Železničář / Provoz / Stanice Ústí nad Orlicí se obléká do koridorového pláště
Stanice Ústí nad Orlicí se obléká do koridorového pláště
15.8.2013 – autor: MARTIN NAVRÁTIL
Mezi aktuální stavby na prvním koridoru patří i úsek v Ústí nad Orlicí. Za necelé dva roky zde vlaky Českých drah budou moci jezdit podstatně vyšší rychlostí. Dramatickou změnou projde i samotné nádraží, neboť SŽDC má v plánu vybudovat novou budovu. Otázkou ale zůstává osud historického objektu, který je dosud v majetku Českých drah.
Leží sice na koridorové trati, ale nové koleje se tu teprve pokládají. Řeč je o km 255,411–257,828 v Ústí nad Orlicí ve východních Čechách. Stavbaři zde začali kopat na konci března letošního roku a podle plánu mají skončit až na jaře 2015. Správu železniční dopravní cesty, která je investorem, to bude stát asi 1,1 miliardy korun. Pro České dráhy má stavba dvojí dopad. Ten pozitivní spočívá ve zrychlení a zvýšení bezpečnosti dopravy. Ten negativní představuje opuštění historické výpravní budovy, protože SŽDC si vybuduje zcela nový objekt, kam přemístí veškerou techniku.
Současný úsek tratě vede přes Ústí nad Orlicí v ostrém oblouku. Proto ho nahrazuje přeložka tvořená soustavou tří mostů přes Třebovku, silnici druhé třídy a soutok Třebovky s Tichou Orlicí. Koryto přítoku se současně upraví a posune. Mimochodem, pod odbouraným betonem se na jaře objevil fragment staršího mostu z dob Jana Pernera, ale památkáři svolili s jeho demolicí. Jednalo se podle nich o bezcenné zbytky, většina mostu zmizela už ve 40. letech. Součástí stavby je i zrušení úrovňového přejezdu do Kerhartic a cyklistům i chodcům poslouží nový podchod.
Zásadní omezení až příští rok
Účelem koridorizace je upravit stanici pro co nejvyšší rychlost vlaků. Dosud je omezena na 70 km/h, v budoucnu se změní na 120 km/h (pro vozidla s naklápěcí skříní 160 km/h). Modernizací prochází sdělovací a zabezpečovací zařízení, trakční vedení i napájení. Na konci příštího léta se zvýší nástupiště. Ještě před tím se ale cestující musí připravit na nemalá omezení. „Letos kromě několika jednodenních nebo nočních výluk, včetně tradiční letní údržbové výluky mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí, nepředpokládáme zásadnější zásahy do provozu,“ říká ředitel KCOD Pardubice Michal Štěpán, který ale vzápětí upozorňuje: „Hned 11. září bude zhruba na dva měsíce vyloučeno zhlaví z Letohradu směr Pardubice tak, že nebude možné vést přímé vlaky Pardubice – Lichkov. Bude však zajištěno spojení přestupem v Ústí nad Orlicí. Navazující náhradní souprava navíc odjede ze stejného nástupiště, čímž vyjdeme vstříc cestujícím.“
Během příštího roku už ale přijdou zásadní omezení. Od poloviny března 2014 se nádraží v Ústí nad Orlicí na pět měsíců uzavře pro veřejnost a změní se jen ve výhybnu. Všechny vlaky budou stanicí projíždět po letohradských kolejích, rychlíky zřejmě zastaví v zastávce Ústí nad Orlicí město, kde by se však musely rozšířit odbavovací prostory. „Jednáme také o možnosti prodávat In Karty a žákovské průkazky v městském infocentru,“ dodává ředitel Michal Štěpán. Pro cestující z Letohradska bude zavedena náhradní autobusová doprava (možná i do Chocně).
Historická budova dosluhuje
Až bude koridor dokončen, zůstane zcela opuštěná výpravní budova, která je dnes v majetku Českých drah. Povede k ní pouze podchod a neveřejný přejezd. Všechen ruch se přesune do nového objektu v jižní části stanice. Co se pak stane s budovou, která nese od roku 2010 status kulturní památky? Zatím nevíme. V současné době je ostrovní objekt využíván v přízemí pro dopravní kancelář, pokladnu KCOD s prodejem jízdenek, prostory pro odbavení cestujících s vytápěnou čekárnou a funguje zde restaurace. „Budova není v dobrém stavu, ale je zabezpečena, nezatéká do ní a v žádném případě není devastována. Prostory ve 2. a 3. podlaží již delší dobu nejsou využívány – nacházejí se tu opuštěné byty s nevyhovujícími hygienickými podmínkami. V budově není sociální zařízení ani pro zaměstnance ČD, ani pro cestující či návštěvníky restaurace – to se nachází ve vedlejším samostatném objektu,“ uvádí se ve zprávě Odboru pro správu nemovitostí z března 2013.
Budovu po přestavbě stanice nebudou potřebovat ani ČD, ani SŽDC, jejíž tiskový mluvčí Pavel Tesař k tomu poznamenal: „Již dříve jsme avizovali, že stávající historická budova je bohužel pro technické využití při řízení provozu nevhodná. Navíc není dosud v našem majetku. To je také důvod, proč jsme se rozhodli pro výstavbu nové, menší budovy na druhé straně nástupiště, která bude navíc i lépe dostupná.“ S tím ale nesouhlasí předseda občanského sdružení Nádraží nedáme! Martin J. Kadrman, který uvedl, že „nejpřirozenějším, nejlogičtějším a jediným možným využitím budovy je to, ke kterému byla postavena. Tedy k výpravním účelům“. Faktem je, že po dokončení stavby koridoru nebude k budově z roku 1874 přístup po pozemní komunikaci, což značně ztíží možnosti pro další přestavbu k jinému využití. Na druhou stranu kulturní památku nelze jen tak zbourat.
O STAVBĚ
Název: Průjezd železničním uzlem Ústí nad Orlicí
Investor: Správa železniční dopravní cesty
Generální projektant: SUDOP Praha
Zhotovitel: EUROVIA CS
Termín dokončení: březen 2015
Náklady: 1 143 milionů korun
Rychlost: 160 km/h s lokálním omezením 120 km/h pro klasické soupravy
Počet výhybek: 35, z toho 30 s ohřevem
Fotogalerie
Další články této rubriky
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »
Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova
28.10.2024 - Při jízdě vlakem z pražského Masarykova nádraží na Kralupy nad Vltavou si nejde nepovšimnout působivé stavby nového nádraží Praha-Bubny. Z celého dříve rozsáhlého kolejiště tamější stanice zbyla jediná kolej, která obloukem… »