Železničář / Provoz / V Bohumíně modernizují stávající myčku
V Bohumíně modernizují stávající myčku
21.8.2019 – autor: MARTIN HARÁK
Čistší vlaky, více mycích programů a úsporu vody zajistí rekonstruovaná myčka Českých drah na pracovišti střediska údržby Bohumín Oblastního centra údržby Východ. Patří k nejfrekventovanějším centrům údržby regionálních i dálkových vlaků včetně jednotek Pendolino. České dráhy nyní využívají vedle myčky v Bohumíně i moderní zařízení na vysoké technické úrovni v Českých Budějovicích a Praze. Po modernizaci se myčka v Bohumíně zařadí mezi zařízení splňující nejvyšší technologické a ekologické standardy.
V rámci strategických investic se s ohledem na stav současné myčky bohumínského střediska údržby České dráhy rozhodly k její rekonstrukci a koncem června podepsaly smlouvu s dodavatelskou firmou. Bohumínská myčka je v provozu od roku 2004, tedy již patnáctým rokem. Ač jde stále o relativně moderní zařízení, současné trendy mytí vozidel jsou mnohem pokročilejší a úspornější. Jak zdůraznil ředitel Oblastního centra provozu Východ Jan Podstawka, který stál u zrodu a realizace výstavby, rekonstrukce je nezbytná kvůli permanentní přítomnosti vlhkého a agresivního prostředí včetně odpadu z čisticích prostředků. „Bohumínské pracoviště je po Praze jedno z nejdůležitějších, co se týká péče o soupravy a jednotky, takže obnova myčky je nezbytná. Náklady na rekonstrukci dosáhnou téměř osmnácti milionů korun bez DPH s plánem ukončení do konce tohoto roku,“ doplnil ředitel Oblastního centra údržby Východ Zbyněk Rederer.
Novinkou dotykové displeje
Podle zvoleného programu a typu vlaku, který bude obsluha ovládat pomocí dotykových displejů, bude moci renovovaná myčka ošetřit za 24 hodin okolo stovky vozů. Nová technologie od španělského dodavatele by tak měla zajistit kvalitní údržbu a mytí vlaků po přibližně stejnou dobu jako ta stávající, což je asi patnáct let. Vedoucí Střediska údržby Bohumín Stanislav Vaštyl potvrdil, že v rámci vlastní rekonstrukce, která začne letos v říjnu, se nejprve musí demontovat současné technologické zařízení, což bude trvat asi dva až tři týdny. Poté technici dodavatelské firmy zrekonstruují zařízení pro úpravu vody, rozvody elektrických zařízení a stlačeného vzduchu. Stranou nezůstane ani modernizace přívodu vody, plynu a uzemnění a řídicí systém. Nedílnou součástí bude i dodávka a montáž jednotek pro ohřev vzduchu v prostoru mycí linky a související stavební práce.
Splní ekologické limity
Během modernizace, která potrvá asi dva měsíce, bude bohumínská linka mimo provoz a tamní vozidla se budou ošetřovat v jiných myčkách. Podle vedení Oblastního centra údržby Východ jde o nezbytnou odstávku celého systému, neboť mimo výměny technologických komponentů se musí vyměnit i pojezdové kolejnice, vytápění mycí linky a sušicí systém. „To by za běžného provozu nebylo myslitelné. V naší tunelové myčce se dvěma mycími rámy ošetřujeme při stání soupravy až o sedmi vozech, výjimkou nejsou ani elektrické jednotky RegioPanter, CityElefant či Pendolino. V režimu rychlé mytí lze umýt neomezeně dlouhou soupravu taženou posunovací lokomotivou. Mytí vozidel navíc umíme zabezpečit až do pěti stupňů pod nulou, což je teplota, která je limitní pro vystavení soupravy z myčky okamžitě po umytí skříně,“ vysvětlil Stanislav Vaštyl. I současná myčka je ekologická, neboť z osmdesáti procent využívá recyklovanou vodu, ve výhledu se počítá i se svodem a zásobníkem dešťové vody, což by výrazně snížilo náklady na provoz.
Další články této rubriky
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »
Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova
28.10.2024 - Při jízdě vlakem z pražského Masarykova nádraží na Kralupy nad Vltavou si nejde nepovšimnout působivé stavby nového nádraží Praha-Bubny. Z celého dříve rozsáhlého kolejiště tamější stanice zbyla jediná kolej, která obloukem… »