Železničář / Provoz / V Ostravě měl premiéru upravený vůz Bdmtee
V Ostravě měl premiéru upravený vůz Bdmtee
1.7.2019 – autor: MARTIN HARÁK
Už podvacáté hostil areál ostravského nákladového nádraží tradiční výstavu kolejových vozidel či nových informačních technologií a manipulační techniky Czech Raildays. Tři velmi horké dny, ve kterých se veletrh za účasti asi dvou stovek vystavovatelů uskutečnil, patřily i dvoudenní odborné konferenci se zaměřením na aktuální stav budování železnice v ČR.
České dráhy letos v Ostravě od 11. do 13. června představily jak prototyp modernizovaného osobního vozu řady Bdmtee od firmy DPOV pro regionální spoje, tak i modernizovaný vůz 1. třídy s bistrem řady ARmpee, který je již v počtu několika kusů v provozu na dálkových linkách. Nechyběla ani dvouvozová elektrická jednotka řady 650 RegioPanter. Ta, byť už v modernějším provedení, rozšíří flotilu národního dopravce v příštích letech. „České dráhy jsou tradičním partnerem a vystavovatelem na největším českém veletrhu drážní techniky, kde byl úplnou novinkou modernizovaný osobní vůz pro regionální osobní vlaky řady Bdmtee. Právě ten může být rozumnou ekonomickou alternativou v rámci modernizací vozového parku pro regionální dopravu,“ řekl místopředseda představenstva ČD Radek Dvořák. Člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro provoz Michal Vereš, jenž na veletrhu tento vůz slavnostně pokřtil s předsedou představenstva dceřiné společnosti DPOV Romanem Kottem, doplnil, že vůz Bdmtee dostal zcela nové sedačky s textilním potahem. Snížení jejich počtu přinese větší komfort. Samozřejmostí jsou elektrické zásuvky 230 V, USB konektory pro dobíjení elektroniky či nový audiovizuální informační systém s LCD monitory.
Dorazila i hnací vozidla
Samozřejmostí byla expozice hnacích vozidel. Primát v kolejové expozici hrály hned dva stroje od českotřebovského výrobce CZ LOKO. Obdiv sklízela především hybridní dvounápravová lokomotiva HybridShunter 400 coby absolutní novinka ve výrobním programu firmy. Stroj je určen především pro posunovací službu, kde pohon zajišťuje trakční baterie. Ta se napájí systémem plug-in, tedy ze zásuvky vnějšího napájení. Vznětový motor typu CAT C4.4 slouží pouze jako záložní na velmi krátké dojezdy.
Z České Třebové se přijeli pochlubit i čtyřnápravovým mohutným strojem EffiShunter 1000, který pochází z pětikusové série pro dceřinou společnost Českých drah ČD Cargo. Tento stroj má vznětový motor o výkonu 895 kW a prostorná vyvýšená kabina umožňuje strojvedoucímu dobrý rozhled na trať. Určitě není bez zajímavosti, že všechny EffiShuntery budou již z výroby vybavené zabezpečovacím systém ETCS.
Nákladní lokomotivy a komponenty
Když už byla řeč o společnosti ČD Cargo, tak pro její dceřinou firmu CD Cargo Poland vyrobila polská továrna Newag Gliwice elektrickou lokomotivu typu Dragon E6ACT. Stroj, který vznikl ve spolupráci s Instytutem Elektrotechniki Warszawa a projekční kanceláří EC Engineering, pochází z rodiny šestinápravových lokomotiv pro provoz na tratích elektrizovaných stejnosměrným systémem 3 kV. Mezi elektrickými hnacími vozidly na veletrhu nechyběla ani lokomotiva Vectron od firmy Siemens, určená pro polského dopravce PKP Cargo. Své místo měl i speciální čtyřnápravový vůz typu VT 420, uzpůsobený pro testování technologií zabezpečovacích zařízení firmy Thales. Vozidlo, přezdívané Lucy, bylo původně v provozu v regionální dopravě v Německu. Na veletrh přijel i modernizovaný RegioSprinter firmy AŽD, který bude na Švestkové dráze zajišťovat od prosince pravidelnou dopravu. Mimochodem tato trať s číslem 113 slouží primárně jako zkušební polygon společnosti AŽD.
Další články této rubriky
Na obnovu tratí a stanic příští rok půjde bezmála 63 miliard korun
15.12.2024 - Správa železnic bude mít příští rok na obnovu tratí a stanic k dispozici 62,7 miliardy korun, tedy téměř o miliardu víc než letos. Rekordních 39,3 mld. půjde na investice, díky tomu odstartuje například modernizace důležitého… »
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »