Železničář / Provoz / Vectrony ČD jezdí až do Hamburku
Vectrony ČD jezdí až do Hamburku
25.6.2018 – autor: JOSEF HOLEK
Vectrony Českých drah jezdí až na sever Německa. Jde do jisté míry o historický mezník. Řadu let totiž musely vlaky EC mířící z Prahy do Německa v Drážďanech přepřahat na lokomotivy Deutsche Bahn. A tak se dělo i několik měsíců poté, co si národní dopravce pronajal vícesystémové Vectrony. To však už je minulostí a jízdní doba se díky tomu zkrátila o více než deset minut.

Lokomotivy Siemens Vectron v korporátních barvách Českých drah jezdí od 10. června až do německého Berlína a Hamburku. Ještě do soboty 9. června však jezdily podle jízdního řádu, který počítal přepřahem v Drážďanech, a tedy delší jízdní dobou. Nyní soupravy cestu z Prahy – Holešovic do Berlína hl. nádraží zvládnou pod čtyři hodiny.
Od 8. května zatím jezdily Vectrony turnusově na vlacích EC 174, EC 175, EC 178 a EC 179. „Nasazením lokomotiv před platností změny jízdního řádu jsme sledovali doladění posledních detailů před začátkem ostrého provozu,“ vysvětlil František Kozel, vrchní přednosta pražského DKV.
Vectrony v modrobílém korporátním provedení jezdily do Německa již od začátku platnosti aktuálního GVD, ovšem jen do Drážďan. Pak opět přišla ke slovu lokomotiva řady 101 od Deutsche Bahn. „Lokomotiva řady 193.2 je samozřejmě homologovaná i pro provoz v Německu, jenže na DB bylo nutné zaškolit desítky nových strojvedoucí na provoz těchto strojů. Padesát strojvedoucích národního dopravce se s Vectrony seznamovalo už loni v létě, první pronajaté kusy v barvách ČD pak dorazily až na podzim. Nyní budou jezdit Češi do Drážďan, odtud povedou lokomotivu Němci,“ dodal.
S červnovou změnou přišlo zkrácení jízdní doby o 11 minut. Spoje kategorie EC z pražského hlavního nádraží odjíždí směr Berlín, Hamburk a Kiel každou sudou hodinu a 33. minutu. Celou trasu mezi Prahou a Berlínem zvládají ujet za 3 hodiny a 50 minut. Ovšem platí to pro úsek mezi Holešovicemi a nádražím Südkreuz. Mezi hlavními nádražími je cesta celkově o 19 minut delší.
Konec náročného přepřahání
Deset vícesystémových Vectronů si národní dopravce minulý rok pronajal, aby na lince nahradil starší lokomotivy řady 371 a eliminoval časově náročné přepřahání za hranicemi. Prvních osm strojů dorazilo loni v listopadu, další dva o měsíc později. Kromě „écéček“ na sever Německa dopravují Vectrony i některé rychlíky do Chebu v úseku z Prahy do Ústí nad Labem. Lokomotivy byly dodány v konfiguraci, na které se dohodly ČD s německými partnery. Kromě požadavku na rychlost 200 km/h jsou vybaveny evropským vlakovým zabezpečovačem ETCS a dále národním německým zabezpečovacím systémem LZB a PZB. Mašiny umí jezdit pod třemi napájecími systémy, tedy 3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC a 15 kV 16,7 Hz AC. V jejich výbavě nechybí ani komunikační systémy GSM-R a TRS.
Další články této rubriky
Banány míří definitivně do výslužby
9.3.2025 - Legendární lokomotivy řady 150 a 151 známé pod přezdívkami Banán či Dvojka míří definitivně do výslužby. V pravidelném provozu skončí na začátku března. Pak je ČD odstaví do zálohy a následně nabídnou k prodeji případným… »
ČD investují do zázemí v Olomouci
19.2.2025 - Díky dodávkám desítek nových jednotek RegioPanter a dalším přírůstkům ve vozovém parku změnila osobní doprava na Olomoucku během několika málo let zcela svůj charakter. Přechod z klasických souprav vagonů s lokomotivami na… »
Nová hala v Chebu má hotovou nosnou konstrukci
11.2.2025 - Stavba nové opravárenské haly ve Středisku údržby Českých drah v Chebu pokračuje podle plánu a je zhruba ve třetině. Za necelých devět měsíců prací stavbaři kompletně zdemolovali stávající objekty, dokončili založení nové… »