Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / V Liberci vzniká centrum pro vozy Regio-Shuttle RS1

V Liberci vzniká centrum pro vozy Regio-Shuttle RS1

26.6.2023 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ

V libereckém depu vyrůstá specializované pracoviště pro opravy a údržbu motorových vozů vyrobených firmou Stadler Rail. Je určené k vyšším stupňům obnov pro všechny motorové vozy Regio--Shuttle RS1 v provozu dopravce i dalších železničních společností. České dráhy tak v Libereckém kraji nabízejí perspektivní zaměstnání v technických oborech zaměřených na údržbu a opravy moderní drážní techniky.

V Liberci vzniká centrum pro vozy Regio-Shuttle RS1

ČD se podle svého místopředsedy představenstva a náměstka pro servis Michala Krause rozhodly vybudovat kompetenční centrum pro údržbu motorových vozů Stadler pro celou ČR v Liberci proto, že zde mají velké zkušenosti s jejich provozem a opravami od jejich pořízení na Jizerskou dráhu v roce 2011. „V současné době máme celkem 67 vozů tohoto typu v několika provedeních a předpokládáme, že se jejich počet v souvislosti s náhradou motoráčků řady 810 na lokálkách ještě zvýší. Zároveň je provozují i další dopravci v Česku a v Německu, kterým naše dílny v Liberci nabízejí svou kapacitu v jejich údržbě. V neposlední řadě pak vnímám jako velmi důležité, že zřízením kompetenčního centra v Libereckém kraji nabízíme stabilní zaměstnání desítkám odborníků v technických oborech na severu Čech,“ řekl Michal Kraus.

Náhrada vozů řady 810
Motorové vozy Regio-Shuttle RS1 vyráběla v letech 1996 až 2013 berlínská továrna, která dnes patří výrobci vlaků Stadler Rail. Vyrobeno bylo téměř 500 vozů. Jezdí v Německu a v Česku a v současnosti představují nejdostupnější náhradu malých motorových vozů řady 810 pro regionální tratě. Vozy jsou bezbariérové, nízkopodlažní s kapacitou okolo 70 míst k sezení a maximální rychlostí 120 km/h. U Českých drah dostaly obchodní název RegioSpider. 
Kompetenční centrum Českých drah v Liberci provádí provozní údržbu na motorových vozech provozního souboru Jizerskohorské železnice a obnovy vyšších stupňů i pro ostatní vozidla Regio-Shuttle RS1 provozovaná ČD a dalšími externími dopravci, například GW Train. Obnovy označené jako R1 se musí provést po ujetí 640 000 km a obnovy R3 je nezbytné uskutečnit po ujetí 1 280 000 km. Při těchto obnovách se například kompletně zrepasují pohonné jednotky, tzv. powerpacky, jejichž hlavními součástmi jsou spalovací motor, trakční a vratná převodovka. Důkladnou kontrolou projdou podvozky a uskuteční se oprava dvojkolí a nápravových převodovek včetně výměny obručí a brzdových kotoučů. Prohlídka včetně odstranění zjištěných závad se provádí také v interiéru vozidla. Specializovaný opravce pak má na starosti revizi komponentů brzdového systému. Navíc v rámci obnovy R3 se přetěsňují všechny lepené spoje oken a skříně motorového vozu. 
„V kompetenčním centru údržby Českých drah v Liberci zajišťujeme péči i o další motorové vozy v majetku dopravce, například řadu 814 Regio­Nova, a poskytujeme servis i dalším společnostem v česko-německém pohraničí. Splňujeme všechny požadavky kladené na dodavatele pro firmu Die Länderbahn, která v regionu zajišťuje provoz spojů Trilex. V této souvislosti musely naše provozy projít rozsáhlým a náročným auditem zahraničního partnera. V dílnách se udržují rovněž lokomotivy dceřiné společnosti ČD Cargo nebo motorové jednotky Arrivy,“ řekl Martin Čepelák, vedoucí odboru správy a údržby kolejových vozidel Oblastního centra údržby Střed, pod které kompetenční centrum v Liberci spadá.  
Díky činnosti kompetenčního centra pro údržbu motorových vozů Stadler a péči o další vozidla, včetně vlaků privátních dopravců, má Středisko údržby Českých drah v Liberci velkou budoucnost a nabízí uchazečům o technické obory zajímavou a perspektivní práci v oblasti údržby moderní techniky.
 


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 3

Další články této rubriky

Lovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronuLovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronu

12.4.2024 - V rámci našeho infrastrukturního okénka se tentokrát podíváme na čtyři významné stavby, které v posledních měsících doznaly výraznějších změn. Konkrétně na lovosické nádraží, kde jsou již v provozu všechna nová… »

České dráhy posílily údržbu vozů České dráhy posílily údržbu vozů

17.3.2024 - Linka R17 Vltava / Lužnice / Silva Nortica z Prahy do Českých Budějovic, Českých Velenic a Vídně se dlouhodobě potýkala s nedostatkem vozů. Kvůli tomu musely být nasazeny náhradní vozy nebo zkráceny soupravy. České dráhy proto… »

V železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátorV železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátor

11.3.2024 - ČD Cargo představilo ve druhé polovině února nový simulátor lokomotivy Siemens Vectron. Umístěný je v České Třebové, tradiční baště tuzemských železničářů. Velmi zdařilou a do detailu vyvedenou kopii skutečné kabiny… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika