Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Železniční uzel v Břeclavi září novotou, vlaky zrychlily

Železniční uzel v Břeclavi září novotou, vlaky zrychlily

12.8.2015 – autor: MARTIN HARÁK

Na jednom z nejdůležitějších tuzemských železničních uzlů skončila druhá etapa celkové rekonstrukce. Díky ní zmizelo pověstné úzké hrdlo, které bylo příčinou pomalých jízd osobních i nákladních vlaků. Navíc se traťový úsek mezi Břeclaví a Modřicemi, resp. Lanžhotem, řídí dálkově od 30. března z centrálního dispečerského pracoviště v Přerově a ze všech nácestných stanic, s výjimkou Vranovic, zmizeli výpravčí.

Železniční uzel v Břeclavi září novotou, vlaky zrychlily

Průjezd vlaků se výrazně zrychlil

Stavbaři od října 2007 ve dvou etapách kompletně zrekonstruovali břeclavský železniční uzel nacházející se v těsném sousedství hranice s Rakouskem a Slovenskem. Jako první přišla na řadu přestavba břeclavského osobního nádraží a stavebními úpravami současně prošla jižní a severní část celého uzlu. Ve druhé etapě se zmodernizovalo takzvané střední zhlaví. To se nachází mezi osobním nádražím a přednádražím, kudy jezdí všechny mezistátních spoje EuroCity nebo nejmodernější české a rakouské soupravy railjet. V této fázi se aktivovalo také nové staniční zabezpečovací zařízení ESA 11. Modernizace výhybek zrychlila průjezd vlaků, které mohou nyní vjíždět do odbočky rychlostí 80 až 100 km/h a v přímém směru stodvacetikilometrovou rychlostí. Stavbaři položili více než pět kilometrů nových kolejí a takř­ka sedmdesátku výhybek s elektrickým ohřevem. Použití bezstykových kolejnic se navíc projevuje mnohem klidnější jízdou vlaků a tím i daleko vyšším komfortem cestování. 

V bezprostředním sousedství prvního nástupiště bylo díky investici města Břeclav vybudováno autobusové nádraží a nového řešení doznala i přilehlá cyklostezka a chodník. „Pro naše zákazníky, kteří přijíždějí do Břeclavi vlakem, slouží od loňska nový dopravní terminál s dvanácti krytými stáními, takzvaným systémem hrana-hrana, čímž se významně urychluje přestup z regionálních, ale i dálkových vlaků na integrované autobusy a naopak,“ potvrdil přednosta osobní stanice ČD Břeclav Roman Vorálek.

Nové zařízení zvýší bezpečnost

Dalším pozitivním přínosem stavební činnosti bylo zvýšení bezpečnosti a spolehlivosti provozu a zkvalitnění služeb v osobní i nákladní dopravě. Umožnila to instalace elektronického zabezpečovacího zařízení třetí generace, na něž se připojily i přilehlé traťové úseky z Břeclavi do Modřic a naopak do Lanžhotu. Do budoucna je uvažováno o dálkovém řízení provozu stanice z dispečerského pracoviště v Přerově. V současnosti je břeclavský uzel řízen z tamního jednotného obslužného pracoviště. Tradiční výpravčí v „červené čepici“ už cestující neuvidí jak v Modřicích, tak i Hrušovanech u Brna, Šakvicích, Zaječí či Podivíně.

Podle přednosty břeclavského Provozního obvodu SŽDC Rudolfa Tučka zůstává takzvaný pohotovostní výpravčí ve Vranovicích. Ty jsou významným přestupním bodem jihomoravské integrované dopravy a také tam končí celá řada příměstských vlaků od Brna. „Ve stanicích dříve obsazených výpravčími byly v prodeji jízdenky i po otevírací době pokladníků Českých drah, což se nyní změnilo. Dnes si cestující musí obstarat jízdenky buď v automatech, předprodejích, nebo přímo u průvodčích ve vlacích Českých drah,“ vysvětluje manažer ZAP Brno Pavel Karšulín.


Průměrné hodnocení (5 hlasů): 3.2

Další články této rubriky

České dráhy posílily údržbu vozů České dráhy posílily údržbu vozů

17.3.2024 - Linka R17 Vltava / Lužnice / Silva Nortica z Prahy do Českých Budějovic, Českých Velenic a Vídně se dlouhodobě potýkala s nedostatkem vozů. Kvůli tomu musely být nasazeny náhradní vozy nebo zkráceny soupravy. České dráhy proto… »

V železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátorV železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátor

11.3.2024 - ČD Cargo představilo ve druhé polovině února nový simulátor lokomotivy Siemens Vectron. Umístěný je v České Třebové, tradiční baště tuzemských železničářů. Velmi zdařilou a do detailu vyvedenou kopii skutečné kabiny… »

ČD testují bionaftu z odpadních tuků a rostlinných olejů ČD testují bionaftu z odpadních tuků a rostlinných olejů

19.2.2024 - České dráhy začaly v nových motorových jednotkách řady 847 (RegioFox) dodávaných společností Pesa testovat motorovou naftu se zvýšeným obsahem udržitelné biosložky na bázi hydrogenačně upraveného rostlinného oleje (HVO).… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika