Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Železnice v Česku se pomalu připravuje na dvoustovku

Železnice v Česku se pomalu připravuje na dvoustovku

20.2.2020 – autor: JOSEF HOLEK Foto: SPRÁVA ŽELEZNIC, JAN SŮRA

Tuzemská železniční síť se pomalu chystá na dvousetkilometrovou rychlost. Správa železnic už začala s testovacími jízdami mezi Břeclaví a Vranovicemi. Jde o úsek, kde by v budoucnu měla vést i vysokorychlostní trať. Zkoušky se uskutečnily s lokomotivou Vectron v barvách ČD Cargo a dvěma osobními vozy Českých drah.

Železnice v Česku se pomalu připravuje na dvoustovku

Zejména cestující v dálkové dopravě by se mohli za pár let dočkat zkrácení jízdních dob. Od loňského prosince se v části trati mezi Břeclaví a Vranovicemi odehrávají testovací jízdy drážních vozidel rychlostí 200 km/h. Nyní mohou vlaky vyvinout rychlost maximálně 160 km/h, byť například České dráhy disponují vozidly, která umí jezdit daleko rychleji. Naposledy se testovalo v polovině ledna. Zkoušku, kterou povolil Drážní úřad, uskutečnila lokomotiva 383.008 od ČD Cargo s vozem řady Ampz a WRmz Českých drah.

„Cílem zkoušek je příprava vybraných úseků železniční sítě na plánované zvýšení rychlosti a prověření chování nosných konstrukcí a dalších částí železničních staveb při výrazně vyšším dynamickém zatížení. Měří se také akustické zatížení okolí trati při průjezdu vozidla vyšší rychlostí, než je dnešních 160 km/h,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Nutné další úpravy

Jihomoravský úsek prvního koridoru je součástí připravovaných vysokorychlostních tratí. Například v Šakvicích by měla končit „vrtka“, která bude odbočnou větví páteřní trati Praha – Brno – Ostrava. Dále do Břeclavi budou vlaky pokračovat po zmodernizované současné konvenční trati, kde se po nezbytných úpravách zvýší traťová rychlost na 200 km/h. Co se týče úseku z Šakvic ke státní hranici, chce správce infrastruktury ještě letos začít s přípravou projektu. Následovat bude dokumentace pro stavební povolení a samotná realizace stavby tak, aby bylo hotovo do konce roku 2025. V rámci stavebních prací je nutné rekonstruovat stanice Podivín, v Zaječí udělat plnou peronizaci, zrušit přechod v Podivíně a přejezd Starovičky. Stavbaři také musí obnovit železniční spodek i svršek, upravit mosty či trakční vedení. Stávající infrastruktura neumožňuje zvýšit rychlost vlaků bez nutných úprav, jako je například odstranění všech úrovňových přejezdů a přechodů. Díky probíhajícím testům získáme podklady pro připravované projekty.

První testy Správa železnic uskutečnila loni 9. prosince. S lokomotivou Siemens Vectron, plně vybavenou palubní částí evropského vlakového zabezpečovacího systému ETCS, se zaměřily na jeho chování při rychlostech nad 160 km /h. Dále se testovalo dynamické chování nosných konstrukcí vybraných mostů včetně staveb z let 1933 a 1946 s nosnými konstrukcemi, které jsou náchylné k neúměrnému kmitání. Samotné měření zajistila Fakulta stavební ČVUT spolu s Technickou ústřednou dopravní cesty. „Výsledky použijeme k optimálnímu navrhování nových mostních konstrukcí a opravám stávajících při modernizaci trati pro vyšší rychlosti,“ informovala Friebová.

Co se také testovalo

● Akustická měření při průjezdu vozidla rychlostí 200 km/h. Kromě klasického přesného měření úrovně akustického zatížení kalibrovaným přístrojem byla pro identifikaci místa a příčiny vzniku hluku použita (poprvé na železnici v ČR) akustická kamera. Pomocí technologie lze graficky lokalizovat místo a intenzitu hlukového zatížení. 

●  Funkce ETCS. Kromě základních zkoušek byla rovněž ověřena korektní spolupráce mezi palubní a traťovou částí systému ETCS, která proběhla bez jakýchkoliv závad a potvrdila jeho plnou funkčnost.


Průměrné hodnocení (6 hlasů): 5

Další články této rubriky

V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis

15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »

Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávekNa Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek

10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »

Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotovaHrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova

28.10.2024 - Při jízdě vlakem z pražského Masarykova nádraží na Kralupy nad Vltavou si nejde nepovšimnout působivé stavby nového nádraží Praha-Bubny. Z celého dříve rozsáhlého kolejiště tamější stanice zbyla jediná kolej, která obloukem… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika