého provozu řady lokomotiv 162, 362 pro České dráhy a 163 a 363 pro ČD Cargo. Postupně, až do roku 2026, budeme osazovat ETCS do lokomotiv a jednotek 680, 471, 363.5 a řídicích vozů 961.  Jsou to velké, dlouhé a složité projekty, kdy do sebe musí zapadnout řada vstupů. Dodávky od technologických partnerů, dostupnost instalačních týmů, součinnost zákazníků a na konci schvalovací proces ze strany Evropské rozvojové agentury, jehož délku nijak neovlivníme. Jakmile se například hned na začátku zpozdí technologický dodavatel, nebo se změní specifikace jakékoli komponenty, máte o zábavu postaráno. To, že už ale máme referenci na první úspěšně předané a funkční ETCS, je jasným důkazem toho, jak skvělý tým se na našich ETCS projektech podílí. 

Na které další oblasti se zaměříte po jeho ukončení?
Naším cílem je dodávat ETCS nejen do České republiky, ale i zákazníkům do okolních států, kde mají již nyní nastavený termín na rok 2030. Doufám tedy, že realizace projektů ETCS v ČD - Telematice jen tak neskončí. V každém případě po předání každé série do provozu začíná servisní období, tzn. zajišťování jak pravidelné údržby, tak záruční a pozáruční servis. Na tom se chceme podílet jak s technologickými partnery, tak se samotnými zákazníky, kteří, jak předpokládám, budou mít zájem si řadu profylaxí dělat sami.

Jak často se ocitnete na palubě vlaku jako cestující?
Vlakem nejezdím často, ale jezdím velmi rád. A můj syn dokonce ještě raději. Na advent hrozně rádi jezdíme do Vídně, na což se už celá rodina těšíme. Snad nám to vyjde i letos. 
 


Průměrné hodnocení (5 hlasů): 1.4

Další články této rubriky

Pavel Kolář: Na sále není žádná směna stejnáPavel Kolář: Na sále není žádná směna stejná

20.3.2024 - Centrální dispečerské pracoviště na pražské Balabence začalo růst před deseti lety, o dva roky později převzalo dálkové řízení prvních úseků železnice v Čechách. Přestože se nyní nachází asi v jedné třetině… »

Tomáš Tóth: Expanze do zahraničí je pro nás v tuto chvíli klíčováTomáš Tóth: Expanze do zahraničí je pro nás v tuto chvíli klíčová

20.2.2024 - ČD Cargo, dceřiná společnost Českých drah, je významným hráčem nejen na tuzemském, ale i na středoevropském trhu. S vlaky ČD Cargo se můžeme v současnosti setkat v sedmi zemích Evropy a zcela určitě to není konečné číslo.… »

Jan Kučera: Netrestáme, jen chceme přijít na to, co se skutečně staloJan Kučera: Netrestáme, jen chceme přijít na to, co se skutečně stalo

23.1.2024 - O pracovní setkání se zaměstnanci Drážní inspekce patrně nikdo z provozu příliš nestojí – děje se tak totiž u mimořádných událostí či v jejich důsledku. Pro bezpečnost na dráze je však jejich práce nezbytná, na základě… »

 

Všechny články rubriky Rozhovor

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika