Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Vozy ARmpee dostávají novou tvář

Vozy ARmpee dostávají novou tvář

15.8.2019 – autor: MARTIN HARÁK

Dceřiná společnost Českých drah DPOV modernizuje sedmadvacet z původně vozidel řady WRmee816, restauračních a bistro vozů na kombinované vozy první třídy s bistrem řady ARmpee829. Jeden z vagonů byl prezentován také na letošním veletrhu Czech Raildays v Ostravě a první čtveřice je k vidění v pravidelném provozu například na lince Praha – Opava. Nasazení se plánuje i na Valašské expresy či mezinárodní spoje z Prahy do Krakova. Jak vypadá v praxi celý proces modernizace těchto vozů, jejichž cesta začíná a končí v Praze?

Vozy ARmpee dostávají novou tvář

Přestavba každého vozu startuje v pražském depu, nyní s názvem Středisko údržby Praha Jih, které spadá organizačně pod OCÚ Střed, kde se při předání vozu do opravy ověří kompletnost a funkčnost jednotlivých zařízení a komponentů. Na zkušebně elektrických veličin se prověří například funkčnost topení, klimatizace, centrálního zdroje energie a prověří se chod nástupních dveří. Odtud se vybraný a vyřazený restaurační vůz z pravidelného provozu odveze sběrným vlakem na pracoviště ČD do České Třebové, tedy bývalého českotřebovského depa, kde na vyčleněných kolejích skupina mechaniků vagon rozebere. „Provedeme vstupní prohlídku a prověříme všechny řídicí systémy, zda jsou funkční, a poté začínáme odstrojovat vozovou skříň. Interiér včetně všech elektrických a plynových spotřebičů se demontuje již na pražském pracovišti DPOV,“ říká Jaroslav Falta, který má za skupinu České dráhy na starosti v České Třebové koordinaci začátku přestavby.

Začátkem je PH oprava

Podle ředitele nymburského Provozního střediska oprav DPOV Leoše Ehla, který má vrcholově na starosti celý proces modernizace vozů ARmpee, se po prověření funkčních vlastností vozu začíná v českotřebovském depu uskutečňovat samotná PH oprava, což je periodická oprava všech částí vozu podle předpisů ČD. „S kolegy z mateřské firmy musíme nejprve rozebrat prvky, které je nutné podle předpisů zkontrolovat, opravit, případně vyměnit. Nejprve se vyvážou podvozky, které odvezeme na naše pracoviště v Olomouci, kde je zaměstnanci podrobí během dvou až tří týdnů generální opravě. Po samotné vývazové opravě se podvozky vrátí zpět do České Třebové, kde se zastaví do již připravených vozových skříní,“ vysvětluje ředitel Ehl.

Tím ale proces opravy zdaleka nekončí. Další klíčovou činností je prohlídka, popřípadě oprava technologií vytápění, větrání, klimatizace a revize všech elektrických zařízení jako například proměření topnic, jejich vyčištění, nátěr termoizolační barvou, nebo také pečlivá kontrola centrálního zdroje energie včetně výměny startovacích a udržovacích baterií. Ve spolupráci s DPOV je také kompletně opravena klimatizace. Souběžně s periodickou opravou se v České Třebové provádí i dílčí operace modernizace, jako je zavaření patek pro dosazení nových sedadel, dosazení držáků zavazadlových polic, nebo úprava zapojení retenční nádrže. 

Nezbytná očista a proměření

Jaroslav Falta upozornil, že tím ale práce zdaleka nekončí, protože jeho tým musí proměřit ještě všechny elektrické rozvaděče a prověřit komponenty brzdového systému podléhající protokolární zkoušce. Vše se pečlivě vyčistí, odmastí, zbaví koroze a opatří novým nátěrem a neopravitelné díly jsou vyměněny. Vůz se musí navíc nově nalakovat podle korporátní identity, což zabezpečuje nymburské Provozní středisko oprav DPOV. Na závěr se do úplně vyčištěného a prázdného interiéru položí dřevěná podlaha. Vůz je v této fázi připravený k přesunu

na pražské pracoviště DPOV, kde pracovníci zastaví nový interiér vozu včetně všech lednic, kuchyňských přístrojů a sedaček pro cestující. V Praze se navíc pokládá na podlahu nové linoleum a provede také přetrasování kabelizace. „Na závěr provedeme v DPOV v Nymburce vážení, revizi a oživení vozu včetně odzkoušení všech elektrických zařízení, abychom měli jistotu, že vůz je připraven v bezchybném stavu do provozu opět z Prahy. Tam je vůz předán provozovateli ČD,“ uzavírá Leoš Ehl.

 


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 5

Další články této rubriky

České dráhy posílily údržbu vozů České dráhy posílily údržbu vozů

17.3.2024 - Linka R17 Vltava / Lužnice / Silva Nortica z Prahy do Českých Budějovic, Českých Velenic a Vídně se dlouhodobě potýkala s nedostatkem vozů. Kvůli tomu musely být nasazeny náhradní vozy nebo zkráceny soupravy. České dráhy proto… »

V železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátorV železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátor

11.3.2024 - ČD Cargo představilo ve druhé polovině února nový simulátor lokomotivy Siemens Vectron. Umístěný je v České Třebové, tradiční baště tuzemských železničářů. Velmi zdařilou a do detailu vyvedenou kopii skutečné kabiny… »

ČD testují bionaftu z odpadních tuků a rostlinných olejů ČD testují bionaftu z odpadních tuků a rostlinných olejů

19.2.2024 - České dráhy začaly v nových motorových jednotkách řady 847 (RegioFox) dodávaných společností Pesa testovat motorovou naftu se zvýšeným obsahem udržitelné biosložky na bázi hydrogenačně upraveného rostlinného oleje (HVO).… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika