Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Vylepšené „velkoprostory“ míří do zkušebního provozu

Vylepšené „velkoprostory“ míří do zkušebního provozu

9.9.2015 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ

První dva prototypy modernizovaných velkoprostorových vozů řady Bdpee231 Českých drah z produkce Pars nova Šumperk (člen skupiny Škoda Transportation) budou nasazeny ve zkušebním provozu. Cestující se s nimi budou moci setkat v dálkové dopravě na trati Praha – Plzeň – Cheb. Po ukončení zkušebního provozu s cestujícími, které se očekává v průběhu letošního podzimu, by měly být zařazeny do souprav dálkových spojů na linkách Praha – Brno – Bratislava – Budapešť, Praha – Plzeň – Klatovy – Železná Ruda a Praha – České Budějovice – Linz.

Vylepšené „velkoprostory“ míří do zkušebního provozu

Prototypy jsou součástí kontraktu, který národní dopravce uzavřel na podzim roku 2014 jako výsledek otevřeného výběrového řízení. Vylepšení se dotkne celkem 62 vozů. První série čítající 31 kusů bude předána do provozu do konce března 2016, na ni naváže 2. série zahrnující modernizaci zbývajících 31 vagonů v rámci opce.

Zásadní modernizace vně i uvnitř vagonů

Modernizace se výrazně dotkla jak technických parametrů vozů, tak interiéru. Zachován zůstal koncept uspořádání sedadel proti sobě po čtveřicích. Ta jsou však zbrusu nová a na rozdíl od minulosti jsou mezi nimi rozkládací stolky. Práci na notebooku nebo s dalšími elektronickými přístroji umožní elektrické zásuvky 230 V. O průběhu cesty informuje nový audiovizuální systém. Původní polospouštěcí okna byla nahrazena plnými s determálním sklem, interiér vozu je totiž plně klimatizovaný. Samozřejmostí rekonstrukce jsou dvě vakuové toalety. Pro přepravu jízdních kol je určen prostor na jedné straně vozu s celkem pěti háky.

Snazší nástup do vozů a přechod mezi nimi umožňují nové nástupní předsuvné a mezivozové dveře s elektropneumatickým pohonem. Významným bezpečnostním prvkem je blokování dveří za jízdy které je navíc vybavené i možností tzv. selektivního odblokování dveří při zastavení vlaku. Dveře tak mohou být blokovány i po zastavení vlaku a jejich otevření je možné po odblokování strojvedoucím nebo doprovodem vlaku pouze na straně nástupiště, podobně jako v moderních jednotkách.

Rychleji o 40 km/h

Velice významnou změnou je zvýšení maximální rychlosti vozů ze 120 na 160 km/h. Tomu odpovídá nový účinnější kolejnicový a elektropneumatický brzdový systém. Vůz dostal modernější elektrickou výzbroj, například baterie a centrální zdroj energie. Zvládá komunikovat přes WTB sběrnici, což umožňuje provoz s řídicími vozy. Dalším aspektem, důležitým pro provoz v zahraničí, je splnění konstrukčních podmínek pro provoz v tunelech o délce do pěti kilometrů.

Po úspěšných typových zkouškách nutných pro schválení změny na drážním vozidle začne pro první dva rychlíkové vozy pro mezistátní dopravu další fáze zkoušek a schvalování, a to v rámci tzv. zkušebního provozu s cestujícími. Prvním dvěma vozům udělil Drážní úřad povolení ke zkušebnímu provozu s cestujícími. Ten probíhá na vlacích R 750/751 Úhlava, Rx 758/759 Křivoklát a Rx 766/767 Egrensis na trati Praha – Plzeň – Cheb. Poté dojde k vyhodnocení a následovat bude příprava na konečné povolení k provozu tak, aby rutinní provoz mohl být zahájen počátkem roku 2016.


Průměrné hodnocení (25 hlasů): 4.2

Další články této rubriky

Banány míří definitivně do výslužbyBanány míří definitivně do výslužby

9.3.2025 - Legendární lokomotivy řady 150 a 151 známé pod přezdívkami Banán či Dvojka míří definitivně do výslužby. V pravidelném provozu skončí na začátku března. Pak je ČD odstaví do zálohy a následně nabídnou k prodeji případným… »

ČD investují do zázemí v OlomouciČD investují do zázemí v Olomouci

19.2.2025 - Díky dodávkám desítek nových jednotek RegioPanter a dalším přírůstkům ve vozovém parku změnila osobní doprava na Olomoucku během několika málo let zcela svůj charakter. Přechod z klasických souprav vagonů s lokomotivami na… »

Nová hala v Chebu má hotovou nosnou konstrukciNová hala v Chebu má hotovou nosnou konstrukci

11.2.2025 - Stavba nové opravárenské haly ve Středisku údržby Českých drah v Chebu pokračuje podle plánu a je zhruba ve třetině. Za necelých devět měsíců prací stavbaři kompletně zdemolovali stávající objekty, dokončili založení nové… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika