Železničář / Provoz / Vylepšené „velkoprostory“ míří do zkušebního provozu
Vylepšené „velkoprostory“ míří do zkušebního provozu
9.9.2015 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ
První dva prototypy modernizovaných velkoprostorových vozů řady Bdpee231 Českých drah z produkce Pars nova Šumperk (člen skupiny Škoda Transportation) budou nasazeny ve zkušebním provozu. Cestující se s nimi budou moci setkat v dálkové dopravě na trati Praha – Plzeň – Cheb. Po ukončení zkušebního provozu s cestujícími, které se očekává v průběhu letošního podzimu, by měly být zařazeny do souprav dálkových spojů na linkách Praha – Brno – Bratislava – Budapešť, Praha – Plzeň – Klatovy – Železná Ruda a Praha – České Budějovice – Linz.

Prototypy jsou součástí kontraktu, který národní dopravce uzavřel na podzim roku 2014 jako výsledek otevřeného výběrového řízení. Vylepšení se dotkne celkem 62 vozů. První série čítající 31 kusů bude předána do provozu do konce března 2016, na ni naváže 2. série zahrnující modernizaci zbývajících 31 vagonů v rámci opce.
Zásadní modernizace vně i uvnitř vagonů
Modernizace se výrazně dotkla jak technických parametrů vozů, tak interiéru. Zachován zůstal koncept uspořádání sedadel proti sobě po čtveřicích. Ta jsou však zbrusu nová a na rozdíl od minulosti jsou mezi nimi rozkládací stolky. Práci na notebooku nebo s dalšími elektronickými přístroji umožní elektrické zásuvky 230 V. O průběhu cesty informuje nový audiovizuální systém. Původní polospouštěcí okna byla nahrazena plnými s determálním sklem, interiér vozu je totiž plně klimatizovaný. Samozřejmostí rekonstrukce jsou dvě vakuové toalety. Pro přepravu jízdních kol je určen prostor na jedné straně vozu s celkem pěti háky.
Snazší nástup do vozů a přechod mezi nimi umožňují nové nástupní předsuvné a mezivozové dveře s elektropneumatickým pohonem. Významným bezpečnostním prvkem je blokování dveří za jízdy které je navíc vybavené i možností tzv. selektivního odblokování dveří při zastavení vlaku. Dveře tak mohou být blokovány i po zastavení vlaku a jejich otevření je možné po odblokování strojvedoucím nebo doprovodem vlaku pouze na straně nástupiště, podobně jako v moderních jednotkách.
Rychleji o 40 km/h
Velice významnou změnou je zvýšení maximální rychlosti vozů ze 120 na 160 km/h. Tomu odpovídá nový účinnější kolejnicový a elektropneumatický brzdový systém. Vůz dostal modernější elektrickou výzbroj, například baterie a centrální zdroj energie. Zvládá komunikovat přes WTB sběrnici, což umožňuje provoz s řídicími vozy. Dalším aspektem, důležitým pro provoz v zahraničí, je splnění konstrukčních podmínek pro provoz v tunelech o délce do pěti kilometrů.
Po úspěšných typových zkouškách nutných pro schválení změny na drážním vozidle začne pro první dva rychlíkové vozy pro mezistátní dopravu další fáze zkoušek a schvalování, a to v rámci tzv. zkušebního provozu s cestujícími. Prvním dvěma vozům udělil Drážní úřad povolení ke zkušebnímu provozu s cestujícími. Ten probíhá na vlacích R 750/751 Úhlava, Rx 758/759 Křivoklát a Rx 766/767 Egrensis na trati Praha – Plzeň – Cheb. Poté dojde k vyhodnocení a následovat bude příprava na konečné povolení k provozu tak, aby rutinní provoz mohl být zahájen počátkem roku 2016.
Další články této rubriky
Olomoucké depo projde kompletní modernizací
14.4.2025 - Ve Středisku údržby Českých drah v Olomouci začala rekonstrukce opravárenské haly. Investice za 400 milionů korun je první fází celkové modernizace střediska, která podstatně zvýší kvalitu údržby a úroveň pracovních podmínek… »
České dráhy vybudují ve svých depech fotovoltaické elektrárny
9.4.2025 - České dráhy připravují výstavbu několika střešních a pozemních fotovoltaických elektráren ve vybraných depech. Solární panely plánuje dopravce umístit na své objekty v Havlíčkově Brodě, České Třebové, Děčíně a pražské… »
S posunem v depech pomáhají želvy
24.3.2025 - V dílnách a depech na Moravě pomáhá zaměstnancům od konce loňského roku trojice nových akumulátorových vozíků, jimž se přezdívá želva nebo tank. Využívají se především při posunu vagonů a ucelených jednotek. Díky nim se… »