Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Vliv proměny vozidlového parku na jeho údržbu

Vliv proměny vozidlového parku na jeho údržbu

24.7.2024

Cestující pří jízdě vlakem zpravidla upřednostňují moderní vozidla. Proto je pozitivní, že se Českým drahám daří starší vagony, jednotky a soupravy postupně nahrazovat novými. To však klade další a nemalé nároky na techniky, kteří se zabývají údržbou těchto moderních vozidel.

Vliv proměny vozidlového parku na jeho údržbu

České dráhy v rámci zkvalitňování služeb a péče o zákazníky významně omlazují vozidlový park a z legendárních vozů řady B, kterých bylo vyrobeno přes 800, zbyl již jen zlomek. 
Při porovnání kvality cestování dnes a před třiceti lety cestující pozná rozdíl hned. Nastoupí dveřmi, které se ovládají tlačítky a za jízdy jsou blokované, u nejnovějších vozů jsou i centrálně ovládané a pustí vás jen na straně k tomu určené, o teplotní pohodu se postará klimatizace. Vůz je vybavený rovněž systémy, které zůstávají běžným cestujícím skryty. Jde například o elektricky ovládanou brzdu vozu, magnetickou brzdu, protismykové zařízení, snímače teploty, množství CO2 ve vzduchu uvnitř vozu,  řídicí, diagnostické a komunikační jednotky a další systémy, které se starají o bezpečnost a pohodlí cestujících.

Nové výzvy a zkušenosti
Vozidlový park Českých drah prošel za posledních třicet let obrovskou proměnou. I samotné osobní vagony dosáhly svou složitostí na úroveň hnacích vozidel. Tam, kde dřív stačili zámečníci, kteří opravili mechanické závady, nebo vyměnili opotřebované součástky, jsou dnes potřeba kvalifikovaní pracovníci schopní držet krok s moderní technikou.
Když do příslušného střediska údržby přicházejí nová vozidla, jsou k dispozici technikům technické popisy a údržbové manuály. Ne na vše se dá ale připravit předem. Péče o vozidla zahrnuje i každodenní učení a poznávání. Na počátku je potřeba ve spolupráci s dodavateli vyléčit všechny „dětské nemoci“ a udržovat vozidla v dobré kondici. Není výjimkou, že se na vozidlech projevují i určité sezonní trendy, typicky jsou v letních měsících kladeny vyšší nároky na klimatizaci, v zimě naopak na vytápění. Všechny zkušenosti posbírané po dobu života vozidla jsou pak o to cennější, čím větší je unifikace vozidlového parku. Dobrým příkladem spolupráce napříč servisem Českých drah může být předávání zkušeností s netrakčními jednotkami InterJet, které spadají pod SÚ Cheb, kolegům v pražském depu v Michli, kde budou dislokovány nové jednotky ComfortJet, a které koncepčně vychází právě z InterJetů.

I software potřebuje péči
Vedle zkušených odborníků nastupuje i nová generace techniků, která po absolvování školy přirozeně nemá celoživotní zkušeností vytrénované oko odborníka, zato si ale více rozumí s počítači. I to je velmi důležité. Vždyť každé elektronické zařízení vozu potřebuje jeden, nebo více softwarů – vlastní aplikační software, firmware a PLD čili programovatelný logický obvod. Takových zařízení může být ve voze až přes dvacet. Verze jednotlivých SW se mohou v průběhu života vozidla měnit v rámci aktualizací, a to vyžaduje jak důslednou správu dat, tak i výkonnou sílu, která zajistí, že software bude na vozidlech vždy aktuální. 
O servisu by se dalo říct, že je týmovou záležitostí. Například jeden pracovník servisu zná perfektně mechanismus předsuvných nástupních dveří, které dokáže seřídit, tak aby byl zajištěn jejich hladký mechanický chod i poté, co se setkaly s nešetrným zacházením. Jeho kolega s počítačem zajistí, aby řízení dveří mělo nejnovější software, který se postará o jejich ovládání.
Až tedy příště pojedete vlakem, budete již vědět, že i „váš“ vůz prošel rukama nejen elektroniků, elektromechaniků a mechaniků, kteří se podílejí na tom, abyste mohli s ČD cestovat moderně a spolehlivě. A pokud máte zrovna v ruce kromě výtisku Železničáře také absolventské vysvědčení a zaujala vás práce v servisu ČD, nebo ještě hledáte uplatnění, navštivte stránky www.cd.cz/kariera, kde najdete přehled volných pozic. Mladí lidé se zájmem o techniku, s chutí pracovat, budou mít otevřené dveře v každém středisku údržby. 
 


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 4

Další články této rubriky

Banány, Plecháče a Bastardi brzy odejdou na zasloužený odpočinekBanány, Plecháče a Bastardi brzy odejdou na zasloužený odpočinek

13.9.2024 - Kvůli zavedení evropského zabezpečovače ETCS na železničních koridorech z Prahy do Ostravy, z Ostravy do Břeclavi a z Břeclavi do Prahy od 1. ledna 2025 zmizí z tuzemských tratí další letitější lokomotivy. V některých… »

Po Branickém mostě opět jezdí vlakyPo Branickém mostě opět jezdí vlaky

18.8.2024 - Branický most se po šedesáti letech dočkal jižní koleje. Koncepčně dvoukolejná stavba byla po desetiletí provozována pouze jako jednokolejná, a to včetně navazujícího úseku do Krče a dále. Přestože se o plánovaném… »

Smíchov a Masaryčka se proměnily ve staveništěSmíchov a Masaryčka se proměnily ve staveniště

8.8.2024 - Přestože se práce na rekonstrukci Masarykova nádraží zpočátku soustředily převážně na prostor kolem sedmé koleje, se začátkem léta začaly ovlivňovat provoz mnohem více. Linky S2 a S22 provozované v Praze se musely přestěhovat… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika