Železničář / Provoz / V olomouckém depu se zaměřili na podvozky Görlitz
V olomouckém depu se zaměřili na podvozky Görlitz
9.1.2013 – autor: MARTIN HARÁK
V olomouckém depu kolejových vozidel najdeme v rámci Českých drah výjimečné pracoviště, které se – jako jediné v republice – zaměřuje na opravy a zlepšení chodových vlastností podvozků typu Görlitz u rychlíkových vozů. Osmnáct zdejších pracovníků musí při své činnosti dbát především na přesnost.
Každé depo Českých drah je v určitých ohledech specifické. To v Olomouci si získalo věhlas díky práci na podvozcích Görlitz, Görlitz V a Görlitz Va u rychlíkových souprav. Dříve se zde specializovali na opravy nákladních vozů a revize některých řad jako Res či Ks. Po vzniku společnosti ČD Cargo s tím ale museli přestat.
Vzorové pracoviště kvality
Díky své specializaci nyní olomoucké DKV zajišťuje podle předem naplánovaného harmonogramu opravy podvozků vybraných řad vozů pro všechna depa Českých drah. „Na našem pracovišti jsme jen v roce 2012 opravili 54 vozů. Provedené práce se netýkaly pouze podvozků, ale také táhlového ústrojí, narážecího ústrojí a brzdových komponentů umístěných na rámu vozu. Podvozky jsou po naší opravě osazeny novými typy hydraulických tlumičů a z moderních materiálů jsou vyrobeny i tlumicí prvky na vedení dvojkolí. Tím děláme maximum pro jízdní vlastnosti vozu a pohodlnou jízdu cestujících. V plánu máme důkladnou analýzu produktivity práce a za pomoci podpůrných programů v technologiích obsluhy strojního zařízení bychom rádi zvýšili celkový počet opravených vozů,“ říká vrchní přednosta DKV Olomouc Dušan Tylich.
Na opravách podvozků a ostatních komponentů se podílí osmnáct lidí, pro které je přesná a odborně provedená práce standardem, neboť olomoucké depo bylo jedním z prvních, kde se zavedl systém kvality ISO 9001. Po několika letech se opravna stala vzorovým pracovištěm pro zavádění ISO 9001 ve všech zbývajících provozech a činnostech DKV Olomouc. Celý opravárenský proces od samotné přepravy příslušného vozu přes organizaci oprav až po logistické procesy dodávek komponentů jak od výrobců, tak opravárenských firem má ve spolupráci se Zásobovacím centrem ČD na svých bedrech vedoucí opravny osobních vozů Jan Kačmár a vedoucí odboru ekonomiky Jan Rýznar. „Díky těmto kolegům mám denně přesné informace o průběhu oprav,“ chválí přednosta Tylich.
Zátěžové zkoušky lisem
Specifické je pracoviště regenerace pružin a nápravových převodovek, kde pracuje Milan Nožička, který si musí obzvláště dávat pozor na přesnost. „Na pracovišti provádím rozměrovou kontrolu a zátěžovou zkoušku pružin předepsanou normou. Samotnou zkoušku provádím zkušebním lisem, který řídí počítač. Ten zároveň porovnává výsledné hodnoty s výkresovými parametry s přesností na jednu desetinu. Výsledné hodnoty a průběh zkoušky jsou zaznamenány na protokolu, který archivuji,“ říká Nožička. Doplňuje, že po zkoušce pružin podle montážního výkresu následně určí rozmístění pružin na voze s maximální přesností, aby se docílilo co nejlepších jízdních vlastností vozu, při kterých vypružení hraje velkou roli. Za zmínku stojí i to, že se na tomto pracovišti zároveň provádí regenerace nápravových převodovek typu NPS 4,5, kterými jsou vybaveny právě podvozky Görlitz.
Regenerace brzd
Další činností na opravně vozů je regenerace brzdových komponentů DAKO, kde pracují Petrové Mezník a Pospíšil. Opravují všechny vzduchové komponenty brzdy DAKO – ať už jsou z lokomotiv, osobních nebo nákladních vozů. Seřízení a zkoušky po opravě se provádějí na zkušebním stavu ovládaném diagnostickým zařízením HAKAN-S. Průběh zkoušky je naprogramován podle požadavku výrobce s přesností na setiny. Zkušební stav umožňuje simulaci všech provozních režimů, aby byl zajištěn bezchybný chod při nasazení v provozu. Toto pracoviště je pro provádění těchto oprav certifikováno výrobcem, firmou DAKO-CZ Třemošnice. Až někdy pojedete rychlíkem, vzpomeňte si na pracovníky olomouckého depa. Je možné, že podvozky vašeho vlaku opravovali právě oni.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Banány, Plecháče a Bastardi brzy odejdou na zasloužený odpočinek
13.9.2024 - Kvůli zavedení evropského zabezpečovače ETCS na železničních koridorech z Prahy do Ostravy, z Ostravy do Břeclavi a z Břeclavi do Prahy od 1. ledna 2025 zmizí z tuzemských tratí další letitější lokomotivy. V některých… »
Po Branickém mostě opět jezdí vlaky
18.8.2024 - Branický most se po šedesáti letech dočkal jižní koleje. Koncepčně dvoukolejná stavba byla po desetiletí provozována pouze jako jednokolejná, a to včetně navazujícího úseku do Krče a dále. Přestože se o plánovaném… »
Smíchov a Masaryčka se proměnily ve staveniště
8.8.2024 - Přestože se práce na rekonstrukci Masarykova nádraží zpočátku soustředily převážně na prostor kolem sedmé koleje, se začátkem léta začaly ovlivňovat provoz mnohem více. Linky S2 a S22 provozované v Praze se musely přestěhovat… »