Železničář / Provoz / Zastavení u kolegů v Bohumíně
Zastavení u kolegů v Bohumíně
21.8.2014 – autor: MARTIN HARÁK
Stanice Bohumín ležící ve Slezsku je pro většinu tamních cestujících důležitým uzlem. Přestupuje se tu nejen z dálkových spojů na regionální vlakové či autobusové spoje, ale také na mezinárodní spoje směřující do Polska nebo naopak do Rakouska a na Slovensko. Na bohumínském nádraží i v sousedním depu můžeme potkat takřka všechna česká stejnosměrná nebo vícesystémová vozidla. Pravidelnými hosty jsou tu také stroje z Polska a Slovenska. Zdejší železničáři tedy mají práci více než pestrou.
Do Bohumína na česko-polském pomezí dojíždí průběžně přes celý den nebo noc většina řad trakčních vozidel stejnosměrné, motorové či vícesystémové trakce, která jsou v provozu na české železniční síti. Výjimku tvoří z pochopitelných důvodů dvousystémoví Bastardi řad 371 a 372, kteří jsou zařazeni pouze na česko-německé vozbě. Naopak z bohumínské Provozní jednotky náležející do Depa kolejových vozidel Olomouc vyjíždí například dvanáct moderních patrových CityElefantů a nově i stejnosměrné rychlíkové lokomotivy řady 151.
Od Esa po Banány
Oko železničního nadšence se zablýskne, když se na bohumínském nádraží a přilehlém depu utvoří malebná skupina například českých škodováckých lokomotiv řady 380, polských strojů EP 09, které odvážejí mezinárodní vlaky do Katovic a Varšavy, nebo slovenského Esa řady 362, které naopak z Bohumína míří do Bratislavy. Novinkou bohumínské vozby pro jízdní řád 2014 se ale stala lokomotivní řada 151, dříve nazývaná podle původního typického žluto-zeleného nátěru Banán. Ta byla do Bohumína redislokována z Depa kolejových vozidel Praha.
I starší jednotky řady 460 přijdou v provozu vhod
Bohumínským aktuálně velmi pomáhají starší elektrické jednotky řady 460. Svou konstrukcí a dobou vzniku samozřejmě ani zdaleka nemohou poskytnout podobný komfort nejen pro cestující, ale i pro vlakové a lokomotivní čety jako CityElefanty, a proto jsou z celkového pohledu na ústupu, odvádějí však stále svůj díl práce zejména při výlukové činnosti. „I když máme běžně turnusovou potřebu pouhých tří jednotek řady 460, v současné době zbývající stroje používáme jako náhradu za CityElefanty na lince S2 ze Studénky do Mostů u Jablunkova přes Český Těšín, kde přes celé léto probíhají napěťové výluky související s přestavbou železničního uzlu. Důvodem je rychlejší manipulace s klasickou šroubovkou při spojování s posunovacími lokomotivami, než by tomu bylo u CityElefantu, kde je složitější a časově náročnější manipulace s nouzovým spřáhlem,“ vysvětluje přednosta bohumínského depa Jan Podstawka.
Brejlovce půjčují do Polska
Důležitými stroji bohumínské motorové trakce jsou osvědčení Brejlovci řady 754, kteří jsou nasazováni nejvíce na výkonech z Ostravy směrem na Frýdlant nad Ostravicí a Frenštát pod Radhoštěm. Podle bohumínského přednosty je další novinkou zápůjčka čtyř Brejlovců do sousedního Polska. Tyto stroje byly upraveny pro provoz na polské železniční síti, byly takzvaně polonizovány, a dnes slouží pro potřeby společnosti PKP Intercity na severu Polska. Jeden z těchto strojů je denně řazen například na tři páry vlaků z Gdyně na poloostrov Hel.
Polští kolegové si podle sdělení zaměstnanců z Bohumína naše stroje velmi chválí, protože mašinky jezdí bez jakýchkoli komplikací. Partnerská společnost PKP Intercity nemá vlastní traťové dieselové lokomotivy, takže je nucena si zatím všechny stroje motorové trakce půjčovat. Proto bylo rozhodnuto společnosti PKP Intercity na její žádost touto formou pomoci.
Údržba i cizích vozidel
K úplnému obrazu zdejšího vozidlového parku je třeba dodat, že pro posun v bohumínském uzlu se používají Žehličky řady 111, které jsou věrnými pomocníky pro takřka tři stovky deponovaných osobních vozů klasické stavby. Žehličky jsou zařazovány jak na rychlíky například do Brna, tak i na vlaky regionální dopravy směrem do podhůří Beskyd. Kromě domácích vozidel se Bohumínští podílejí na údržbě jednotek Pendolino, které do tamního depa zajíždějí každou noc.
„Na nočních směnách provádíme technicko-hygienickou údržbu jednotek a bezpečnostní prohlídky na některém ze tří až čtyř Pendolin podle ujetých kilometrů. V Bohumíně se k tomu navíc pravidelně objevují pražské stroje řady 380, které jezdí na mezinárodních vlacích v relaci Bohumín – Břeclav, což jsou spoje směřující z Varšavy do Maďarska nebo Rakouska. A aby byl výčet pokud možno úplný, tak se v Bohumíně objevují i polské Taurusy, který u našich severních sousedů přejmenovali na Husarze. Tyto stroje vozí vlaky EuroCity 102 a 103 z Varšavy až do Břeclavi. Na všech strojích společnosti PKP Intercity navíc provádíme údržbu vozidlové části vlakového zabezpečovače LS 90 nebo LS IV či radiostanic,“ dodává přednosta Podstawka.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Na obnovu tratí a stanic příští rok půjde bezmála 63 miliard korun
15.12.2024 - Správa železnic bude mít příští rok na obnovu tratí a stanic k dispozici 62,7 miliardy korun, tedy téměř o miliardu víc než letos. Rekordních 39,3 mld. půjde na investice, díky tomu odstartuje například modernizace důležitého… »
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »