Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / V laboratoři bedlivě střeží kvalitu provozních kapalin

V laboratoři bedlivě střeží kvalitu provozních kapalin

28.10.2022 – autor: VÍT ČEPICKÝ

V nenápadném domě v centru Mostu sídlí mezi rozličnými přístroji a zkumavkami Alena Zajícová. S celou Oblastní chemickou laboratoří Českých drah, která je součástí OCÚ Západ, bdí nad kvalitou provozních kapalin. Práce je to důležitá – včasnou diagnostikou nedostatků dokáže se svým týmem zabránit násobně vyšším škodám, které by nasazením nevhodných produktů vznikly. „Kdyby se například do motoru natankovala nafta s příměsí vody a nečistot, byl by to problém,“ říká.

V laboratoři bedlivě střeží kvalitu provozních kapalin

Jaká je nejčastější náplň práce mostecké chemické laboratoře?
My jsme laboratoř, která se zabývá kvalitou paliv a maziv zejména pro České dráhy. Ty jsou také naším hlavním zákazníkem. Zaměřujeme se jak na kvalitu nových dodávek, než jsou dány do provozu, tak na průběžnou kontrolu produktů již v provozu. Při vstupní kontrole sledujeme kvalitu nafty – zdali opravdu má vyhovující parametry. Obdobně u nových dodávek olejů a dalších ropných produktů. České dráhy mají u některých maziv smluvní parametry a my zjišťujeme, jestli je výrobci dodržují. Dříve si někteří dodavatelé mysleli, že na železnici dostanou leccos. Když ovšem ví, že si kvalitu ČD hlídají, je to lepší. V oblasti diagnostiky z provozu se jedná o různé provozní zkoušky. Když se například přechází na nové typy motorů, konstrukční úpravy nebo na nové druhy olejů. Sledujeme, jak se v záruce chovají, a děláme práci, kterou v běžných provozních laboratořích udělat se svým vybavením nedokážou.

Co konkrétně nejčastěji zjistíte?
Dá se například odhalit, že se do motoru dostává nafta, protéká tam voda, že olej obsahuje nečistoty a my zjišťujeme, o jaké nečistoty se jedná. Jestli o prachové, kovové, karbon a podobně. Rovnou pak můžeme dílnu upozornit na to, kam mají v motoru „jít“.  Jestli olej vyměnit, nebo ponechat v zařízení. Využitím pravidelné diagnostiky například u hydraulických olejů můžeme prodloužit životnost nejen provozní kapaliny, ale i celého zařízení. 

Vybavíte si, kdy jste dokázali předejít opravdu vážnému problému?
Takových situací bylo několik, ať to bylo při vstupní kontrole, nebo z provozu. Třeba při vzorkování motorové nafty jsme narazili na rozdělené vrstvy několika produktů v jedné nádrži, vodu, nečistoty. To kdyby se natankovalo, byl by průšvih. Nebo – nafta, která má mít bod vzplanutí nad 55 °C, nám hořela již při deseti. Kdyby se toto dostalo do provozu, tak to by nám mašinky jezdily… Hodně řešíme i záměny olejů. V provozu se například divili, že jim všude teče olej. A ono se ukázalo, že dostali olej úplně jiné specifikace. Také jsme naším rozborem usvědčovali zloděje. Měl naložené výrobky úplně stejného složení jako jeho zaměstnavatel.
Vzpomínám si také, jak se nejmenovaná firma chtěla stát dodavatelem olejů Českým drahám. Ovšem přišli jsme na to, že se jedná o regeneráty a ještě špatně přepracované. Obsahovaly látky, které nám zalepovaly motory. Řešilo se to tehdy opravdu dlouho a náročně, byli jsme zavázáni k odběru. Nakonec jsme od smlouvy museli odstoupit.

Zlepšuje se v průběhu let kvalita dodávaných kapalin?
Postupem času se mění nejen kvalita provozních kapalin, ale také sledované parametry, protože se mění jejich využití. Pokud kapaliny průběžně v provozu sledujeme, dokážeme zajistit jejich delší životnost a vyšší kvalitu, která s časem klesá pomaleji.

Vraťme se ještě k naftě, která je z provozního pohledu pro nás patrně nejzajímavější kapalinou. Předpokládám, že u ní se kvalita hlídá opravdu zevrubně…
Nafta se dodává v různé kvalitě dle ročního období. Hlavně v zimním období je nutné sledovat její chladové vlastnosti, které jsou pro provoz velice důležité. Nedodržením těchto parametrů při poklesu teplot může dojít k tomu, že nám lokomotiva nenastartuje nebo nezatopí. Například zjistíme-li, že u zimní nafty, která má mít hodnotu filtrovatelnosti přes -20 °C, nám vypadávají parafiny při -2 °C a při -12 °C již nefiltrujeme, nastává problém. Hlavní je zachytit vše včas.

Dotkla se vás v devadesátých letech nějakým způsobem kauza lehkých topných olejů?
Taky se nám tu objevovali různí šarlatáni. Chtěli přezkoumat vzorky a hlavně je nechtěli evidovat. Bylo vidět, že to pančují. Hned mi bylo jasné, oč jde. Samozřejmě nepořídili…

Dějiny vám na dveře zaklepaly i s pandemií Covid-19…
Při covidu jsme se, hlavně zpočátku, kdy byl nedostatek všech ochranných prostředků, pustili do výroby dezinfekce. Sháněli jsme všemožně uložený líh, nastudovali složení a začali míchat dezinfekci. Problém byl, že jsme potřebovali do zásobníků a dávkovačů i zahuštěnou dezinfekci, aby nevytékala. Po různých experimentech jsem nakonec koupila gel na vlasy, ve šlehači jsme vše zamíchávali a tím získali, co jsme potřebovali. Navíc jsme měli různé zajímavé barvy podle toho, jaký gel jsme sehnali, dezinfekce krásně voněla a fungovala. Jen gel začal docházet z obchodů v Mostě a pak i okolí… 
 


Průměrné hodnocení (9 hlasů): 2.33

Další články této rubriky

Lovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronuLovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronu

12.4.2024 - V rámci našeho infrastrukturního okénka se tentokrát podíváme na čtyři významné stavby, které v posledních měsících doznaly výraznějších změn. Konkrétně na lovosické nádraží, kde jsou již v provozu všechna nová… »

České dráhy posílily údržbu vozů České dráhy posílily údržbu vozů

17.3.2024 - Linka R17 Vltava / Lužnice / Silva Nortica z Prahy do Českých Budějovic, Českých Velenic a Vídně se dlouhodobě potýkala s nedostatkem vozů. Kvůli tomu musely být nasazeny náhradní vozy nebo zkráceny soupravy. České dráhy proto… »

V železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátorV železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátor

11.3.2024 - ČD Cargo představilo ve druhé polovině února nový simulátor lokomotivy Siemens Vectron. Umístěný je v České Třebové, tradiční baště tuzemských železničářů. Velmi zdařilou a do detailu vyvedenou kopii skutečné kabiny… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika