Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Železniční uzel v Břeclavi září novotou, vlaky zrychlily

Železniční uzel v Břeclavi září novotou, vlaky zrychlily

12.8.2015 – autor: MARTIN HARÁK

Na jednom z nejdůležitějších tuzemských železničních uzlů skončila druhá etapa celkové rekonstrukce. Díky ní zmizelo pověstné úzké hrdlo, které bylo příčinou pomalých jízd osobních i nákladních vlaků. Navíc se traťový úsek mezi Břeclaví a Modřicemi, resp. Lanžhotem, řídí dálkově od 30. března z centrálního dispečerského pracoviště v Přerově a ze všech nácestných stanic, s výjimkou Vranovic, zmizeli výpravčí.

Železniční uzel v Břeclavi září novotou, vlaky zrychlily

Průjezd vlaků se výrazně zrychlil

Stavbaři od října 2007 ve dvou etapách kompletně zrekonstruovali břeclavský železniční uzel nacházející se v těsném sousedství hranice s Rakouskem a Slovenskem. Jako první přišla na řadu přestavba břeclavského osobního nádraží a stavebními úpravami současně prošla jižní a severní část celého uzlu. Ve druhé etapě se zmodernizovalo takzvané střední zhlaví. To se nachází mezi osobním nádražím a přednádražím, kudy jezdí všechny mezistátních spoje EuroCity nebo nejmodernější české a rakouské soupravy railjet. V této fázi se aktivovalo také nové staniční zabezpečovací zařízení ESA 11. Modernizace výhybek zrychlila průjezd vlaků, které mohou nyní vjíždět do odbočky rychlostí 80 až 100 km/h a v přímém směru stodvacetikilometrovou rychlostí. Stavbaři položili více než pět kilometrů nových kolejí a takř­ka sedmdesátku výhybek s elektrickým ohřevem. Použití bezstykových kolejnic se navíc projevuje mnohem klidnější jízdou vlaků a tím i daleko vyšším komfortem cestování. 

V bezprostředním sousedství prvního nástupiště bylo díky investici města Břeclav vybudováno autobusové nádraží a nového řešení doznala i přilehlá cyklostezka a chodník. „Pro naše zákazníky, kteří přijíždějí do Břeclavi vlakem, slouží od loňska nový dopravní terminál s dvanácti krytými stáními, takzvaným systémem hrana-hrana, čímž se významně urychluje přestup z regionálních, ale i dálkových vlaků na integrované autobusy a naopak,“ potvrdil přednosta osobní stanice ČD Břeclav Roman Vorálek.

Nové zařízení zvýší bezpečnost

Dalším pozitivním přínosem stavební činnosti bylo zvýšení bezpečnosti a spolehlivosti provozu a zkvalitnění služeb v osobní i nákladní dopravě. Umožnila to instalace elektronického zabezpečovacího zařízení třetí generace, na něž se připojily i přilehlé traťové úseky z Břeclavi do Modřic a naopak do Lanžhotu. Do budoucna je uvažováno o dálkovém řízení provozu stanice z dispečerského pracoviště v Přerově. V současnosti je břeclavský uzel řízen z tamního jednotného obslužného pracoviště. Tradiční výpravčí v „červené čepici“ už cestující neuvidí jak v Modřicích, tak i Hrušovanech u Brna, Šakvicích, Zaječí či Podivíně.

Podle přednosty břeclavského Provozního obvodu SŽDC Rudolfa Tučka zůstává takzvaný pohotovostní výpravčí ve Vranovicích. Ty jsou významným přestupním bodem jihomoravské integrované dopravy a také tam končí celá řada příměstských vlaků od Brna. „Ve stanicích dříve obsazených výpravčími byly v prodeji jízdenky i po otevírací době pokladníků Českých drah, což se nyní změnilo. Dnes si cestující musí obstarat jízdenky buď v automatech, předprodejích, nebo přímo u průvodčích ve vlacích Českých drah,“ vysvětluje manažer ZAP Brno Pavel Karšulín.


Průměrné hodnocení (5 hlasů): 3.2

Další články této rubriky

České dráhy jsou připraveny pořídit si rychlovlakyČeské dráhy jsou připraveny pořídit si rychlovlaky

22.10.2021 - České dráhy jednoznačně podporují výstavbu vysokorychlostních tratí a každý zprovozněný úsek vnímají jako přínos pro dálkovou dopravu z hlediska rychlosti i stability jízdního řádu. To jsou základní argumenty v rámci pozice… »

RegioSpider vyjel na trať z Postoloprt do České LípyRegioSpider vyjel na trať z Postoloprt do České Lípy

11.10.2021 - Na lince U11 Postoloprty – Louny – Česká Lípa nově nasazují České dráhy čtyři motorové vozy řady 841.2 Stadler RegioShuttle RS1. Celkem 22 vozů zakoupily ČD na konci loňského roku od německého dopravce SWEG. Vlaky projdou… »

 Do Hamburku v budoucnu pojedou Taurusy Do Hamburku v budoucnu pojedou Taurusy

8.10.2021 - Do roku 2025 hodlají České dráhy pořídit další tři vícesystémové lokomotivy Siemens Taurus. Dvě už firma ve svém vozidlovém parku má, další čtyři zakoupila před pár týdny od společnosti Wiener Lokalbahnen Cargo. Stroje řady… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika