Železničář / Provoz / Správkárenství získalo v Nymburce nové prostory
Správkárenství získalo v Nymburce nové prostory
31.1.2019 – autor: MARTIN HARÁK
První vlaštovkou užší spolupráce správkárenských kapacit Českých drah a jejich dceřiných společností se stal přesun dnes již bývalého Střediska údržby Kolín do nových prostor nymburského Provozního střediska oprav dceřiné společnosti Českých drah DPOV. Díky strategickému přestěhování do Nymburka Středisko údržby ČD získalo komfortnější prostředí pro práci, lepší strojové zařízení a v neposlední řadě velmi kvalitní zázemí pro provozní zaměstnance i administrativu.
V rámci optimalizace správkárenské údržby se již zhruba před třemi lety začalo uvažovat o opuštění kolínského pracoviště tehdejšího Depa kolejových vozidel (DKV) Praha a jeho výkony rozdělit do ostatních provozních jednotek, nyní Středisek údržby OCÚ Střed mateřské firmy České dráhy. V dubnu 2017 vznikla v DKV Praha pracovní skupina, která měla vyřešit v rámci „přesunu“ především otázky provozní, personální, technické a logistické. Z pohledu provozního bylo potřeba rozhodnout, které výkony zamíří do prostor DPOV a které zůstanou v objektech v rámci OCÚ Střed.
V oblasti personální šlo zejména o převod asi dvacítky zaměstnanců, což vyústilo k dohodě s tím, že třináct lidí bude pracovat v Nymburce. „Úkolem naší společnosti bylo vyřešit nejen kompletní zázemí pro nově příchozí zaměstnance mateřské firmy, ale také rekonstruovat část haly C tak, aby byla připravena na zvýšenou provozní a běžnou údržbu zejména motorových vozů řady 810 a RegioNov řady 814. Současně šlo i o technické vyřešení zastaralé točny pro pravidelný provoz v rámci provozní a běžné údržby. Logistiku jsme pomohli vyřešit skladem sestaveným z buňkových modulů za kruhovou halou, nové je rovněž olejové i odpadové hospodářství,“ říká předseda představenstva dceřiné společnosti DPOV Roman Kott.
Jednání nebyla jednoduchá
Ředitel Oblastního střediska údržby (OCÚ) Střed František Kozel dodává, že přemístění kolínského pracoviště do Nymburka nebylo jednoduché. „Naše první setkání se zaměstnanci v Kolíně se neodehrávala v příjemné atmosféře. Museli jsme všem trpělivě vysvětlovat, že nepřijdou ani o práci, ani o benefity a stále zůstanou zaměstnanci národního dopravce, byť budou pracovat v prostorách dceřiné společnosti DPOV. Lze pochopit, že pro mnohé zaměstnance, kteří byli zvyklí pracovat celý život na jednom místě v Kolíně, šlo o významnou změnu a mnohým se do toho nechtělo. Pracovat v nových prostorách v Nymburce jsme nakonec začali s většinou zaměstnanců z bývalého střediska údržby Kolín,“ vysvětluje nelehký úkol ředitel Kozel. Menší část kolegů se po vzájemné dohodě rozhodla odejít za prací do ostatních středisek údržby Českých drah. Ředitel Kozel si každopádně velice váží toho, že se všichni bývalí pracovníci z Kolína rozhodli pracovat i nadále pro České dráhy. „Chtěl bych poděkovat jak zaměstnancům bývalého Střediska údržby Kolín, tak i dalším kolegům z OCÚ a OCP Střed, kteří si vzali stěhování za své, a ještě před zahájením ostrého provozu připravili pracoviště v Nymburce tak, že na něm bylo možno zahájit práci podle plánu,“ doplňuje František Kozel. Dodává, že oběhy vozidel byly uspořádány tak, že jedna část přešla do Nymburka a další do Havlíčkova Brodu či pražské Libně. V Kolíně zůstalo jen zázemí pro strojmistry a lokomotivní čety, odstavné koleje s topnými stojany, odsáváním fekálií a plněním vodou pro jednotky CityElefant řady 471.
Start bezproblémově v prosinci
Dnem „D“ se stal 9. prosinec 2018, kdy vešel v platnost nový jízdní řád. Podařila se plynulá přístavba motorových vozů či jednotek k údržbě podle nových oběhů a zaměstnanci zahájili práci v nově zrenovovaných prostorách, které firma DPOV připravila ze svých investičních aktivit. Kruhová hala, kde se nachází nové pracoviště OCÚ Střed, má již od roku 2017 kompletně rekonstruované topení a na pracovištích jsou plynové kalorifery, sekčně řízené podle vnitřních a vnějších teplot. Kompletně byl přebudován prostor pro zázemí zaměstnanců a kancelářské prostory a do zahájení provozu se stihly vyměnit podlahy na dvou kolejích i celé osvětlení v hale C a demontovat zbytné lávky. OCÚ Střed si navíc dodalo například nový dílenský nábytek a zvedáky pro vozy řady 810. Na hale byla rozmístěna část strojního vybavení, které bylo používáno v Kolíně, a opravou prošel i betonový věnec točny a návazného kolejiště.
Rokem 2018 ale úpravy nového pracoviště v Nymburce neskončily. Ještě letos Nymburští plánují výstavbu nové moderní mostovky točny s elektronickým řízením a v dalších letech se bude pokračovat například v opravách podlah, postupném rozšiřování prostoru za kruhovou halou, optimalizaci skladových prostor nebo ve vybudování myčky. „Převedením údržby z Kolína do Nymburka nastala také užší spolupráce mezi správkaři DPOV a Českých drah. Postupnými kroky se sloučili pracovníci obou firem, aby byly provozní výkony prováděny v rámci jednoho pracoviště pod jednotným vedením OCÚ Střed, což jsme vyřešili smluvním ujednáním,“ říká na závěr Roman Kott.
Další články této rubriky
Na obnovu tratí a stanic příští rok půjde bezmála 63 miliard korun
15.12.2024 - Správa železnic bude mít příští rok na obnovu tratí a stanic k dispozici 62,7 miliardy korun, tedy téměř o miliardu víc než letos. Rekordních 39,3 mld. půjde na investice, díky tomu odstartuje například modernizace důležitého… »
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »