Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis

V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis

15.11.2024

České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje správné nastavení všech parametrů podvozků vozidel a významně urychluje jejich servis.

V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis

Jedná se o měřicí lis, který slouží k montáži, demontáži a celkovému měření parametrů podvozků vozů. „Právě podvozek je jednou z nejdůležitějších součástí vlaku a jeho správné nastavení je zásadní pro bezpečnou a plynulou jízdu. Správné nastavení zaručí například i to, že podlaha ve vozidle zůstane během jízdy v rovině, i když je vagon nerovnoměrně zatížený,“ řekl místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro servis Michal Kraus. Měřicí a nastavovací lis je zařízení, které má důležitou roli ve chvíli, kdy vozidlo po najetí určitého počtu kilometrů zamíří do depa ke kontrole a servisu. 
Podvozek je nutné rozebrat, zkontrolovat, vyměnit předepsané díly a poté znovu smontovat. „Při pravidelné servisní prohlídce je podvozek rozebrán do posledního šroubku. Všechny jeho části jsou pečlivě zkontrolovány a díly vykazující opotřebení vyměněny. Prohlídka zahrnuje i defektoskopii kol nebo kontrolu svárů a pružin. Některé díly se vyměňují ve stanovených intervalech vždy, aby byla zajištěna bezpečnost provozu a spolehlivost vozidla,“ uvedl ředitel Oblastního centra údržby Východ ČD Martin Elstner. Pokud je vše v pořádku, podvozek je smontován. V té chvíli přichází na řadu práce měřicího lisu, který na podvozek tlačí silou až 60 tun a i za pomoci laseru jej pomyslně zatěžuje do správné polohy. Důležitý je přitom každý milimetr. Ve chvíli, kdy jsou splněny všechny parametry stanovené normami, vrací se podvozek pod vagon.
Měřicí lis třetí generace pro České dráhy vyrobila firma Washina engineering. Důraz je kladen na maximální automatizaci, což minimalizuje možnost chyby lidského faktoru. Především je ale práce na novém lisu mnohem rychlejší, a tím i efektivnější pro proces servisu vozidla. Zařízení v olomouckém středisku ročně zkontroluje kolem dvou set podvozků. Tento typ měřicího lisu je první svého druhu u ČD. Pořízen bude i pro další servisní střediska.  
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Banány míří definitivně do výslužbyBanány míří definitivně do výslužby

9.3.2025 - Legendární lokomotivy řady 150 a 151 známé pod přezdívkami Banán či Dvojka míří definitivně do výslužby. V pravidelném provozu skončí na začátku března. Pak je ČD odstaví do zálohy a následně nabídnou k prodeji případným… »

ČD investují do zázemí v OlomouciČD investují do zázemí v Olomouci

19.2.2025 - Díky dodávkám desítek nových jednotek RegioPanter a dalším přírůstkům ve vozovém parku změnila osobní doprava na Olomoucku během několika málo let zcela svůj charakter. Přechod z klasických souprav vagonů s lokomotivami na… »

Nová hala v Chebu má hotovou nosnou konstrukciNová hala v Chebu má hotovou nosnou konstrukci

11.2.2025 - Stavba nové opravárenské haly ve Středisku údržby Českých drah v Chebu pokračuje podle plánu a je zhruba ve třetině. Za necelých devět měsíců prací stavbaři kompletně zdemolovali stávající objekty, dokončili založení nové… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika