Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / V železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátor

V železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátor

11.3.2024 – autor: VÍT ČEPICKÝ

ČD Cargo představilo ve druhé polovině února nový simulátor lokomotivy Siemens Vectron. Umístěný je v České Třebové, tradiční baště tuzemských železničářů. Velmi zdařilou a do detailu vyvedenou kopii skutečné kabiny Vectronu pokřtil ministr dopravy Martin Kupka, jenž pod dohledem zkušených školitelů z Dopravního vzdělávacího institutu dojel téměř doopravdy z ostravského Svinova do Jistebníku.

V železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátor

Právě realističnost dojmů je u simulátoru stěžejní – a kabina stacionárního třebovského Vectronu patří ke špičce. Budoucím strojvedoucím během výcviku i současným při školení dokáže zprostředkovat většinu dojmů z řízení různě těžkých nákladních vlaků, nasimuluje různé přírodní podmínky, rozličné mimořádnosti i několik tratí pod nejčastějšími typy zabezpečovacího zařízení. Strojvedoucí si vyzkouší jak ETCS, tak automatický blok, automatické hradlo i jízdu dle předpisu D3, či z pohledu lokomotivy jízdu pod LS 06, Mirellem, ETCS level 2 i nejpoužívanějšími zahraničními zabezpečovacími systémy.
Ideu potvrdil i předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth. „Bezpečnost provozu je pro nás absolutní prioritou. Naši strojvedoucí proto každé dva roky na simulátoru absolvují individuální školení pod vedením lektora z Dopravního vzdělávacího institutu (DVI). Vyzkoušet si zde mohou například reakci na poruchy zabezpečovacího zařízení na trati nebo mimořádné situace, se kterými se v běžném provozu mohou setkat.“
Ministr Kupka po své krátké směně ocenil zejména kvalitní zprostředkování dojmů z jízdy pod ETCS. „V letošním roce máme jako hlavní téma přípravu na provoz pod dohledem ETCS. Zprovoznění nového simulátoru vnímám jako důležitý milník umožňující jednodušší přechod na nový vlakový zabezpečovač,“ uvedl v třebovské pobočce DVI, dceřiné společnosti Českých drah.
Společně s Blankou Havelkovou, náměstkyní generálního ředitele Českých drah pro lidské zdroje, jež je v sídle DVI coby jeho bývalá ředitelka jako doma, navštívili nejen přes chodbu umístěný simulátor řízení osobních drážních vozidel Českých drah, ale zejména budoucí kolegy strojvedoucí v učebnách, kde se odehrává jejich teoretická příprava pro provoz.

S Esem vstříc vánici
Česká Třebová je ovšem sídlem ještě jedné zásadní vzdělávací instituce budoucích železničářů. Střední škola technická a dopravní Gustava Habrmana podporuje vztah ke dráze v tom nejdůležitějším věku, tedy u středoškolaček a středoškoláků, další kroky Blanky Havelkové a Martina Kupky proto vedly právě tam.
Tamější studenti, evidentně plně ve svém živlu, nadšeně prezentovali učebnu s mechanickou zabezpečovací technikou, rozlehlé modelové kolejiště simulující moderní řízení železničního provozu, a také třetí simulátor řízení železničního vozidla toho dne, ve kterém Blanka Havelková pod přísným odborným dohledem středoškoláků usedla za panel Esa, tedy lokomotivy řady 362, a vydala se vstříc věrně simulované husté vánici. 
A zatímco program pokračoval dále návštěvou dispečerů ČD Cargo a přítomní se pak odebrali Ostravanem zpět ku Praze, studenti třebovské střední dopravní školy patrně nadále trénovali svůj drážní zápal. Jak poznamenal ředitel, není výjimkou, že mnozí z nich setrvávají ve škole dobrovolně do večerních hodin. Dráha evidentně stále táhne, a platí to i v případě mladé generace. Tak nechť jim zápal vydrží. 
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Uzel v České Třebové čeká obnova za miliardyUzel v České Třebové čeká obnova za miliardy

21.4.2025 - Jedna z nejvytíženějších dopravních křižovatek v zemi projde kompletní obnovou. Správa železnic počátkem března zahájila modernizaci železničního uzlu Česká Třebová. Přestavbou projdou koleje, rekonstrukce se dočkají také… »

Olomoucké depo projde kompletní modernizacíOlomoucké depo projde kompletní modernizací

14.4.2025 - Ve Středisku údržby Českých drah v Olomouci začala rekonstrukce opravárenské haly. Investice za 400 milionů korun je první fází celkové modernizace střediska, která podstatně zvýší kvalitu údržby a úroveň pracovních podmínek… »

České dráhy vybudují ve svých depech fotovoltaické elektrárny České dráhy vybudují ve svých depech fotovoltaické elektrárny

9.4.2025 - České dráhy připravují výstavbu několika střešních a pozemních fotovoltaických elektráren ve vybraných depech. Solární panely plánuje dopravce umístit na své objekty v Havlíčkově Brodě, České Třebové, Děčíně a pražské… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od ...
Datum do ...
Železničář číslo
Rubrika
 

Nastavení cookie

K zajištění co nejlepší uživatelské zkušenosti s našimi webovými stránkami využíváme tzv. soubory cookie. Podrobné informace o cookies naleznete zde informace o cookies. Kliknutím na Přijmout všechny cookies souhlasíte s tím, že můžeme užívat všechny typy cookies. Pokud chcete povolit užívání pouze některých typů cookies, zvolte je v sekci Nastavení cookies. Kliknutím na Nepřijmout odmítnete užívání všech cookies s výjimkou těch, které nezbytně potřebujeme pro fungování našich webových stránek (tzv. „Nezbytné cookies“).