Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / V Šumperku opraví pro ČD trakční motory

V Šumperku opraví pro ČD trakční motory

16.12.2019 – autor: MARTIN HARÁK

Šumperská společnost Pars nova opraví trakční motory pro elektrické lokomotivy Českých drah řad 162, 163, 362 a 363 za více než 140 milionů korun. Historicky největší smlouva na opravy těchto součástí elektrických lokomotiv zavazuje podnik v Šumperku během třiceti šesti měsíců opravit bezmála tři stovky motorů unifikovaných strojů Českých drah.

V Šumperku opraví pro ČD trakční motory

Smlouva, která byla podepsána mezi oběma firmami, hovoří primárně o celkové sumě a době platnosti, počty opravených motorů jsou informativní. Podle Pavla Jurky z obchodního oddělení Pars nova se konkrétní počet motorů bude odvíjet od celkového rozsahu oprav. „Každý motor má jiný druh poškození, a tak se můžeme dostat na minimální, ale naopak i na maximální cenu za celkovou diagnostiku a následnou opravu. Opravdu záleží kus od kusu. Jsme ale na celý kontrakt dobře připraveni, protože před čtyřmi lety jsme vyhráli podobnou větší zakázku pro dceřinou společnost Českých drah ČD Cargo. Pro její potřeby jsme opravili během jednoho roku dohromady osmdesát motorů,“ vysvětluje Jurka.

Podle okamžité potřeby

Jak vyplývá z informací šumperské společnosti, smlouva není dogmaticky vázaná přesným harmonogramem, neboť všechno záleží na tom, kdy a jak se jednotlivé trakční motory porouchají či budou vyžadovat okamžitý zásah. Tento volně nastavený kontrakt má velkou výhodu především v tom, že národní dopravce může reagovat „ad hoc“, a hlavně nemusí dlouhodobě odstavovat kompletní lokomotivy mimo provoz. Vysvětlení je jednoduché. Pokud se některý motor porouchá, zaměstnanci Českých drah ho v depu vymontují a nechají poslat nákladním vozem do Šumperku. Do lokomotivy mezitím mohou zastavět nový či opravený motor, který mají v záloze, a stroj je schopný ve velmi krátkém termínu vyjet opět na trať. „Šetří se tím čas i finance,“ dodává projektový manažer Hynek Huf, jenž má problematiku oprav motorů na starosti.

Nejčastěji problémy s izolací

Do Šumperku se tedy naváží trakční motory pouze s konkrétním druhem závad, tedy nikoli na periodické prohlídky – ty si umí zrealizovat jednotlivá depa ve vlastní režii. Podle projektového manažera Hufa se na  Šumpersko dostanou trakční motory se špatným izolačním stavem na kompenzačním vinutí či na statoru nebo kotvě, které se pak musí poměrně pracně převíjet. Takových motorů je většina. U zhruba dvaceti procent se pak jedná většinou o výměnu ložisek nebo obnovu izolačního stavu.

Stejnosměrné motory jak pro jedno, tak i dvousystémové lokomotivy jsou stejného typu, konkrétně řady AL 4542 FIR od firmy Škoda. To usnadňuje celkovou práci díky celkové unifikaci všech zmíněných lokomotivních řad. „Máme veškeré know-how na stejnosměrné motory typu FIR, přičemž klíčovým pracovištěm je zkušebna. Naší výhodou také je, že můžeme vycházet z naší dlouhodobé tradice oprav elektrických lokomotiv a jednotek, což nám výrazně usnadňuje práci,“ dodává na závěr Pavel Jurka.

 


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 5

Další články této rubriky

RegioNovy dostanou wi-fi i zásuvkyRegioNovy dostanou wi-fi i zásuvky

24.6.2020 - České dráhy pokračují v modernizaci svého vozidlového parku. Po omlazení osobních vozů pro dálkovou i regionální dopravu přišly na řadu úpravy motorových jednotek řady 814. Potřeba vychází nejen z požadavků cestujících na… »

Moderní soustruh nezastavila ani pandemieModerní soustruh nezastavila ani pandemie

22.6.2020 - Moderní podúrovňový soustruh Českých drah, jediný svého druhu v zemi, se v provozu osvědčil. Potvrzují to počty osoustružených náprav. Dopravce jej zakoupil a zprovoznil před dvěma lety ve zrekonstruované hale pražského Střediska… »

Nejrychlejší stroje ČD v provozuNejrychlejší stroje ČD v provozu

29.5.2020 - České dráhy nasadily do provozu dvě moderní třísystémové elektrické lokomotivy 1216.903, respektive 1216.902, známé jako Taurus. První stroj vyrazil na trať symbolicky 1. dubna. Stroj v korporátním nátěru ČD odvezl odpoledne vlak… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika