Železničář / Provoz / Spojení do Znojma díky modernizaci zrychlí
Spojení do Znojma díky modernizaci zrychlí
28.7.2016 – autor: MARTIN HARÁK
Letos v červnu byl zaktualizován záměr projektu na revitalizaci vybraných úseků trati z Břeclavi do Znojma. Díky této revitalizaci se zlepší železniční spojení Znojma nejen s Břeclaví, ale i s východní a severní Moravou a Slezskem. Dopravu mezi Brnem a Znojmem – dvěma největšími městy Jihomoravského kraje má však prozatím zastávat páteřní autobusová linka 108, která je součástí Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje.
Na trase Břeclav – Znojmo začnou stavbaři v březnu příštího roku rekonstruovat traťový úsek Boří les (mimo) – Valtice (včetně), čímž se současně zvýší traťová rychlost na této významné regionální jednokolejné dráze. Stavební práce by měly být dokončeny během čtyř měsíců a počítá se s finančními náklady okolo 700 milionů korun. Součástí vylepšení provozních parametrů na trase z Břeclavi do Znojma je i modernizace zabezpečovacího zařízení. Další modernizace započne v roce 2018, kdy se stavební firmy soustředí na výměnu kolejí v úseku Valtice – Mikulov na Moravě (včetně), přičemž technologicky stavba bude pokračovat až po Novosedly. V rámci revitalizace traťového úseku mezi Valticemi a Mikulovem se počítá také s výstavbou nové dopravny Sedlec, která umožní postupné zvyšování cestovní rychlosti. Náklady na tuto stavbu budou činit přes jednu miliardu korun. Náměstek hejtmana Jihomoravského kraje Roman Hanák potvrdil, že kraj má zájem na tom, aby rekonstrukce trati Břeclav – Znojmo v budoucnosti pokračovala i v úsecích Hrušovany nad Jevišovkou – Znojmo a Mikulov – Hrušovany nad Jevišovkou, s prioritou v uvedeném pořadí.
Vyšší rychlost zkrátí cestovní dobu
Z pohledu cestujících, ale i provozního personálu přinese stavba řadu pozitiv. Tím zásadním může být po celkové modernizaci zkrácení cestovní doby mezi Břeclaví a Znojmem až na pouhých 70 minut v případě osobních vlaků a 58 minut u spěšných vlaků, neboť právě na této spojnici se plánuje postupné zvýšení maximální traťové rychlosti z 80 na 120 km/h. Dalším přínosem je zvýšení bezpečnosti železniční dopravy náhradou současného zabezpečovacího zařízení moderním 3. kategorie. Zároveň by se měla zvýšit stabilita jízdního řádu, protože by se mělo eliminovat přenášení zpoždění z koridorové trati Přerov – Břeclav na trať z Břeclavi do Znojma a zpět a případné ztráty přípojů v uzlu Břeclav.
Existují tři varianty grafikonů
Železniční odborníci nyní pracují se třemi variantami budoucích Grafikonů vlakové dopravy (GVD). Po dokončení takzvané druhé stavby jsou navrženy dvě podoby GVD – první pro pracovní dny a druhá pro víkendy. V grafikonu pro pracovní dny má být úseku Břeclav – Mikulov na Moravě vedeno 16 párů regionálních spojů, v úseku Mikulov na Moravě – Hrušovany nad Jevišovkou 14 párů a v navazujícím úseku Hrušovany nad Jevišovkou – Znojmo opět 16 párů regionálních spojů v kategorii Os. Pro pokrytí hodinového taktu osobních vlaků by postačovaly tři motorové jednotky a na dva vložené páry v úseku Břeclav – Mikulov na Moravě by mohla být využívána rezervní jednotka, přičemž se naskýtá možnost využití této jednotky v dopoledním sedle na jeden pár spěšných vlaků Břeclav – Znojmo s přímou návazností na vlaky EuroCity směřující jak na Ostravu, tak i Prahu.
V případě víkendového provozu by k pokrytí dvouhodinového taktu regionálních vlaků zřejmě postačovaly pouze dvě motorové jednotky. Jeden takový vlak by bylo možné využít ve čtyřhodinovém taktu třeba na spěšné vlaky, které by v Břeclavi kompletně navazovaly na EC spoje Břeclav – Ostrava. O víkendu by vzniklo bezkonkurenční spojení Znojmo – Ostrava-Svinov čtyřikrát denně v obou směrech za pouhé 2 hodiny a 45 minut! Tím by se díky využití volné jednotky mohla doplňovat volná kapacita v EC vlacích. S vedením spěšných vlaků ve dvouhodinovém taktu v pracovní dny by bylo možno počítat po rekonstrukci dalších traťových úseků.
Rýsují se další možnosti vedení spojů
Další grafikon je určen pro trať Břeclav – Znojmo ovšem v dlouhodobém časovém horizontu, kdy skončí revitalizace úseků Mikulov na Moravě – Novosedly a Hrušovany nad Jevišovkou – Božice u Znojma. Po celkové obnově trati by vznikla zcela jedinečná možnost na vedení regionálních spojů kategorie Os v hodinovém taktu, které by mohly být proloženy spěšnými vlaky ve dvouhodinovém intervalu. Tyto spoje by v Břeclavi i Znojmě byly vázány vždy na uzel v celou hodinu, přičemž jejich cestovní doba mezi Znojmem a Břeclaví by nepřesáhla 54 minut, při vhodném křižování by doba jízdy mohla činit pouhých padesát minut. V Břeclavi by již existovaly komplexní návaznosti mezi vlaky Sp a vlaky EC na Prahu i Ostravu v obou směrech. Spěšné vlaky by byly trasovány tak, aby na jejich pokrytí stačila pouze jedna motorová jednotka. Navíc je možnost, že by jednotky mohly vzájemně přecházet mezi regionálními a spěšnými spoji, čímž by se optimalizovaly oběhy a zvýšila se stabilita grafikonu.
Další články této rubriky
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »
Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova
28.10.2024 - Při jízdě vlakem z pražského Masarykova nádraží na Kralupy nad Vltavou si nejde nepovšimnout působivé stavby nového nádraží Praha-Bubny. Z celého dříve rozsáhlého kolejiště tamější stanice zbyla jediná kolej, která obloukem… »