Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Soustruh Českých drah zrychlí a zlevní údržbu

Soustruh Českých drah zrychlí a zlevní údržbu

8.10.2018 – autor: JOSEF HOLEK

ČD se mohou pochlubit novým podúrovňovým soustruhem pro údržbu kol a brzdových kotoučů. Novinka funguje od poloviny září a je instalovaná v hale ve středisku údržby Praha Jih. Unikátní stroj národnímu dopravci umožní výrazně snížit náklady na údržbu o desítky milionů korun.

Soustruh Českých drah zrychlí a zlevní údržbu

České dráhy ušetří díky modernímu podúrovňovému soustruhu, který pořídily do haly pražského Oblastního centra údržby Jih, desítky milionů korun. Zařízení dokáže naprosto přesně reprofilovat jízdní plochy kol i brzdových kotoučů v mnohem kratší době než stroje, které jsou v tuzemsku doposud používány. Soustruh je tedy v České republice ojedinělý svým provedením i komplexností využití. „Pravidelná úprava jízdní plochy kol, odborně označovaná jako reprofilace, totiž prodlužuje životnost dvojkolí až na dvojnásobek,“ potvrdil Miroslav Kupec, předseda představenstva a generální ředitel ČD.

Zařízení může obrábět železniční dvojkolí i brzdové kotouče přímo na vozidlech, tedy aniž by se musely tyto komponenty z vozidel odmontovat. Další předností tohoto přístroje je možnost přistavit k údržbě ucelené jednotky bez nutnosti rozpojení, což je výhodné hlavně při údržbě jednotek řad 440, 471, 640, 650, 680 anebo railjetu. Soustruh splňuje podmínky pro údržbu vozidel do rychlosti 200 km/h. Dodavatelem technologie, respektive zařízení U2000-400D, je německá společnost Hegenscheidt MFD.

Návratnost za tři a půl roku

Z nového soustruhu budou mít užitek také cestující. Zařízení je umístěné v nově vybudované hale, v níž se České dráhy starají o největší počet osobních vozů a lokomotiv v České republice, a zkrátí potřebnou dobu na údržbu kol z několika dní doslova na několik hodin. „Dosud jsme totiž museli vozidla k reprofilaci kol odesílat z Prahy na jiná pracoviště v různých místech republiky. Vůz nebo jednotka přistavené k údržbě na soustruhu tak budou vyřazeny z provozu na mnohem kratší dobu, a tedy také mnohem kratší dobu bude třeba zajišťovat náhradní vozidla. To se projeví v menším počtu náhradních vozů, ve vyšší kvalitě nasazených souprav a v lepším plnění plánovaných řazení. A to ocení především naši cestující,“ vysvětlil Kupec. 

Vozidla putovala do opraváren v Přerově, Nymburce nebo Ústí nad Labem a doba, kdy nebyl vůz nasazován do provozu, se běžně protáhla na několik dnů. „Díky prodloužení životnosti dvojkolí a brzdových kotoučů, snížení nákladů na dopravu vozidel do dílen mimo Prahu a větší provozní disponibilitě vozidel při zkrácení času potřebného na tuto údržbu bude zajištěna prostá návratnost celé investice za zhruba tři a půl roku,“ vypočítal nový generální ředitel a předseda představenstva. 

Přesný na setiny milimetru

Moderní stroje přitom umí dvojkolí, případně brzdové kotouče, detailně změřit, namodelovat ideální stav a podle navrženého a operátorem schváleného programu  osoustružit na setiny milimetru. Nyní tedy stačí, aby kolejové vozidlo či celá souprava najely nad šachtu se soustruhem, systém si kola nebo brzdové kotouče přesně proměří a obsluze navrhne optimální řešení. Nejmodernější stroj na trhu dokáže například kola dvojkolí podvozků lokomotivy obrobit za hodinu. Operátor celý proces řídí z velínu pod soustruhem a zařízení si automaticky podle potřeby vozidlo přizvedává. Například jednotka Pendolino tedy stroji zabere asi osm hodin.


Průměrné hodnocení (11 hlasů): 4.73

Další články této rubriky

Práce na kladenském S-bahnu se blíží k závěruPráce na kladenském S-bahnu se blíží k závěru

18.7.2024 - Trať mezi kladenským centrálním nádražím a stanicí Kladno-Ostrovec přes zastávku Kladno město sice měří pouze lehce přes pět kilometrů, práce na její modernizaci však svým rozsahem patří mezi nejvýznamnější tuzemské… »

V Pardubicích slouží nová zastávka i lávkaV Pardubicích slouží nová zastávka i lávka

10.7.2024 - Po bezmála čtyřech letech skončila modernizace železničního uzlu v Pardubicích. Cestující díky tomu mohou využívat nové moderní nástupiště, pohodlně dostupné výtahy a eskalátory. Část vlaků také začala zajíždět na novou… »

Nová stanice v Bubnech už pomalu získává podobuNová stanice v Bubnech už pomalu získává podobu

16.6.2024 - Už více než rok trvá kompletní rekonstrukce úseku železniční trati mezi pražskými Bubny a Výstavištěm. Letos výrazně pokročila především výstavba čtyřkolejné stanice v Bubnech, včetně navazujících estakád. Ty nahradí jak… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika