Železničář / Provoz / Vozidla Olomouckého kraje dostávají jednotný vzhled
Vozidla Olomouckého kraje dostávají jednotný vzhled
18.11.2019 – autor: MARTIN HARÁK
České dráhy investují do modernizace vozidel pro regionální dopravu Olomouckého kraje půl miliardy korun. Na základě desetiletých smluv, které ČD se zástupci regionu uzavřely, budou na Hané a Jesenicku jezdit vozidla jednotného vzhledu s polepy a se zmodernizovanými interiéry. Lokomotivy či jednotky různých řad si 21. října v olomouckém depu prohlédli zástupci vedení kraje v čele s hejtmanem Ladislavem Oklešťkem v doprovodu managementu ČD.
Vnější nátěr zůstane na základě dohody s krajem v korporátních barvách Českých drah, tedy v kombinaci modré a bílé, příslušnost k regionu pak budou představovat polepy prezentující Olomoucký kraj. Jak potvrdil místopředseda představenstva ČD Radek Dvořák, který se prezentace v Olomouci zúčastnil, nové smlouvy začnou platit 1. ledna. V depu Oblastního centra údržby Východ v Olomouci si hosté mohli prohlédnout v novém laku a s polepy kraje motorové vozy řad 810 a 843 včetně přívěsného vozu řady 043, dvě motorové jednotky řady 814/914 čili RegioNovy a dieselovou lokomotivu 750.704 Brejlovec, která bývá pravidelně nasazována na spěšné vlaky ze Zábřehu na Moravě do Jeseníku. „Modernizace zahrnuje v první fázi investici ve výši přibližně šestnácti milionů korun, proměnou postupně projde třicítka vozidel,“ dodal Dvořák.
Vylepšení i pro motoráky
Náměstek hejtmana Olomouckého kraje Jan Zahradníček doplnil, že první vozidla, která budou nejpozději od 1. ledna 2020 jezdit na tratích Olomouckého kraje a zajišťovat základní dopravní obslužnost podle nových smluv, jsou opatřena výraznými polepy tak, aby každý hned poznal, že cestuje právě s Olomouckým krajem. „Postupně se zmodernizuje interiér, a RegioNovy cestujícím nabídnou elektrické zásuvky, USB porty a wi-fi připojení. Motorové vozy řady 810 budou mít nejen nové držáky na jízdní kola, ale také textilií čalouněné sedačky s vysokými zádovými opěrkami a podhlavníky včetně polospouštěcích oken,“ vyjmenoval Zahradníček některé změny. Cestující se s vlakem nového vzhledu ČD a Olomouckého kraje již mohou setkat například při cestě mezi Olomoucí a Drahanovicemi na Hané, kde je nasazena modernizovaná jednotka RegioNova 814.
Spojení mezi dispečinky
Novinkou v Olomouckém kraji bude také audiovizuální informační systém ve vlacích, jenž ukáže nejen aktuální polohu vlaku, ale cestující informuje o zastávkách. Moderní informační systém podstatně usnadní cestování nevidomým a neslyšícím. Vozidla budou mít nově také GPS lokalizaci pro vzájemný kontakt mezi dispečinky Českých drah a Koordinátora Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje (KIDSOK). Nejvyšší finanční prostředky národní ČD investují do přípravy a modernizace dvanácti motorových jednotek se sníženou podlahou řady 646 od firmy Stadler, které byly odkoupeny od Deutsche Bahn. První dvě jednotky by se na regionálních tratích na Olomoucku měly objevit začátkem příštího roku. ČD vozidla nyní připravují pro uvedení do provozu vlastními silami a zároveň bude vyhlášena veřejná zakázka na jejich rozsáhlejší modernizaci.
Další články této rubriky
Po Branickém mostě opět jezdí vlaky
18.8.2024 - Branický most se po šedesáti letech dočkal jižní koleje. Koncepčně dvoukolejná stavba byla po desetiletí provozována pouze jako jednokolejná, a to včetně navazujícího úseku do Krče a dále. Přestože se o plánovaném… »
Smíchov a Masaryčka se proměnily ve staveniště
8.8.2024 - Přestože se práce na rekonstrukci Masarykova nádraží zpočátku soustředily převážně na prostor kolem sedmé koleje, se začátkem léta začaly ovlivňovat provoz mnohem více. Linky S2 a S22 provozované v Praze se musely přestěhovat… »
Vliv proměny vozidlového parku na jeho údržbu
24.7.2024 - Cestující pří jízdě vlakem zpravidla upřednostňují moderní vozidla. Proto je pozitivní, že se Českým drahám daří starší vagony, jednotky a soupravy postupně nahrazovat novými. To však klade další a nemalé nároky na techniky,… »