Železničář / Provoz / Špageta i po čtvrtstoletí brázdí tuzemské koleje
Špageta i po čtvrtstoletí brázdí tuzemské koleje
8.4.2016 – autor: MARTIN NAVRÁTIL
Dnes jezdí výhradně v dresu dceřiné společnosti ČD Cargo, před necelým desetiletím ale pravidelně vypomáhaly i v osobní dopravě. Lokomotivy řady 731 vznikly na konci 80. let jako zdokonalení předchozí série 730. Kromě dvou prototypů, dodaných v roce 1988, se na přelomu osmdesátých a devadesátých vyrobilo celkem 62 strojů.
Jejich posláním byla čistě nákladní doprava, hlavně vozby manipulačních vlaků, případně staniční posun, a představovaly další vývojový krok po Ponorkách řady 730 (původním označením T 457.0). V letech 1988–1992 opustilo brány závodu 62 lokomotiv řady 731, přezdívaných též Špageta, někde krajově i Favorit. Vyjma řady 714, jež je přestavbou, jde i o jednu z vůbec posledních konstrukcí libeňské ČKD Lokomotivka určenou výhradně pro domácí trh. Tehdy šlo o první stroje z ČKD vyrobené už s novým, nikoli Kryšpínovým označením (které by znělo T 457.1). Není to zrovna lichotivé konstatování, ale když nepočítáme rekonstrukce 753.7, jedná se o jedny z nejmladších motorových lokomotiv u ČD Cargo. Právě před čtvrtstoletím, roku 1991, výrobce dodal stroje první série 731.003 – 32.
Modernější než sedmsettřicítky
Kapotový stroj s věžovitou kabinou je modernějším pokračováním řady 730, ukrývá běžný naftový motor K 6 S 230 DR přímo spojený trakčním alternátorem TA 604A. V kratším představku vedle bloku přístrojů vzduchotlakové brzdy je i odporník elektrodynamické brzdy o výkonu 1 020 kW. Lokomotiva se ovládá elektronickým systémem řízení pro regulaci elektrického přenosu výkonu i EDB. Lokomotivy technici osadili zařízením impulzního pískování a možností manipulačního dojezdu na startovací baterii. Deformačními prvky za nárazníky na čelnících rámu uchránily při ťukancích nejednu Špagetu před zrušením. Z dvaašedesáti lokomotiv, které běžně disponují výkonem 600 kW, vyčnívají 731.062 a 031 s motorem silnějším o 200 kW. První z výroby, druhá úpravami po poškození. Významnou je ta vůbec první, 731.001, která je zároveň v pořadí 15 000. lokomotivou vyrobenou v ČKD Praha. A hlásá to i velký nápis na její kapotě. Oblibu mezi strojvedoucími získala řada 731 jak pro jednoduchost ovládání (a EDB), tak i pro prostorné a pohodlné stanoviště s dobrým výhledem z kabiny. Mašiny byly z výroby přiděleny do mnohých dep v Česku – Olomouc, Cheb, Nymburk, Brno-Maloměřice, Česká Třebová – a několik i na Slovensko, konkrétně Poprad-Tatry a Tisovec.
Objevují se výjimečně i v osobní dopravě
Jejich zavedení do provozu umožnilo – k nelibosti všech přátel železnice – postupně odstavit staré lokomotivy řad 720, 721, 725, 726. Stavěny byly do nákladních turnusů a na posun, výjimečně se používaly v osobní dopravě. Například olomoucký stroj pro zálohu v Hanušovicích jezdil do Šumperka na provozní ošetření na osobních vlacích. Jelikož Špagety nevlastní parogenerátor pro vytápění vlaků, osobní soupravu tvořily vozy 020 (Bix) s vlastním naftovým topením. Jiná situace nastala v Poličce, kde 731 mnoho let vozila v pracovní dny zesílenou soupravu tvořenou vozy 810 a 010 v trase Polička – Žďárec u Skutče, respektive Borová. Kutnohorský stroj rovněž v pracovní dny se dvěma až třemi Baafx vrčel v čele odpoledního vlaku Kutná Hora hl. n. – Zbraslavice a zpět. Některé stroje pro potřeby osobní dopravy získaly napěťový zdroj a zařízení pro ovládání dveří přípojných vozů řady 010 a odvozených. Tím jsme zároveň připomněli některá dávná působiště řady 731.
Dnes na ranžírech a s manipulačními vlaky
Strojovky v Poličce, Kutné Hoře stejně jako v Července sice už dávno osiřely, lokálky na Hané, na Kutnohorsku nebo Chebsku obsluhují Špagety i dnes, i když vládnou hlavně posunu v Kolíně a Nymburce, na Ostravsku, Brněnsku, Děčínsku a Ústecku, nově v České Třebové. Po odstavení většiny Ponorek, lokomotiv řady 730, převzaly jejich výkony právě stroje typu 731. V okolí Brna jsou známé použitím ve dvoučlenném řízení. Na Slovensku jsou v provozu u ZSSK Cargo ve Spišské Nové Vsi 731.033 až 38 a 51 – 55. Podle údajů z loňského roku je čtyřiatřicet Špaget ve stavu SOKV Ostrava a sedmnáct v SOKV Ústí nad Labem. Kapitolou z doby zcela nedávné je výjimečné nasazení řady 731 na přípřežích osobní dálkové dopravy za ledovkové kalamity v prosinci 2014.
Chcete-li se o provozu těchto tak trochu nenápadných strojů dozvědět více, navštivte weby vlaky.net, strojvedouciplzen.cz, klubfoticu.estranky.cz, draha.logout.cz, zelpage.cz či k-report.
Další články této rubriky
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »
Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova
28.10.2024 - Při jízdě vlakem z pražského Masarykova nádraží na Kralupy nad Vltavou si nejde nepovšimnout působivé stavby nového nádraží Praha-Bubny. Z celého dříve rozsáhlého kolejiště tamější stanice zbyla jediná kolej, která obloukem… »