Železničář / Provoz / V Pardubicích slouží nová zastávka i lávka
V Pardubicích slouží nová zastávka i lávka
10.7.2024 – autor: PETR SLONEK
Po bezmála čtyřech letech skončila modernizace železničního uzlu v Pardubicích. Cestující díky tomu mohou využívat nové moderní nástupiště, pohodlně dostupné výtahy a eskalátory. Část vlaků také začala zajíždět na novou zastávku blíže k centru krajské metropole a přímo na hlavním nádraží vznikla i nová železniční lávka.
Rekonstrukce začala v září 2020 a celkové náklady dosáhly téměř 6,36 miliardy korun. Práce zahrnovaly opravy nástupišť a vybudování pátého nástupiště. Uzel má nové zabezpečovací zařízení, trakční vedení a mosty. Na dalších 74 milionů korun vyšla výstavba zastávky Pardubice centrum. Zároveň odstartovaly práce na zbývající části budovy hlavního nádraží.
Pardubické hlavní nádraží leží na frekventovaném koridoru z Prahy na Moravu. Denně zde zasta-ví stovky dálkových a regionálních vlaků. Zrekonstruovaná jsou všechna stávající nástupiště, na-víc k nim přibylo jedno nové. Jejich délka se pohybuje od 124 do 436 metrů. Správa železnic zre-novovala zastřešení nástupišť, podpěry trakčního vedení, osvětlení, orientační, informační a kamerový systém, nové jsou majáky a značení pro zrakově postižené.
Obnovené jsou oba podchody, pro přístup k vlakům lze nově využít kromě schodů také výtahy nebo eskalátory. Stejně tak propojují i nástupiště se zastřešenou lávkou, která měří celkem 290 metrů a vede přes celé kolejiště až do sídliště Dukla.
Pardubický uzel je podle vedoucí Zastoupení Evropské komise v Praze Moniky Ladmanové vý-znamný i z hlediska evropské železniční sítě. „Lepší spojení na trase Praha – Brno – Břeclav je důležité pro cesty z Berlína, Bratislavy či Vídně. Modernizaci pardubického nádraží podpořila evropská dotace v objemu více než tří miliard korun. Příspěvek zajistí cestujícím vyšší bezpečnost a větší pohodlí při cestování vlakem.“
Stavbaři zároveň zrekonstruovali kolejiště. Provoz vlaků je díky tomu tišší, instalace zabezpečova-cího zařízení ETCS umožní zvýšit jejich rychlost na 160 km/h. Dalším přínosem je zdvoukolejnění úseku ve směru na Rosice nad Labem, který využívají jak vlaky do Hradce Králové, tak i do Chrudimi.
Nová zastávka
Novinkou je zastávka Pardubice centrum. Cestujícím přinese výrazné zkrácení docházkové vzdá-lenosti do středu města. Ve středu 12. června sem začaly zajíždět všechny osobní a spěšné vlaky od Hradce Králové a ve špičce také od Chrudimi. Jde o 48 párů vlaků, jež zde začínají a končí jízdu. Zastávku tvoří oboustranné nástupiště. Cestující se na ni dostanou krytými šikmými chodníky. Nechybí přístřešky, lavičky, osvětlení, informační a kamerový systém. Nachází se u podchodu, který propojuje Sladkovského a Rokycanovu ulici. Ústí sem nový tubus, kterým se cestující na nástupiště dostanou. Přístupová cesta je také z ulice Jana Palacha.
Druhá část oprav nádraží
Stavební ruch na pardubickém hlavním nádraží ale neutichne. Startuje totiž druhá část rekon-strukce tamní rozsáhlé památkově chráněné budovy. Po obnově někdejšího hotelu přichází na řadu nádražní hala, východní provozní křídlo a západní křídlo s bytovým domem. Stavbaři kompletně zrenovují střechu, fasádu i celý interiér. Tomu se vrátí původní podoba, která bude odpovídat současným požadavkům cestujících i dopravců. Součástí projektu je instalace fotovol-taické elektrárny.
V odbavovací hale se zlepší služby pro cestující včetně veřejných toalet. Komerční jednotky s ordinacemi a lékárnou budou v přízemí a v 1. patře západního křídla. Bezbariérový přístup zajistí výtah. Východní křídlo bude sloužit zajištění provozu. Stavbaři udělají dispoziční úpravy v zázemí zaměstnanců a rozšíří kancelářské prostory. Počítá se i s rekonstrukcí bytového domu.
Práce se uskuteční za provozu, cestujícím zůstane vždy přístupná část odbavovací haly a zázemí. Hotovo má být na konci roku 2026. Celkové náklady této etapy stavby dosahují 1,014 miliardy korun. První rok se opraví východní křídlo a polovina haly, poté se začne pracovat na západním křídle a druhé části haly.
Další články této rubriky
Banány, Plecháče a Bastardi brzy odejdou na zasloužený odpočinek
13.9.2024 - Kvůli zavedení evropského zabezpečovače ETCS na železničních koridorech z Prahy do Ostravy, z Ostravy do Břeclavi a z Břeclavi do Prahy od 1. ledna 2025 zmizí z tuzemských tratí další letitější lokomotivy. V některých… »
Po Branickém mostě opět jezdí vlaky
18.8.2024 - Branický most se po šedesáti letech dočkal jižní koleje. Koncepčně dvoukolejná stavba byla po desetiletí provozována pouze jako jednokolejná, a to včetně navazujícího úseku do Krče a dále. Přestože se o plánovaném… »
Smíchov a Masaryčka se proměnily ve staveniště
8.8.2024 - Přestože se práce na rekonstrukci Masarykova nádraží zpočátku soustředily převážně na prostor kolem sedmé koleje, se začátkem léta začaly ovlivňovat provoz mnohem více. Linky S2 a S22 provozované v Praze se musely přestěhovat… »