Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / V Bohumíně modernizují stávající myčku

V Bohumíně modernizují stávající myčku

21.8.2019 – autor: MARTIN HARÁK

Čistší vlaky, více mycích programů a úsporu vody zajistí rekonstruovaná myčka Českých drah na pracovišti střediska údržby Bohumín Oblastního centra údržby Východ. Patří k nejfrekventovanějším centrům údržby regionálních i dálkových vlaků včetně jednotek Pendolino. České dráhy nyní využívají vedle myčky v Bohumíně i moderní zařízení na vysoké technické úrovni v Českých Budějovicích a Praze. Po modernizaci se myčka v Bohumíně zařadí mezi zařízení splňující nejvyšší technologické a ekologické standardy.

V Bohumíně modernizují stávající myčku

V rámci strategických investic se s ohledem na stav současné myčky bohumínského střediska údržby České dráhy rozhodly k její rekonstrukci a koncem června podepsaly smlouvu s dodavatelskou firmou. Bohumínská myčka je v provozu od roku 2004, tedy již patnáctým rokem. Ač jde stále o relativně moderní zařízení, současné trendy mytí vozidel jsou mnohem pokročilejší a úspornější. Jak zdůraznil ředitel Oblastního centra provozu Východ Jan Podstawka, který stál u zrodu a realizace výstavby, rekonstrukce je nezbytná kvůli permanentní přítomnosti vlhkého a agresivního prostředí včetně odpadu z čisticích prostředků. „Bohumínské pracoviště je po Praze jedno z nejdůležitějších, co se týká péče o soupravy a jednotky, takže obnova myčky je nezbytná. Náklady na rekonstrukci dosáhnou téměř osmnácti milionů korun bez DPH s plánem ukončení do konce tohoto roku,“ doplnil ředitel Oblastního centra údržby Východ Zbyněk Rederer. 

Novinkou dotykové displeje

Podle zvoleného programu a typu vlaku, který bude obsluha ovládat pomocí dotykových displejů, bude moci renovovaná myčka ošetřit za 24 hodin okolo stovky vozů. Nová technologie od španělského dodavatele by tak měla zajistit kvalitní údržbu a mytí vlaků po přibližně stejnou dobu jako ta stávající, což je asi patnáct let. Vedoucí Střediska údržby Bohumín Stanislav Vaštyl potvrdil, že v rámci vlastní rekonstrukce, která začne letos v říjnu, se nejprve musí demontovat současné technologické zařízení, což bude trvat asi dva až tři týdny. Poté technici dodavatelské firmy zrekonstruují zařízení pro úpravu vody, rozvody elektrických zařízení a stlačeného vzduchu. Stranou nezůstane ani modernizace přívodu vody, plynu a uzemnění a řídicí systém. Nedílnou součástí bude i dodávka a montáž jednotek pro ohřev vzduchu v prostoru mycí linky a související stavební práce.

Splní ekologické limity

Během modernizace, která potrvá asi dva měsíce, bude bohumínská linka mimo provoz a tamní vozidla se budou ošetřovat v jiných myčkách. Podle vedení Oblastního centra údržby Východ jde o nezbytnou odstávku celého systému, neboť mimo výměny technologických komponentů se musí vyměnit i pojezdové kolejnice, vytápění mycí linky a sušicí systém. „To by za běžného provozu nebylo myslitelné. V naší tunelové myčce se dvěma mycími rámy ošetřujeme při stání soupravy až o sedmi vozech, výjimkou nejsou ani elektrické jednotky RegioPanter, CityElefant či Pendolino. V režimu rychlé mytí lze umýt neomezeně dlouhou soupravu taženou posunovací lokomotivou. Mytí vozidel navíc umíme zabezpečit až do pěti stupňů pod nulou, což je teplota, která je limitní pro vystavení soupravy z myčky okamžitě po umytí skříně,“ vysvětlil Stanislav Vaštyl. I současná myčka je ekologická, neboť z osmdesáti procent využívá recyklovanou vodu, ve výhledu se počítá i se svodem a zásobníkem dešťové vody, což by výrazně snížilo náklady na provoz.

 


Průměrné hodnocení (8 hlasů): 4.5

Další články této rubriky

Banány míří definitivně do výslužbyBanány míří definitivně do výslužby

9.3.2025 - Legendární lokomotivy řady 150 a 151 známé pod přezdívkami Banán či Dvojka míří definitivně do výslužby. V pravidelném provozu skončí na začátku března. Pak je ČD odstaví do zálohy a následně nabídnou k prodeji případným… »

ČD investují do zázemí v OlomouciČD investují do zázemí v Olomouci

19.2.2025 - Díky dodávkám desítek nových jednotek RegioPanter a dalším přírůstkům ve vozovém parku změnila osobní doprava na Olomoucku během několika málo let zcela svůj charakter. Přechod z klasických souprav vagonů s lokomotivami na… »

Nová hala v Chebu má hotovou nosnou konstrukciNová hala v Chebu má hotovou nosnou konstrukci

11.2.2025 - Stavba nové opravárenské haly ve Středisku údržby Českých drah v Chebu pokračuje podle plánu a je zhruba ve třetině. Za necelých devět měsíců prací stavbaři kompletně zdemolovali stávající objekty, dokončili založení nové… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika