Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / V Bohumíně modernizují stávající myčku

V Bohumíně modernizují stávající myčku

21.8.2019 – autor: MARTIN HARÁK

Čistší vlaky, více mycích programů a úsporu vody zajistí rekonstruovaná myčka Českých drah na pracovišti střediska údržby Bohumín Oblastního centra údržby Východ. Patří k nejfrekventovanějším centrům údržby regionálních i dálkových vlaků včetně jednotek Pendolino. České dráhy nyní využívají vedle myčky v Bohumíně i moderní zařízení na vysoké technické úrovni v Českých Budějovicích a Praze. Po modernizaci se myčka v Bohumíně zařadí mezi zařízení splňující nejvyšší technologické a ekologické standardy.

V Bohumíně modernizují stávající myčku

V rámci strategických investic se s ohledem na stav současné myčky bohumínského střediska údržby České dráhy rozhodly k její rekonstrukci a koncem června podepsaly smlouvu s dodavatelskou firmou. Bohumínská myčka je v provozu od roku 2004, tedy již patnáctým rokem. Ač jde stále o relativně moderní zařízení, současné trendy mytí vozidel jsou mnohem pokročilejší a úspornější. Jak zdůraznil ředitel Oblastního centra provozu Východ Jan Podstawka, který stál u zrodu a realizace výstavby, rekonstrukce je nezbytná kvůli permanentní přítomnosti vlhkého a agresivního prostředí včetně odpadu z čisticích prostředků. „Bohumínské pracoviště je po Praze jedno z nejdůležitějších, co se týká péče o soupravy a jednotky, takže obnova myčky je nezbytná. Náklady na rekonstrukci dosáhnou téměř osmnácti milionů korun bez DPH s plánem ukončení do konce tohoto roku,“ doplnil ředitel Oblastního centra údržby Východ Zbyněk Rederer. 

Novinkou dotykové displeje

Podle zvoleného programu a typu vlaku, který bude obsluha ovládat pomocí dotykových displejů, bude moci renovovaná myčka ošetřit za 24 hodin okolo stovky vozů. Nová technologie od španělského dodavatele by tak měla zajistit kvalitní údržbu a mytí vlaků po přibližně stejnou dobu jako ta stávající, což je asi patnáct let. Vedoucí Střediska údržby Bohumín Stanislav Vaštyl potvrdil, že v rámci vlastní rekonstrukce, která začne letos v říjnu, se nejprve musí demontovat současné technologické zařízení, což bude trvat asi dva až tři týdny. Poté technici dodavatelské firmy zrekonstruují zařízení pro úpravu vody, rozvody elektrických zařízení a stlačeného vzduchu. Stranou nezůstane ani modernizace přívodu vody, plynu a uzemnění a řídicí systém. Nedílnou součástí bude i dodávka a montáž jednotek pro ohřev vzduchu v prostoru mycí linky a související stavební práce.

Splní ekologické limity

Během modernizace, která potrvá asi dva měsíce, bude bohumínská linka mimo provoz a tamní vozidla se budou ošetřovat v jiných myčkách. Podle vedení Oblastního centra údržby Východ jde o nezbytnou odstávku celého systému, neboť mimo výměny technologických komponentů se musí vyměnit i pojezdové kolejnice, vytápění mycí linky a sušicí systém. „To by za běžného provozu nebylo myslitelné. V naší tunelové myčce se dvěma mycími rámy ošetřujeme při stání soupravy až o sedmi vozech, výjimkou nejsou ani elektrické jednotky RegioPanter, CityElefant či Pendolino. V režimu rychlé mytí lze umýt neomezeně dlouhou soupravu taženou posunovací lokomotivou. Mytí vozidel navíc umíme zabezpečit až do pěti stupňů pod nulou, což je teplota, která je limitní pro vystavení soupravy z myčky okamžitě po umytí skříně,“ vysvětlil Stanislav Vaštyl. I současná myčka je ekologická, neboť z osmdesáti procent využívá recyklovanou vodu, ve výhledu se počítá i se svodem a zásobníkem dešťové vody, což by výrazně snížilo náklady na provoz.

 


Průměrné hodnocení (8 hlasů): 4.5

Další články této rubriky

Po Branickém mostě opět jezdí vlakyPo Branickém mostě opět jezdí vlaky

18.8.2024 - Branický most se po šedesáti letech dočkal jižní koleje. Koncepčně dvoukolejná stavba byla po desetiletí provozována pouze jako jednokolejná, a to včetně navazujícího úseku do Krče a dále. Přestože se o plánovaném… »

Smíchov a Masaryčka se proměnily ve staveništěSmíchov a Masaryčka se proměnily ve staveniště

8.8.2024 - Přestože se práce na rekonstrukci Masarykova nádraží zpočátku soustředily převážně na prostor kolem sedmé koleje, se začátkem léta začaly ovlivňovat provoz mnohem více. Linky S2 a S22 provozované v Praze se musely přestěhovat… »

Vliv proměny vozidlového parku na jeho údržbuVliv proměny vozidlového parku na jeho údržbu

24.7.2024 - Cestující pří jízdě vlakem zpravidla upřednostňují moderní vozidla. Proto je pozitivní, že se Českým drahám daří starší vagony, jednotky a soupravy postupně nahrazovat novými. To však klade další a nemalé nároky na techniky,… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika