Železničář / Provoz / V Lovosicích už slouží dvě nová nástupiště
V Lovosicích už slouží dvě nová nástupiště
20.1.2024 – autor: VÍT ČEPICKÝ
Když na přelomu tisíciletí doputovala modernizace prvního železničního koridoru ke stanici Lovosice, samotné budovy nádraží a nástupišť se prakticky nedotkla. Historický dluh se daří napravovat až nyní – kompletní obnovou již prošly nástupiště 3 a 4, práce se v současnosti soustředí na první dvě. A dočká se i nádražní budova.
Koncem devadesátých let dvacátého století se mladá Česká republika potýkala s povadnutím hospodářství, což se neblaze propsalo také do obnovy železniční infrastruktury, jež si nesla z období před revolucí obrovský vnitřní dluh. Jedním z důsledků byla i řada kompromisů ve výstavbě prvního železničního koridoru. Mezi ně bohužel patří i rekonstrukce železniční stanice Lovosice. Ta se dočkala pouze částečné obnovy kolejiště, jelikož ale disponovala již od konce 60. let 20. století perony a podchodem, plány na kompletní obnovu nástupišť a nádražní budovy byly odsunuty do budoucna. V tomto případě jsme se naštěstí budoucnosti dočkali. Během roku 2023 se uskutečnila kompletní obnova nástupišť 3 a 4, která konečně získávají důstojnější podobu. Jedná se například o vyšší nástupní hranu pro bezproblémový nástup do železničních vozidel. S postupující obnovou se cestující rovněž dočkají bezbariérového přístupu díky novým výtahům pro veřejnost.
S respektem k minulosti
Aktuálně se stavba soustředí převážně na jednostranné nástupiště 1 u nádražní budovy a na nástupiště 2. Zásadní novinkou zejména pro místní obyvatele je prodloužení dříve slepého podchodu směrem k Novému Klapému, části Lovosic, která byla doposavad kolejištěm odříznutá – v délce téměř jednoho kilometru nebylo možné železnici legálně překonat. To pochopitelně vedlo k častému nedovolenému pohybu osob v kolejišti a bohužel i k řadě tragických událostí. Hotovo by mělo být v průběhu letošního roku.
Zároveň se zkraje roku 2024 chystá start rekonstrukce nádražní budovy. Ta současná vznikla v roce 1968 v rámci přestavby celého uzlu. Stavbu odkazující na tehdy velmi populární bruselský styl navrhl známý architekt Josef Danda. Ačkoliv nebyla realizována v původním zvažovaném rozsahu, má své nesporné kvality, které současná rekonstrukce bude respektovat.
Zmizet by tak měly necitlivé úpravy, které se na stanici postupem času nabalovaly, zároveň dojde k vylepšení technických parametrů budovy tak, aby byla provozně ekonomičtější a pro cestující komfortnější. U budovy nádavkem vznikne parkoviště pro jízdní kola, což obyvatelé rovinatých Lovosic jistě ocení. Konec prací se očekává v srpnu 2025.
Další články této rubriky
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »
Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova
28.10.2024 - Při jízdě vlakem z pražského Masarykova nádraží na Kralupy nad Vltavou si nejde nepovšimnout působivé stavby nového nádraží Praha-Bubny. Z celého dříve rozsáhlého kolejiště tamější stanice zbyla jediná kolej, která obloukem… »