Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Vozy řady Bdmtee omládnou

Vozy řady Bdmtee omládnou

10.7.2020 – autor: MARTIN HARÁK

Dosluhující vagony řady Bdmtee z někdejšího východního Německa se brzy dočkají kompletní renovace. České dráhy vyhlásily výběrové řízení na sériovou modernizaci až 52 těchto vozů pro regionální spoje. Vítěz tendru získá zakázku na opravu 16 vozů pro Pardubický kraj a opci na obnovu dalších 36 vagonů, které mohou být nasazeny například ve Středočeském kraji či jiných regionech.

Vozy řady Bdmtee omládnou

Cestující se ve zrekonstruovaných vozech dočkají nového komfortního interiéru či moderního informačního systému. Všechny také projdou technickou revizí. „Vozy typu Bdmtee jsou nyní přibližně ve dvou třetinách své životnosti, proto mohou sloužit na osobních a spěšných vlacích ještě dalších 10 až 15 let. Po technické stránce vyhovují současným požadavkům. Mají kotoučové brzdy, předsuvné, za jízdy blokované dveře a mohou jezdit rychlostí až 160 km/h, ale jejich velkým nedostatkem je zastaralý interiér,“ vysvětlil důvody modernizace člen představenstva ČD a náměstek pro obchod Jiří Ješeta.

Právě vnitřek vozů, mnohdy kritizovaný samotnými cestujícími, se dočká největších úprav. „Množství koženkových sedaček jen s minimálním prostorem pro sedící zákazníky neposkytuje očekávaný komfort cestování. Počet míst k sezení se proto sníží ze současných 96 na 79, z toho tři sedadla budou sklopná,“ popsal plánované změny Ješeta.

Vůz dostane zcela nové sedačky s textilním potahem z velké části umístěné za sebou jako v letadle. Zbývající sedáky umístěné proti sobě budou mít větší rozteče a mezi nimi bude vždy stůl. Samozřejmostí se stanou elektrické zásuvky 230 V a USB konektory pro dobíjení elektroniky, nový audiovizuální informační systém s LCD monitory, wi-fi, velkoobjemová police na zavazadla nebo místa pro jízdní kola a kočárky.

Blokované dveře

Vyšší bezpečnost zajistí centrálně zavírané a za jízdy blokované dveře doplněné o moderní bezpečnostní prvky, jako je stranově selektivní blokování dveří. To

zabrání cestujícím vystoupit na jinou stranu, než je nástupiště. Nástupní dveře budou kompletně renovované a nově doplněné tlačítkovým ovládáním. V prostorech pro cestující budou dále doplněna tlačítka „zastávka na znamení“. Všechna okna, kromě těch v blízkosti nástupních dveří, nahradí nová, polospouštěcí.

Při rekonstrukci vozů se počítá rovněž s dosazením moderních WC s uzavřeným systémem. Vymění se podlahy, obložení stěn a stropů nebo osvětlení, které zajistí úsporná LED svítidla. Ve voze budou podle provedení také čtyři (v případě služebního oddílu) nebo šest míst pro jízdní kola a služební oddíl pro doprovod vlaku. Napájení zajistí zcela nový typ centrálního zdroje energie (CZE). U ostatních celků nepodléhajících modernizaci se chystá oprava vyššího stupně.

Prototyp sériového provedení se v současné době právě dokončuje. Ještě v průběhu léta by měl být nasazen do provozu v Pardubickém kraji.

Vozy řady Bdtmee vyráběla východoněmecká vagonka v Bautzenu v letech 1989 až 1991. Před 30 lety se jednalo o moderní vagon pro regionální vlaky s řadou nových konstrukčních prvků, které nebyly obvyklé u jiných osobních vozů vyráběných pro ČD ve stejné době. Jednalo se například o centrální zavírání a blokování dveří nebo o podvozky typu GP 200 S umožňující jízdu rychlostí 160 km/h. České dráhy mají v současnosti v provozu stále více než 200 vozů tohoto typu.

Co vše se změní

● Do vagonů se namontují nové sedačky s textilním potahem, umístěné budou většinou za sebou jako v letadle. U zbývajících vznikne větší prostor a mezi nimi bude vždy stůl.

● Instalovány budou elektrické  zásuvky 230 V a USB konektory pro dobíjení elektroniky, nový  audiovizuální informační systém  s LCD monitory či wi-fi.

● Počítá se s místy pro jízdní kola  a kočárky.

● Bezpečnost zajistí centrálně zavírané a za jízdy blokované dveře včetně stranově selektivního blokování dveří.


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 5

Další články této rubriky

Práce na kladenském S-bahnu se blíží k závěruPráce na kladenském S-bahnu se blíží k závěru

18.7.2024 - Trať mezi kladenským centrálním nádražím a stanicí Kladno-Ostrovec přes zastávku Kladno město sice měří pouze lehce přes pět kilometrů, práce na její modernizaci však svým rozsahem patří mezi nejvýznamnější tuzemské… »

V Pardubicích slouží nová zastávka i lávkaV Pardubicích slouží nová zastávka i lávka

10.7.2024 - Po bezmála čtyřech letech skončila modernizace železničního uzlu v Pardubicích. Cestující díky tomu mohou využívat nové moderní nástupiště, pohodlně dostupné výtahy a eskalátory. Část vlaků také začala zajíždět na novou… »

Nová stanice v Bubnech už pomalu získává podobuNová stanice v Bubnech už pomalu získává podobu

16.6.2024 - Už více než rok trvá kompletní rekonstrukce úseku železniční trati mezi pražskými Bubny a Výstavištěm. Letos výrazně pokročila především výstavba čtyřkolejné stanice v Bubnech, včetně navazujících estakád. Ty nahradí jak… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika