Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Vectrony ČD jezdí až do Hamburku

Vectrony ČD jezdí až do Hamburku

25.6.2018 – autor: JOSEF HOLEK

Vectrony Českých drah jezdí až na sever Německa. Jde do jisté míry o historický mezník. Řadu let totiž musely vlaky EC mířící z Prahy do Německa v Drážďanech přepřahat na lokomotivy Deutsche Bahn. A tak se dělo i několik měsíců poté, co si národní dopravce pronajal vícesystémové Vectrony. To však už je minulostí a jízdní doba se díky tomu zkrátila o více než deset minut.

Vectrony ČD jezdí až do Hamburku

Lokomotivy Siemens Vectron v korporátních barvách Českých drah jezdí od 10. června až do německého Berlína a Hamburku. Ještě do soboty 9. června však jezdily podle jízdního řádu, který počítal přepřahem v Drážďanech, a tedy delší jízdní dobou. Nyní soupravy cestu z Prahy – Holešovic do Berlína hl. nádraží zvládnou pod čtyři hodiny.

Od 8. května zatím jezdily  Vectrony  turnusově na vlacích EC 174, EC 175, EC 178 a EC 179. „Nasazením lokomotiv před platností změny jízdního řádu jsme sledovali doladění posledních detailů před začátkem ostrého provozu,“ vysvětlil František Kozel, vrchní přednosta pražského DKV.

Vectrony v modrobílém korporátním provedení jezdily do Německa již od začátku platnosti aktuálního GVD, ovšem jen do Drážďan. Pak opět přišla ke slovu lokomotiva řady 101 od Deutsche Bahn. „Lokomotiva řady 193.2 je samozřejmě homologovaná i pro provoz v Německu, jenže na DB bylo nutné zaškolit desítky nových strojvedoucí na provoz těchto strojů. Padesát strojvedoucích národního dopravce se s Vectrony seznamovalo už loni v létě, první pronajaté kusy v barvách ČD pak dorazily až na podzim. Nyní budou jezdit Češi do Drážďan, odtud povedou lokomotivu Němci,“ dodal.

S červnovou změnou přišlo zkrácení jízdní doby o 11 minut. Spoje kategorie EC  z pražského hlavního nádraží odjíždí směr Berlín, Hamburk a Kiel každou sudou hodinu a 33. minutu. Celou trasu mezi Prahou a Berlínem zvládají ujet za 3 hodiny a 50 minut. Ovšem platí to pro úsek mezi Holešovicemi a nádražím Südkreuz. Mezi hlavními nádražími je cesta celkově o 19 minut delší.

Konec náročného přepřahání

Deset vícesystémových Vectronů si národní dopravce minulý rok pronajal, aby na lince nahradil starší lokomotivy řady 371 a eliminoval časově náročné přepřahání za hranicemi. Prvních osm strojů dorazilo loni v listopadu, další dva o měsíc později. Kromě „écéček“ na sever Německa dopravují Vectrony i některé rychlíky do Chebu v úseku z Prahy do Ústí nad Labem. Lokomotivy byly dodány v konfiguraci, na které se dohodly ČD s německými partnery. Kromě požadavku na rychlost 200 km/h jsou vybaveny evropským vlakovým zabezpečovačem ETCS a dále národním německým zabezpečovacím systémem LZB a PZB. Mašiny umí jezdit pod třemi napájecími systémy, tedy 3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC a 15 kV 16,7 Hz AC. V jejich výbavě nechybí ani komunikační systémy GSM-R a TRS.


Průměrné hodnocení (6 hlasů): 4.33

Další články této rubriky

Zajímavosti z lokomotivního parku ČD CargoZajímavosti z lokomotivního parku ČD Cargo

26.5.2023 - Dceřiná společnost Českých drah ČD Cargo, největší tuzemský železniční nákladní dopravce, staví svoji budoucnost na čtyřech strategických pilířích – interoperabilitě, expanzi do zahraničí, intermodalitě a společenské… »

ČD Cargo vyhrálo výběrové řízení na přepravu uhlíČD Cargo vyhrálo výběrové řízení na přepravu uhlí

26.4.2023 - V roce 2022 přepravilo ČD Cargo přes 10,5 milionu tun hnědého uhlí do elektráren, tepláren i do uhelných skladů po celé České republice. Je to o přibližně 3 miliony tun více než v roce 2021. Přijali jsme celou řadu opatření a… »

Hala ČD Cargo v Lovosicích nabízí vysoký standard služebHala ČD Cargo v Lovosicích nabízí vysoký standard služeb

27.3.2023 - Provoz lovosické skladovací haly ČD Cargo byl zahájen již v roce 2010. V rámci projektu rozvoje logistických služeb měly podobné objekty vyrůst ještě v Brně a v Ostravě-Mošnově. Krize na konci prvního desetiletí nového milénia… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika