Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Soustruh Českých drah zrychlí a zlevní údržbu

Soustruh Českých drah zrychlí a zlevní údržbu

8.10.2018 – autor: JOSEF HOLEK

ČD se mohou pochlubit novým podúrovňovým soustruhem pro údržbu kol a brzdových kotoučů. Novinka funguje od poloviny září a je instalovaná v hale ve středisku údržby Praha Jih. Unikátní stroj národnímu dopravci umožní výrazně snížit náklady na údržbu o desítky milionů korun.

Soustruh Českých drah zrychlí a zlevní údržbu

České dráhy ušetří díky modernímu podúrovňovému soustruhu, který pořídily do haly pražského Oblastního centra údržby Jih, desítky milionů korun. Zařízení dokáže naprosto přesně reprofilovat jízdní plochy kol i brzdových kotoučů v mnohem kratší době než stroje, které jsou v tuzemsku doposud používány. Soustruh je tedy v České republice ojedinělý svým provedením i komplexností využití. „Pravidelná úprava jízdní plochy kol, odborně označovaná jako reprofilace, totiž prodlužuje životnost dvojkolí až na dvojnásobek,“ potvrdil Miroslav Kupec, předseda představenstva a generální ředitel ČD.

Zařízení může obrábět železniční dvojkolí i brzdové kotouče přímo na vozidlech, tedy aniž by se musely tyto komponenty z vozidel odmontovat. Další předností tohoto přístroje je možnost přistavit k údržbě ucelené jednotky bez nutnosti rozpojení, což je výhodné hlavně při údržbě jednotek řad 440, 471, 640, 650, 680 anebo railjetu. Soustruh splňuje podmínky pro údržbu vozidel do rychlosti 200 km/h. Dodavatelem technologie, respektive zařízení U2000-400D, je německá společnost Hegenscheidt MFD.

Návratnost za tři a půl roku

Z nového soustruhu budou mít užitek také cestující. Zařízení je umístěné v nově vybudované hale, v níž se České dráhy starají o největší počet osobních vozů a lokomotiv v České republice, a zkrátí potřebnou dobu na údržbu kol z několika dní doslova na několik hodin. „Dosud jsme totiž museli vozidla k reprofilaci kol odesílat z Prahy na jiná pracoviště v různých místech republiky. Vůz nebo jednotka přistavené k údržbě na soustruhu tak budou vyřazeny z provozu na mnohem kratší dobu, a tedy také mnohem kratší dobu bude třeba zajišťovat náhradní vozidla. To se projeví v menším počtu náhradních vozů, ve vyšší kvalitě nasazených souprav a v lepším plnění plánovaných řazení. A to ocení především naši cestující,“ vysvětlil Kupec. 

Vozidla putovala do opraváren v Přerově, Nymburce nebo Ústí nad Labem a doba, kdy nebyl vůz nasazován do provozu, se běžně protáhla na několik dnů. „Díky prodloužení životnosti dvojkolí a brzdových kotoučů, snížení nákladů na dopravu vozidel do dílen mimo Prahu a větší provozní disponibilitě vozidel při zkrácení času potřebného na tuto údržbu bude zajištěna prostá návratnost celé investice za zhruba tři a půl roku,“ vypočítal nový generální ředitel a předseda představenstva. 

Přesný na setiny milimetru

Moderní stroje přitom umí dvojkolí, případně brzdové kotouče, detailně změřit, namodelovat ideální stav a podle navrženého a operátorem schváleného programu  osoustružit na setiny milimetru. Nyní tedy stačí, aby kolejové vozidlo či celá souprava najely nad šachtu se soustruhem, systém si kola nebo brzdové kotouče přesně proměří a obsluze navrhne optimální řešení. Nejmodernější stroj na trhu dokáže například kola dvojkolí podvozků lokomotivy obrobit za hodinu. Operátor celý proces řídí z velínu pod soustruhem a zařízení si automaticky podle potřeby vozidlo přizvedává. Například jednotka Pendolino tedy stroji zabere asi osm hodin.


Průměrné hodnocení (11 hlasů): 4.73

Další články této rubriky

Heligón vyjel s cestujícími po půl století trvající pauzeHeligón vyjel s cestujícími po půl století trvající pauze

11.11.2019 - Parní lokomotiva 414.096 z roku 1906 přezdívaná Heligón se po více než padesátileté přestávce a nákladné rekonstrukci vypravila na koleje i s cestujícími. Svůj další historický okamžik si odbyla v sobotu 19. října na trati z… »

Masarykův vůz si vzali do parády restaurátořiMasarykův vůz si vzali do parády restaurátoři

18.10.2019 - Jedinečný technický a historický skvost – Masarykův salonní vůz z roku 1930 – je v současné době v péči restaurátorů a techniků. Ti této památce od začátku června v luženském ČD Muzeu vracejí původní lesk a zároveň… »

V barvách Pardubického kraje vyjedou další motorové vozyV barvách Pardubického kraje vyjedou další motorové vozy

11.10.2019 - V rámci probíhajících modernizací motorových vozů řady 810 společnosti České dráhy vyjede v krátké době na koleje první vůz ve speciálním nátěru, který je určen pouze pro Pardubický kraj. »

 

Všechny články rubriky Provoz

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika