Železničář / Provoz / Vectrony ČD jezdí až do Hamburku
Vectrony ČD jezdí až do Hamburku
25.6.2018 – autor: JOSEF HOLEK
Vectrony Českých drah jezdí až na sever Německa. Jde do jisté míry o historický mezník. Řadu let totiž musely vlaky EC mířící z Prahy do Německa v Drážďanech přepřahat na lokomotivy Deutsche Bahn. A tak se dělo i několik měsíců poté, co si národní dopravce pronajal vícesystémové Vectrony. To však už je minulostí a jízdní doba se díky tomu zkrátila o více než deset minut.
![Vectrony ČD jezdí až do Hamburku](/assets/zeleznicar/provoz-a-technika/vectron712.jpg)
Lokomotivy Siemens Vectron v korporátních barvách Českých drah jezdí od 10. června až do německého Berlína a Hamburku. Ještě do soboty 9. června však jezdily podle jízdního řádu, který počítal přepřahem v Drážďanech, a tedy delší jízdní dobou. Nyní soupravy cestu z Prahy – Holešovic do Berlína hl. nádraží zvládnou pod čtyři hodiny.
Od 8. května zatím jezdily Vectrony turnusově na vlacích EC 174, EC 175, EC 178 a EC 179. „Nasazením lokomotiv před platností změny jízdního řádu jsme sledovali doladění posledních detailů před začátkem ostrého provozu,“ vysvětlil František Kozel, vrchní přednosta pražského DKV.
Vectrony v modrobílém korporátním provedení jezdily do Německa již od začátku platnosti aktuálního GVD, ovšem jen do Drážďan. Pak opět přišla ke slovu lokomotiva řady 101 od Deutsche Bahn. „Lokomotiva řady 193.2 je samozřejmě homologovaná i pro provoz v Německu, jenže na DB bylo nutné zaškolit desítky nových strojvedoucí na provoz těchto strojů. Padesát strojvedoucích národního dopravce se s Vectrony seznamovalo už loni v létě, první pronajaté kusy v barvách ČD pak dorazily až na podzim. Nyní budou jezdit Češi do Drážďan, odtud povedou lokomotivu Němci,“ dodal.
S červnovou změnou přišlo zkrácení jízdní doby o 11 minut. Spoje kategorie EC z pražského hlavního nádraží odjíždí směr Berlín, Hamburk a Kiel každou sudou hodinu a 33. minutu. Celou trasu mezi Prahou a Berlínem zvládají ujet za 3 hodiny a 50 minut. Ovšem platí to pro úsek mezi Holešovicemi a nádražím Südkreuz. Mezi hlavními nádražími je cesta celkově o 19 minut delší.
Konec náročného přepřahání
Deset vícesystémových Vectronů si národní dopravce minulý rok pronajal, aby na lince nahradil starší lokomotivy řady 371 a eliminoval časově náročné přepřahání za hranicemi. Prvních osm strojů dorazilo loni v listopadu, další dva o měsíc později. Kromě „écéček“ na sever Německa dopravují Vectrony i některé rychlíky do Chebu v úseku z Prahy do Ústí nad Labem. Lokomotivy byly dodány v konfiguraci, na které se dohodly ČD s německými partnery. Kromě požadavku na rychlost 200 km/h jsou vybaveny evropským vlakovým zabezpečovačem ETCS a dále národním německým zabezpečovacím systémem LZB a PZB. Mašiny umí jezdit pod třemi napájecími systémy, tedy 3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC a 15 kV 16,7 Hz AC. V jejich výbavě nechybí ani komunikační systémy GSM-R a TRS.
Další články této rubriky
Práce na kladenském S-bahnu se blíží k závěru
18.7.2024 - Trať mezi kladenským centrálním nádražím a stanicí Kladno-Ostrovec přes zastávku Kladno město sice měří pouze lehce přes pět kilometrů, práce na její modernizaci však svým rozsahem patří mezi nejvýznamnější tuzemské… »
V Pardubicích slouží nová zastávka i lávka
10.7.2024 - Po bezmála čtyřech letech skončila modernizace železničního uzlu v Pardubicích. Cestující díky tomu mohou využívat nové moderní nástupiště, pohodlně dostupné výtahy a eskalátory. Část vlaků také začala zajíždět na novou… »
Nová stanice v Bubnech už pomalu získává podobu
16.6.2024 - Už více než rok trvá kompletní rekonstrukce úseku železniční trati mezi pražskými Bubny a Výstavištěm. Letos výrazně pokročila především výstavba čtyřkolejné stanice v Bubnech, včetně navazujících estakád. Ty nahradí jak… »