Železničář / Provoz / Trať z Vysočan do Mstětic má tři koleje
Trať z Vysočan do Mstětic má tři koleje
13.1.2024 – autor: PETR SLONEK
Cestující mohou od začátku prosince znovu využívat kompletně zrekonstruovanou stanici Praha-Vysočany. Zprovozněn byl rovněž tříkolejný úsek z Vysočan do Mstětic, jehož součástí je i nová zastávka u stanice metra Rajská zahrada. Správa železnic tak zmodernizovala celkem 15 kilometrů železniční sítě.
Modernizace celého úseku přinesla především zásadní proměnu stanice Praha-Vysočany, jejíž původní nádražní budova se z historických důvodů až do dubna 2021 nacházela v ostrovní poloze mezi kolejemi. Přístup z podchodu byl možný pouze po schodech. Nyní tvoří stanici tři nová nástupiště, která díky své výšce umožňují pohodlný nástup do vlaků. Pro přístup je možné použít dva prostorné podchody vybavené eskalátory a výtahy. Cestující jsou odbavováni v nové nádražní budově, k dispozici mají také obchod a toalety. Práce na opravě stanice začaly na jaře 2020 a náklady dosáhly 5,4 miliardy korun, více než tři miliardy jsou z evropských fondů.
Větší pohodlí mají lidé nově i ve stanici Praha-Horní Počernice, kde stávající ostrovní nástupiště doplnilo nové vnější u nádražní budovy. Ta prošla během stavby kompletní obnovou. Moderní nástupiště i zrekonstruovanou čekárnu má v současnosti také zastávka v Zelenči.
Nová zastávka u metra
Na souběhu tratí do Neratovic a Lysé nad Labem vznikl tříkolejný úsek. Jeho součástí je i zcela nová zastávka Praha-Rajská zahrada, která začala fungovat s novým jízdním řádem v neděli 10. prosince. Ve spolupráci s hlavním městem Prahou byla vybudována nová lávka, jež propojí místní část Hutě se stanicí metra Rajská zahrada. Tím vznikne nová přestupní vazba mezi vlakem a MHD. Na jaře se zprovozní jižní část lávky, která umožní přechod přímo ke stanici metra Rajská zahrada. Do té doby musejí lidé při příchodu od sídliště Černý Most využívat náhradní trasu podchodem pod Chlumeckou ulicí.
Stavba zahrnovala rovněž rekonstrukci železničního svršku a spodku, trakčního vedení a zabezpečovacího zařízení. Stavbaři vybudovali několik nových propustků a podchodů, které propojily oblasti dosud rozdělené železnicí. Frekventovaný přejezd v Bystré ulici v Horních Počernicích nahradil podjezd. U stávajících mostů se v rámci stavebních úprav zvýšila průjezdná výška komunikace a přibyly také chodníky. Nebezpečnému přecházení kolejí přes železniční trať ve Stoliňské ulici pak zamezí nový podjezd pro cyklostezku.
Zatím ale nenastane avizované navýšení rychlosti na traťovém úseku na až 160 kilometrů v hodině. Nejprve je totiž zapotřebí instalovat nový evropský vlakový zabezpečovač ETCS. „V plánu je realizace v roce 2025, a pak se budou zvyšovat rychlosti,“ řekl ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Podle zástupců státu se díky stavbě podařilo odstranit celou řadu úzkých hrdel, lépe propojit koleje v úseku mezi Prahou-Vysočany a odbočkou Skály až do Mstětic, což významně posiluje kapacitu trati a zároveň zajišťuje i větší komfort v případě mimořádných událostí.
Další články této rubriky
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »
Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova
28.10.2024 - Při jízdě vlakem z pražského Masarykova nádraží na Kralupy nad Vltavou si nejde nepovšimnout působivé stavby nového nádraží Praha-Bubny. Z celého dříve rozsáhlého kolejiště tamější stanice zbyla jediná kolej, která obloukem… »