Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / V Pardubicích slouží nová zastávka i lávka

V Pardubicích slouží nová zastávka i lávka

10.7.2024 – autor: PETR SLONEK

Po bezmála čtyřech letech skončila modernizace železničního uzlu v Pardubicích. Cestující díky tomu mohou využívat nové moderní nástupiště, pohodlně dostupné výtahy a eskalátory. Část vlaků také začala zajíždět na novou zastávku blíže k centru krajské metropole a přímo na hlavním nádraží vznikla i nová železniční lávka.

V Pardubicích slouží nová zastávka i lávka

Rekonstrukce začala v září 2020 a celkové náklady dosáhly téměř 6,36 miliardy korun. Práce zahrnovaly opravy nástupišť a vybudování pátého nástupiště. Uzel má nové zabezpečovací zařízení, trakční vedení a mosty. Na dalších 74 milionů korun vyšla výstavba zastávky Pardubice centrum. Zároveň odstartovaly práce na zbývající části budovy hlavního nádraží.
Pardubické hlavní nádraží leží na frekventovaném koridoru z Prahy na Moravu. Denně zde zasta-ví stovky dálkových a regionálních vlaků. Zrekonstruovaná jsou všechna stávající nástupiště, na-víc k nim přibylo jedno nové. Jejich délka se pohybuje od 124 do 436 metrů. Správa železnic zre-novovala zastřešení nástupišť, podpěry trakčního vedení, osvětlení, orientační, informační a kamerový systém, nové jsou majáky a značení pro zrakově postižené. 
Obnovené jsou oba podchody, pro přístup k vlakům lze nově využít kromě schodů také výtahy nebo eskalátory. Stejně tak propojují i nástupiště se zastřešenou lávkou, která měří celkem 290 metrů a vede přes celé kolejiště až do sídliště Dukla. 
Pardubický uzel je podle vedoucí Zastoupení Evropské komise v Praze Moniky Ladmanové vý-znamný i z hlediska evropské železniční sítě. „Lepší spojení na trase Praha – Brno – Břeclav je důležité pro cesty z Berlína, Bratislavy či Vídně. Modernizaci pardubického nádraží podpořila evropská dotace v objemu více než tří miliard korun. Příspěvek zajistí cestujícím vyšší bezpečnost a větší pohodlí při cestování vlakem.“
Stavbaři zároveň zrekonstruovali kolejiště. Provoz vlaků je díky tomu tišší, instalace zabezpečova-cího zařízení ETCS umožní zvýšit jejich rychlost na 160 km/h. Dalším přínosem je zdvoukolejnění úseku ve směru na Rosice nad Labem, který využívají jak vlaky do Hradce Králové, tak i do Chrudimi.

Nová zastávka
Novinkou je zastávka Pardubice centrum. Cestujícím přinese výrazné zkrácení docházkové vzdá-lenosti do středu města.  Ve středu 12. června sem začaly zajíždět všechny osobní a spěšné vlaky od Hradce Králové a ve špičce také od Chrudimi. Jde o 48 párů vlaků, jež zde začínají a končí jízdu. Zastávku tvoří oboustranné nástupiště. Cestující se na ni dostanou krytými šikmými chodníky. Nechybí přístřešky, lavičky, osvětlení, informační a kamerový systém. Nachází se u podchodu, který propojuje Sladkovského a Rokycanovu ulici. Ústí sem nový tubus, kterým se cestující na nástupiště dostanou. Přístupová cesta je také z ulice Jana Palacha.  

Druhá část oprav nádraží
Stavební ruch na pardubickém hlavním nádraží ale neutichne. Startuje totiž druhá část rekon-strukce tamní rozsáhlé památkově chráněné budovy. Po obnově někdejšího hotelu přichází na řadu nádražní hala, východní provozní křídlo a západní křídlo s bytovým domem. Stavbaři kompletně zrenovují střechu, fasádu i celý interiér. Tomu se vrátí původní podoba, která bude odpovídat současným požadavkům cestujících i dopravců. Součástí projektu je instalace fotovol-taické elektrárny.
V odbavovací hale se zlepší služby pro cestující včetně veřejných toalet. Komerční jednotky s ordinacemi a lékárnou budou v přízemí a v 1. patře západního křídla. Bezbariérový přístup zajistí výtah. Východní křídlo bude sloužit zajištění provozu. Stavbaři udělají dispoziční úpravy v zázemí zaměstnanců a rozšíří kancelářské prostory. Počítá se i s rekonstrukcí bytového domu.
Práce se uskuteční za provozu, cestujícím zůstane vždy přístupná část odbavovací haly a zázemí. Hotovo má být na konci roku 2026. Celkové náklady této etapy stavby dosahují 1,014 miliardy korun. První rok se opraví východní křídlo a polovina haly, poté se začne pracovat na západním křídle a druhé části haly. 
 


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5

Další články této rubriky

Práce na kladenském S-bahnu se blíží k závěruPráce na kladenském S-bahnu se blíží k závěru

18.7.2024 - Trať mezi kladenským centrálním nádražím a stanicí Kladno-Ostrovec přes zastávku Kladno město sice měří pouze lehce přes pět kilometrů, práce na její modernizaci však svým rozsahem patří mezi nejvýznamnější tuzemské… »

Nová stanice v Bubnech už pomalu získává podobuNová stanice v Bubnech už pomalu získává podobu

16.6.2024 - Už více než rok trvá kompletní rekonstrukce úseku železniční trati mezi pražskými Bubny a Výstavištěm. Letos výrazně pokročila především výstavba čtyřkolejné stanice v Bubnech, včetně navazujících estakád. Ty nahradí jak… »

Tornádo se rozloučilo s Olomoucí a projelo ČeskemTornádo se rozloučilo s Olomoucí a projelo Českem

25.5.2024 - Řada 460 se loučí s pravidelným provozem. Někdejší ikona příměstských vlaků na severu Čech, Olomoucku nebo Ostravsku předává štafetu novějším strojům v podobě jednotek RegioPanter. Na konci dubna se za mimořádného zájmu… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika