Železničář / Provoz / Vozy řady Bdmpee vyrazily do ostrého provozu
Vozy řady Bdmpee vyrazily do ostrého provozu
10.6.2013 – autor: MARTIN HARÁK
Začátkem letošního května vyjel do zkušebního provozu s cestujícími první modernizovaný vůz řady Bdmpee ze čtyřicetikusové série určené pro České dráhy. Po prvních nesmělých krůčcích, menších technických závadách, a tím pádem sporadickém řazení do souprav mezistátních expresů spojujících Prahu a Ostravu se Žilinou, již slouží v běžném provozu. Od úterý 14. května k tomuto vozu přibyl ještě druhý, který je zařazován na stejnou mezinárodní relaci.
V posledních týdnech se na vnitrostátních i mezinárodních expresech na prvním koridoru objevují modernizované vozy druhé třídy řady Bdmpee. Mají velkoprostorové uspořádání, pohodlné sedačky potažené textilem, vakuové toalety a moderní elektronický informační systém. Rekonstrukci zajišťuje společnost Pars nova (více jsme psali v čísle 4/2013). Zjišťovali jsme první zkušenosti z provozu pohledem cestujících i vlakové čety.
Připadáte si jako v první třídě
Jirka a Beáta z Prahy, kteří jezdí často do Olomouce, si nový vůz Českých drah nemohou vynachválit. „Vagon vypadá na první pohled velmi dobře a poměrně luxusně. Vůbec mi nepřipomíná klasickou dvojku, kterou často jezdíme na Moravu, spíše bych ho tipoval na vůz první třídy,“ sděluje své dojmy Jirka. Přítelkyně Beáta ho doplňuje, že mají s sebou tablet, takže se jim po cestě bude hodit elektrická zásuvka na jeho dobití, a je nadšena z velkoprostorového uspořádání se sklápěcími dřevěnými stolky. „Konečně si budeme moci někde rozložit naše věci a taky přístroje,“ směje se. Oba si také pochvalují klimatizaci. „Po dnešní jízdě se budu dívat mnohem kritičtěji na staré dvojky s kupátky. Tento nový vůz hodnotím čtyřmi hvězdami z pomyslných pěti,“ dodává s úsměvem Jirka.
A co říká na posilu ve vozidlovém parku personál Českých drah? „Když své poznatky shrnu, tak pokud vše funguje, cestujícím se jízda v tomto novém voze velmi líbí, dokonce je zřejmé, že přepravu v tomto voze preferují a vyhledávají ho. Pochvalují si především čistotu a prostorové řešení vozu, včetně vakuových toalet, a v těchto teplých dnech také klimatizované prostředí. Prototypový vůz byl ale na začátku zkušebního provozu zařazován pouze sporadicky, takže cestující neměli mnoho příležitostí si jej užít,“ říká ostravská supervizorka Jana Jurečková. Dodává, že trochu nešťastně je řešeno číselné označení míst, kde nelze bezpečně poznat, které číslo k jakému sedadlu náleží. Pro některé cestující může být displej příliš malý a číslo na něm nečitelné. „Největším problémem ale bývají dveře, a to jak nástupní, tak oddílové. Občas se zasekávají, neotvírají, nebo se naopak otvírají samovolně. Také toalety bývají někdy v poruše,“ dodává supervizorka. Prostě takové běžné dětské nemoci, které je třeba vychytat.
Jako bonus místo pro jízdní kola
Vlakvedoucí Jaroslav Sedláček, který měl v neděli 12. května službu na expresu 146, jel s novým vozem zcela poprvé: „Vůz řady Bdmpee již na první pohled dělá dojem lepšího vagonu a myslím, že jej tak vnímají i naši zákazníci. Velké plus má tento vůz hlavně v tom, že je v něm speciálně vytvořené místo na čtyři jízdní kola. Na této trase je velký zájem o přepravu kol. Rezervace na jejich přepravu proto bývají vyprodány daleko dopředu,“ říká vlakvedoucí.
Toho doplňuje cyklista Láďa z Kolína, který vůz s horským kolem vyzkoušel. „Jsem opravdu spokojený. Úchytné háky mají správnou šířku, takže se nepoškodí ráfky, což není vždy běžné. Navíc oceňuji dostatečný rozestup mezi úchytnými háky a také to, že se dá kolem bicyklu v pohodě projít vlakem a nikdo se tak o kolo zbytečně neumaže.“
Do poloviny příštího roku už bude na našich tratích jezdit všech 40 vozů této nové řady. „Jsem přesvědčen, že pozitivně osloví řadu našich stálých, ale i nových zákazníků. Vozy řady Bdmpee budeme přednostně nasazovat mimo relaci Praha – Vsetín/Ostrava – Žilina též na relaci Praha – Brno – Budapešť,“ dodává ředitel Odboru dálkové a mezinárodní dopravy Jiří Ješeta.
Kde aktuálně jezdí vozy Bdmpee
Oba nové vozy řady Bdmpee, deponované v Provozní jednotce Bohumín (DKV Olomouc), jsou řazeny podle přesně stanovených oběhů na vlaky expres v úsecích Praha – Ostrava – Třinec, resp. Praha – Ostrava – Žilina a zpět. Lze se s nimi setkat na mezinárodních expresech 140, 141, 142, 143, 146, 147, 148 a 149 a vnitrostátních expresech 540, 541, 542 a 543.
Další články této rubriky
Na obnovu tratí a stanic příští rok půjde bezmála 63 miliard korun
15.12.2024 - Správa železnic bude mít příští rok na obnovu tratí a stanic k dispozici 62,7 miliardy korun, tedy téměř o miliardu víc než letos. Rekordních 39,3 mld. půjde na investice, díky tomu odstartuje například modernizace důležitého… »
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »