Železničář / Provoz / Zatěžkávací zkouška se odehrála v režii Sergejů
Zatěžkávací zkouška se odehrála v režii Sergejů
23.5.2019 – autor: JOSEF HOLEK
Po novém železničním mostě přes přehradu Hracholusky na Plzeňsku projel poslední dubnový den po devíti měsících první vlak. Stalo se tak poté, co most, který nahradil 118 let starou ocelovou konstrukci, 27. dubna otestovaly tři historické dieselové lokomotivy řady T 679.1. Každý stroj vážil 116 tun.

Více než pět hodin trvala zatěžkávací zkouška čerstvě zrekonstruovaného železničního mostu na trati č. 177 u Pňovan na Plzeňsku. Hlavní roli hrály tři motorové lokomotivy řady T679.1. Zkouška se uskutečnila poslední dubnovou sobotu pod dohledem specialistů z Kloknerova ústavu ČVUT. Dělníci v místě pracovali bezmála rok a půl, výluka trvala od konce července 2018.
„Cílem bylo ověřit parametry mostu podle návrhu projektanta. Ten definoval průhyby a chování konstrukce, které jsme museli ověřit statickou zatěžkávací zkouškou. Zjišťovali jsme pružný průhyb mostu, trvalou deformaci po odlehčení, zatlačení na ložiscích a chování pilířů. Díky své hmotnosti lokomotivy navodily účinnost zatížení přes 60 procent. Norma stanovuje 50 procent,“ uvedl Petr Žákovec, technický dozor investora, tedy SŽDC, stavební správa Západ. Jeden Sergej váží 116 tun. „Měřili jsme dvěma měřicími ústřednami, a co se týče deformace konstrukce, využili jsme několika geodetických metod. Měříme i pomocí čidel, jejichž výsledky se propisovaly do ústředen. Výsledky si poté vyhodnotíme,“ doplnil na místě Petr Bouška z Oddělení experimentálních a měřicích metod Kloknerova ústavu ČVUT v Praze, který celému měření velel.
Jedinečný systém otáčení
Těžké sovětské stroje vykonaly pět zatěžovacích stavů, při nichž bylo každé pole centricky zatíženo trojicí lokomotiv. Pole jsou na celém mostě tři. Další dva stavy testovaly pilíře, Sergeje se tedy soustředily těsně k nim. „Vyhodnocujeme několik set měření. Kompletní protokol bude hotov do dvou týdnů,“ upřesnil Bouška. Po zatěžovací zkoušce však Kloknerův ústav vydal předběžné vyjádření, na jehož základě se mohla nad Hracholuskou přehradu už koncem dubna vrátit pravidelná železniční doprava.
Stavbaři během rekonstrukce využili unikátní metodu výměny oblouků. Ty původní ze začátku 20. století nezamířily rozřezané k odvozu plavidlem po Hracholuské přehradě, jak původně plánoval projektant, ale využilo se otáčení. „Používají se různé manipulace s konstrukcemi včetně otáčení, nicméně ne v takovém měřítku. Nikdy se neotáčely konstrukce příhradových mostů, které mají na délku 57 metrů s hmotností soumostí čtyři sta tun,“ vyzdvihl zvláštnost Petr Žákovec. „Sem by žádný jeřáb nezajel a konstrukci o hmotnosti 170 tun nevzal.“
Při rekonstrukci byly zachovány pilíře i krajní opěry. Oba pilíře prošly sanací a zpevněním injektáží, opěry disponují novými železobetonovými římsami. Cena rekonstrukce činí zhruba 116 milionů korun. Součástí nového mostu je rovněž lávka pro cyklisty.
Další články této rubriky
Banány míří definitivně do výslužby
9.3.2025 - Legendární lokomotivy řady 150 a 151 známé pod přezdívkami Banán či Dvojka míří definitivně do výslužby. V pravidelném provozu skončí na začátku března. Pak je ČD odstaví do zálohy a následně nabídnou k prodeji případným… »
ČD investují do zázemí v Olomouci
19.2.2025 - Díky dodávkám desítek nových jednotek RegioPanter a dalším přírůstkům ve vozovém parku změnila osobní doprava na Olomoucku během několika málo let zcela svůj charakter. Přechod z klasických souprav vagonů s lokomotivami na… »
Nová hala v Chebu má hotovou nosnou konstrukci
11.2.2025 - Stavba nové opravárenské haly ve Středisku údržby Českých drah v Chebu pokračuje podle plánu a je zhruba ve třetině. Za necelých devět měsíců prací stavbaři kompletně zdemolovali stávající objekty, dokončili založení nové… »