Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Znovuzrození první série exrakouských Bmz pomalu finišuje

Znovuzrození první série exrakouských Bmz pomalu finišuje

11.2.2016 – autor: MARTIN HARÁK

V roce 2011 zakoupily České dráhy od rakouských ÖBB tři desítky vozů druhé vozové třídy typu UIC-Z pro vnitrostátní rychlíkové spoje, které byly u původního majitele označeny řadou Bmoz/Bmz. U ČD měly původně dostat označení Bmee234, ale v roce 2014 se rozhodlo, že tyto vozy budou označeny jako Bmz234. Práce na prvních čtrnácti těchto oblíbených a pohodlných vozech finišují v DPOV – dceřiné společnosti Českých drah. Dalších třináct vybraných vozů se revitalizace dočká zanedlouho.

Znovuzrození první série exrakouských Bmz finišuje

Patrně každý, kdo cestoval po sametové revoluci vlakem do Rakouska, si pamatuje na u nás do té doby nevídaný komfort „červených“ vozů řady Bmz. Cestující si tyto vozy obzvláště oblíbili na dálkových trasách nočních vlaků například z Vídně do Curychu nebo Říma, kde se v každém oddíle dala ze sedadel vytvořit tři velmi pohodlná lůžka, která směle konkurovala lehátkovým oddílům. Pokrok ale nelze zastavit, a tak i většina z původních 105 vozidel, pocházejících z let 1980 až 1982, začala být nadbytečná. Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) si začaly od roku 2008 pořizovat jednotky railjet a přebytečné vozy z rychlíků a expresních vlaků začaly nabízet k odprodeji. Touto cestou se dostaly v roce 2011 do Česka, kdy byla část vozů bez větších úprav zařazována na dálkové vlakové spoje směřující z Prahy na Valašsko či Slovácko, potažmo až do Žiliny.

Podstupují omlazovací kůru

V letech 2004 až 2008 byly vozy původní řady Bmoz/Bmz v Rakousku modernizovány v projektu nazvaném Upgrading-Programm. Důvodem bylo sjednocení výbavy a technických náležitostí všech řad vozů 2. třídy v dálkové dopravě ÖBB. Další fáze modernizace pokračuje již v režii českého národního dopravce od února 2015 v nymburském závodě DPOV a dokončena bude ještě letos. Při modernizaci jsou vozy postupně přelakovávány do korporátního nátěru a do firemního designu Českých drah je sladěn i interiér vozidel. Řadu cestujících jistě potěší fakt, že po nezbytných opravách jsou ve vozech zachovány původní „vyměkčené“ polohovatelné sedačky.

Vůz připravený ke kompletní modernizaci jde u zhotovitele nejprve na umytí. Po něm jsou vozy přepraveny na kruhovou halu nymburského DPOV k demontáži dveří, oken, veškerého vnitřního zařízení, vodního hospodářství a WC, podlahových krytin, osvětlení, elektrovýzbroje a obložení stěn chodby. Poté jsou vyvázány podvozky a po otryskání vozové skříně je vozidlo přepraveno zpět do zvedáků, kde začne samotná oprava.

Modernizace systémem „puzzle“

Na řadu přijdou svářeči, kteří se pustí do opravy skříně a odstranění starých patek uložení původního dobíječe. Současně navaří závěsné patky pro nový dobíječ a odpadní nádrže uzavřeného systému WC. Poté dojde k samotnému zavěšení nového centrálního zdroje energie (CZE) a odpadních nádrží, včetně natažení nové kabeláže spodku vozu a doplnění elektrovýzbroje vozu. Po opravě brzdového systému se nakonec nalakuje spodek vozu. Paralelně s touto činností se opravují například okna, dveře, sedačky či podvozky. Podle projektového manažera Radomíra Hejzlara z DPOV musí tamní zaměstnanci všechno na vozech rozebrat a podrobit kontrole. Díly, které jsou nevyhovující a nejdou již opravit, se nahradí novými.  Podvozky jsou po opětném sestavení zkontrolovány a nastaveny na kontrolním stlačovacím lisu. Po nalakování skříně se vozidlo jako „puzzle“ opět sestaví do původní podoby, podvozky se „zaváží“, seřídí se okna a dveře, zapojí elektroinstalace a vozy jsou zváženy. Následuje řada zkoušek, například elektrické výzbroje, brzd nebo topení. Teprve pak je vůz připraven k předání do provozu.

Druhá toaleta nahradila „telefonní budku“

Vozy s otevíratelnými okny jsou vybaveny 11 oddíly po šesti sedačkách a boční chodbou. Mají výkonné teplovzdušné topení a nucenou ventilaci vzduchu, která nahrazuje klimatizaci, jež nebyla výrobcem – vídeňskou firmou SGP Simmering, na tyto vozy v době svého vzniku dodávána. Na každém představku je umístěno jedno vakuové WC nového typu. Aby se ve vozech cestující cítili příjemně, vyměnilo se obložení chodby a zrcadla v oddílech, nová je i podlahová krytina v protiskluzovém provedení. Zvýšení komfortu se dosáhlo i zabudováním zásuvek na 230 V po čtyřech do každého oddílu, díky kterým se dají nabíjet například notebooky nebo mobily.

 


Průměrné hodnocení (55 hlasů): 4.47

Další články této rubriky

České dráhy posílily údržbu vozů České dráhy posílily údržbu vozů

17.3.2024 - Linka R17 Vltava / Lužnice / Silva Nortica z Prahy do Českých Budějovic, Českých Velenic a Vídně se dlouhodobě potýkala s nedostatkem vozů. Kvůli tomu musely být nasazeny náhradní vozy nebo zkráceny soupravy. České dráhy proto… »

V železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátorV železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátor

11.3.2024 - ČD Cargo představilo ve druhé polovině února nový simulátor lokomotivy Siemens Vectron. Umístěný je v České Třebové, tradiční baště tuzemských železničářů. Velmi zdařilou a do detailu vyvedenou kopii skutečné kabiny… »

ČD testují bionaftu z odpadních tuků a rostlinných olejů ČD testují bionaftu z odpadních tuků a rostlinných olejů

19.2.2024 - České dráhy začaly v nových motorových jednotkách řady 847 (RegioFox) dodávaných společností Pesa testovat motorovou naftu se zvýšeným obsahem udržitelné biosložky na bázi hydrogenačně upraveného rostlinného oleje (HVO).… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika